Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

malmokalle

Medlem
Har bokat en resa med Swiss i business. Lyckades med konststycket att stava mitt efternamn Nilsson med sss. När jag påtalade detta så sa Swiss att det inte spelar någon roll, men om jag vill ha ett korrekt namn på biljetten så:

- Bokningen canceleras
- Avgift 50 CHF
- Nytt pris beroende på vad som finns tillgängligt vid ombokningstillfället

Är detta verkligen så man hanterar ett av misstag felstavat namn och speciellt då att priset på biljetten kalkyleras om? Och precis som @Glenn E undrar, kan detta ställa till problem på andra sidan jordklotet när det är dags att åka hem?

Svar från Swiss nedan, mina understrykningar:
We wish to advise you that according to our conditions of carriage, changing the name on a booking after it has been made is not permitted. In order to ensure that this regulation is adhered to, reservation and check-in systems are programmed to automatically cancel the booked flights whenever the name of the passenger is changed.

Since your case is the result of an error, we are pleased to inform you that we can make a modification, but we are obliged to charge you a handling fee of CHF 50.- for the additional work and cost involved.

However, as advised to you by my colleague earlier, since there is only one character wrong the name, it will not be necessary to amend it unless you wish to have it corrected. Please be advised that in addition to the name correction fee there would also be a difference in fare according to what is currently available.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Senast i Stockholm, en flight utanför EU. Jag råkade ta frugans boardingkort och frugan mitt. Kom genom både tullkontroll och de sedvanliga säkerhetskontrollerna. Hur går det ihop?
Det är helt logiskt - de kontollerar att du 1) har ett boardingkort och 2) har giltig ID-handling som är relevant för resan. Inte att boardingkort och ID-handling hör ihop.

Kan man om man inte kan ändra namn, ändå skicka en kompis som tar ens biljett och hoppas på att han/hon kommer genom kontrollerna? (om denna kommer hem är en annan fråga)
Denne kommer säkert igenom säkerhetskontrollen, men boarding kan bli värre för det är där personalen borde säkerställa att det är rätt person som flyger.
 

NotRyan

Medlem
Senast i Stockholm, en flight utanför EU. Jag råkade ta frugans boardingkort och frugan mitt. Kom genom både tullkontroll och de sedvanliga säkerhetskontrollerna. Hur går det ihop?

Jag har bara blivit utsatt för kontroll en gång av tullen, och jag kommer inte ihåg att dom ville matcha boardingkort och ID--kort...
 

Dr. Miles

Expert
Är detta verkligen så man hanterar ett av misstag felstavat namn och speciellt då att priset på biljetten kalkyleras om? Och precis som @Glenn E undrar, kan detta ställa till problem på andra sidan jordklotet när det är dags att åka hem?
Bokningsnumret är knutet till namnet så kan jag tänka mig att proceduren blir avbokning och ombokning vid rättelse av felstavat namn.
Även om det flygbolagen accepterar felstavningar upp till 3 bokstäver, betyder det inte att de erbjuder detta gratis.

Däremot om det blir fel på
  • titel (t ex Mr, Mrs, Ms)
  • felplacering av efternamn och förnamn
har inget stor betydelse = läs: det går att resa utan ändring.
 
Jag fick precis häromdagen en bokning med felstavat namn. Bokat med SAS, flyg med Lufthansa. När jag upptäckte det efter 12 timmar ringde jag SAS igen, som sa att de inte kunde göra något åt det efteråt. Avboka och boka nytt osv hänvisade de till.
I mitt fall är det en bokstav extra som agenten smög in så jag struntar i att boka av och boka om. Och jag är inte heller orolig för att bli nekad att flyga på biljetten.
 

Glenn E

Medlem
För Air Asia så chattade jag med dem om namnändringen.
Väntetid på cirka 2 timmar.
Men sedan gick chatten på 1 minut och de ändrade namnet gratis-:)

Får se hur det går med Cebu Pacific.
Då måste man egentligen ringa deras kundservice i Filippinerna vilket jag gjorde men min skype kredit tog slut.
Lång väntetid även där. Mindre bra.

Men det fungerar ju nog ändå.
 
Toppen