Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

malmokalle

Medlem
Bokningsnumret är knutet till namnet så kan jag tänka mig att proceduren blir avbokning och ombokning vid rättelse av felstavat namn.
Även om det flygbolagen accepterar felstavningar upp till 3 bokstäver, betyder det inte att de erbjuder detta gratis.

Däremot om det blir fel på
  • titel (t ex Mr, Mrs, Ms)
  • felplacering av efternamn och förnamn
har inget stor betydelse = läs: det går att resa utan ändring.

Och det här hamnar så klart i samma katergori:) Tack @Dr. Miles
 

adhoc76

Medlem
En fråga på tema. Vi är fyra stycken som åker Stockholm-Johannesburg (via Doha) med Qatar i business om ett par veckor. Dubbelkollade biljetterna nu och ser att för en i resesällskapet står förnamnen i omvänd ordning jämfört med passet. Efternamnet är dock på rätt ställe.

Ett exempel:

Säg att det står ADAM BERTIL JOHANSSON i passet, men på biljetten står det BERTIL ADAM JOHANSSON.

Vore bedrövligt om detta blev problematiskt redan innan vi kommit iväg eftersom detta är en resa för att fira jämn födelsedag. Nån som vet om detta är ett problem?
 

henke12

Medlem
En fråga på tema. Vi är fyra stycken som åker Stockholm-Johannesburg (via Doha) med Qatar i business om ett par veckor. Dubbelkollade biljetterna nu och ser att för en i resesällskapet står förnamnen i omvänd ordning jämfört med passet. Efternamnet är dock på rätt ställe.

Ett exempel:

Säg att det står ADAM BERTIL JOHANSSON i passet, men på biljetten står det BERTIL ADAM JOHANSSON.

Vore bedrövligt om detta blev problematiskt redan innan vi kommit iväg eftersom detta är en resa för att fira jämn födelsedag. Nån som vet om detta är ett problem?

Inga problem! (utan källa dock)
 

agehall

Medlem
Vore bedrövligt om detta blev problematiskt redan innan vi kommit iväg eftersom detta är en resa för att fira jämn födelsedag. Nån som vet om detta är ett problem?
Det SKA inte vara något problem men det KAN bli ett problem om du stöter på folk som inte förstår hur världen fungerar. Nu ska du rakt söder ut, så risken är liten. Jag har bara haft problem med det i USA där TSA någon gång tyckt att det var helt omöjligt att få flyga när namnen stod i fel ordning.
 
Det SKA inte vara något problem men det KAN bli ett problem om du stöter på folk som inte förstår hur världen fungerar. Nu ska du rakt söder ut, så risken är liten. Jag har bara haft problem med det i USA där TSA någon gång tyckt att det var helt omöjligt att få flyga när namnen stod i fel ordning.
Fick du flyga tillslut?
 

011430121

Medlem
Hade en bekant som hade ett felstavat förnamn och vid incheckningen på ARN så SAS det att en bokstav spelar ingen roll, i Prag märkte man inte felstavning
 

Canadien

Medlem
Bokningsnumret är knutet till namnet så kan jag tänka mig att proceduren blir avbokning och ombokning vid rättelse av felstavat namn.


Nej, jag har flera gånger bytt namn (till en annan person) på en bokning via SAS på telefon mot avgift utan att bokningsnumret ändrats. Borde inte vara någon teknisk skillnad mot att rätta en felstavning.
 
Toppen