Senaste nytt

Felaktigheter om flyg i skönlitteraturen

Pho

Medlem
Det gick fort att komma off topic och hamna på filmer istället för skönlitteratur.

Frågan är väl dock vad som är pinsamt och vad som får ses som litterär frihet. Exakta avgångstider eller terminaler ser jag nog mer som författarens frihet än pinsamhet.
 

JonW

Medlem
Frågan är väl dock vad som är pinsamt och vad som får ses som litterär frihet. Exakta avgångstider eller terminaler ser jag nog mer som författarens frihet än pinsamhet.
Avgångstider helt klart.
Men i denna roman verkar man noga med att korrekt beskriva t ex Mövenpick Resort & Spa i Sousse, Park Tower Hotel i Knightsbridge och ett shoppingdistrikt i Brighton. Man anger dessutom exakt rätt gatuadress till Grand Hotel Amrath i Amsterdam och restaurang Het Goulden Kalf i Haag.
Så någon litterär frihet i att beskriva själva infrastrukturen verkar man inte varit intresserad av.

Och då känns det lite lattjo att man inte orkat kolla var KLM huserar på ARN.

Det var just det motsägelsefulla i detta som var själva grunden till tråden.
 

nissefalk

Medlem
Det är ju en del referenser till Christofer Silverbielke i denna tråden, en grej i senaste romanen som inte är direkt pinsam utan ganska korrekt är referensen till hans besök i Pattaya, jag är just nu i Pattaya och spelar golf med Scandalic där Lelle Axen är en av delägarna, lite speciellt att läsa den passagen i boken när man känner Lelle personligen, lite blandat verklighet och fiction, kan nästan se framför mig Silverbielke drickandes en öl på Scandalic bar.....

Inte direkt flyg relaterat inlägg, men ändå....
 
Jag tror att det var Die Hard 2, en scen utspelades på flygtornet.
Terroristerna kunde ändra värdet av altitude av landningsbanan så att ett flygplan störtade vid landning.
Jag kan tänka mig att det är rena rama science fiction påhitt.

Den stod på i TV-rummet på jobbet strax innan nyår, vi hade ganska roligt åt just den scenen. Det finns ganska många hål i tekniska materialet om vi säger så.

Har du sett Pushing Tin? Om du gjort det, hur overklig är den tycker du?

Den har ju visst komiskt värde, min favorit är "I've got a hole, give me a plane!".

Den är inte alls lik jobbet såsom jag känner det. Framförallt tror jag att om man dokumenterade jobbet såsom vi upplever det så hade ingen sett på det för det är om man ska vara ärlig långa stunder av rutin. Jag har alltid roligt åt olika dokumentärserier och liknande från flygplatser när man ska visa flygledningen för ofta märks det tydligt att man har jagat efter någon "action". När man kan se mellan dom snabba paneringarna och den pålagda musiken inser man fort att även det som många anser vara mer ovanligt (såsom en go around) är för oss som jobbar i branschen rutin.
 

Rebel

Medlem
Den stod på i TV-rummet på jobbet strax innan nyår, vi hade ganska roligt åt just den scenen. Det finns ganska många hål i tekniska materialet om vi säger så.



Den har ju visst komiskt värde, min favorit är "I've got a hole, give me a plane!".

Den är inte alls lik jobbet såsom jag känner det. Framförallt tror jag att om man dokumenterade jobbet såsom vi upplever det så hade ingen sett på det för det är om man ska vara ärlig långa stunder av rutin. Jag har alltid roligt åt olika dokumentärserier och liknande från flygplatser när man ska visa flygledningen för ofta märks det tydligt att man har jagat efter någon "action". När man kan se mellan dom snabba paneringarna och den pålagda musiken inser man fort att även det som många anser vara mer ovanligt (såsom en go around) är för oss som jobbar i branschen rutin.

Nu är det många år sen jag såg Pushing Tin. Men jag vill minnas mot slutet så för att vara en riktig flygledare skulle man stå i början av landningsbanan när en 747 landar. Kul scen. Men du menar att inte alla flygledare gör det??:rolleyes:
 
Toppen