Senaste nytt

Fel namn med Swiss från USA (EUrobonus awardbokning)

Bokat en awardflygning via SAS för min mamma, pappa och sambo i april till New York med AMEX 2-4-1. Allt i business. Flyger ut med SAS och hem med Swiss.

Hon har tre förnamn och jag valde fel namn enligt passet.
I passet står det ex: Eva Karin Madeleine
I biljetten står det nu: Madeleine

När vi ringer SAS säger de att det inte är problem med deras flight. Enligt amerikanska ambassaden ska det inte heller vara problem med ESTA eller liknande. Däremot säger Swiss att det kan bli problem med flighten hem och att vi ska byta namn. Eftersom det är en awardbokning måste jag avboka hela bokningen och tappar då biljetterna i business. På vägen hem finns det gott om platser men vägen ut finns det bara en business ledig just nu med SAS och är rätt orolig att jag ska tappa de platserna om jag bokar om eftersom AMEX förklarade att de platserna inte kommer tillbaka i systemet direkt utan det dröjer upp till 24h. Jag kan bryta upp bokningen och bara avboka två platser och behöver således bara hitta två platser i business ut sen. Dock bränner jag en till AMEX 2-4-1 voucher men det är ok

Vad rekommenderar ni att jag gör?
 

nissefalk

Medlem
Vad rekommenderar ni att jag gör?

Jag tror inte det kommer bli problem, själv har jag 3 förnamn och har alltid bara mellan namnet som är mitt tilltalsnamn på biljetten aldrig varit problem, fyll i rätt enligt passet på APIS, Advance Passenger Information.

Med tex Cathay Pacific så får man en varning när man fyller i APIS att namnen inte stämmer överens med biljetten men då jag flugit med dom har jag inte checkat in online utan vid disk och som sagt aldrig varit problem.

Skall tillägga att jag också flugit Swiss med namn som jag beskriver ovan.
 

magost

Medlem
Samma för mig. Mellannamnet i passet är tilltalsnamn och därmed på biljett.
Det har alltid gått bra även till USA.
 

adhoc76

Medlem
Flög hem med Swiss från Chicago i torsdags (och ut på julafton). Förnamn 2 på biljetten. Inga problem. För att toppa anrättningen så hade jag anslutning med United från Tampa. Inga problem där heller.

Du skriver att Swiss säger att du ska byta namn på biljetten? På vilket sätt har de uttryckt det? Det är inte så att du frågat Swiss kundservice eller så?
 

Berglund

Medlem
Skit i Swiss kundtjänst och kör! Det kommer med mycket stor sannolikhet att gå helt utan problem. Skulle någon, vid något enstaka tillfälle reagera eller fråga, då säger jag bara att alla namnen inte fick plats i rutan när jag gjorde bokningen och att kundtjänst då sagt till mig att endast fylla i mitt tilltalsnamn. Därefter har jag aldrig fått någon vidare fråga utan de har accepterat och vinkat mig vidare.
 
Toppen