Senaste nytt

Fel serviceavgifter?

Bokade en resa via telefonsupporten för poäng + voucher. Insåg att jag var tvungen att ändra en detalj i bokningen. Ringde således tillbaka 30 min senare till supporten, de avbokade resan och bokade sedan samma resa igenom med den förändrade detaljen.

På den första bokningen fick jag betala:
Ticket Amount: 456.00 SEK
Service Fee 450.00 SEK
x 2 biljetter = 1812 SEK

På den andra bokningen fick jag betala:
Ticket Amount: 456.00 SEK
Service Fee 825.00 SEK
x 2 biljetter = 2562 SEK

Jag ifrågasatte varför det blev olika summor. Och det kunde inte - den väldigt otrevliga - personen jag pratade med förklara.

Är jag helt ute och cyklar eller borde inte min avbokning vara legit då jag gjorde det inom 24 h?
 

palmen

Moderator
Nu vet vi inte vilken de räknat fel på då du inte anger några sträckor. Service Fee är dock fel på den andra, du ska inte behöva betala 375 kronor för bokningen då den inte kan göras på hemsidan.

Nu kan jag ha fel här, men tror star alliance avgiften på 450 kronor ska vara per person också.
 
Ser väldigt konstigt ut. Som Palmen skriver ska ingen avgift utgå om det inte går att boka via hemsidan. Om det inte går att boka ska avgiften vara 450sek per person. Kundservice-avgift är i princip inte återbetalningsbar.
 
Last edited:
Sträckan är CPH - IST - DPS - IST - CPH med Turkish.

När jag ringde andra gången för att avboka och boka igen så frågade jag uttryckligen om alla avgifter skulle betalas tillbaka - det fick jag till mig att de skulle. Återbetalningen har inte skett ännu så vet inte hur det blir.

Men frågan är vilken av betalningarna som är korrekt? Betalade jag för lite första gången eller för mycket andra gången?
 

ekf

Medlem
Sträckan är CPH - IST - DPS - IST - CPH med Turkish.

När jag ringde andra gången för att avboka och boka igen så frågade jag uttryckligen om alla avgifter skulle betalas tillbaka - det fick jag till mig att de skulle. Återbetalningen har inte skett ännu så vet inte hur det blir.

Men frågan är vilken av betalningarna som är korrekt? Betalade jag för lite första gången eller för mycket andra gången?
450kr x2 är korrekt serviceavgift ("Star Alliance fee"). Skatterna ser lite låga ut, men det kanske är korrekt för den rutten. Du ska inte betala 375kr x2 för telefonbokningsavgift.
 

palmen

Moderator
Tidigare betalade man 112€ per väg i skatter och avgifter, utöver det 450 SEK i star alliance fee. Dvs ett pris omkring 2500 per person.

Om de har kvar denna prissättning eller ej låter jag vara osagt. Det är i alla fall inga orimliga summor även om 375 är fel.

Återbetalning av det du avbokade borde du se inom någon dag på kontot.
 
Toppen