Tostarp
Medlem
Lite feedback till oss här på forumet:
Har en mycket god vän i Frankrike och vi har känt varandra väldigt väl sedan 1991 då vi jobbade ihop i Afrika och vi umgås alltid några ggr per år. Hans hustru jobbar som purser på AirFrance sedan trettio år och jag känner följaktligen henne mycket väl också. Jag vet att hon är tämligen luttrad över sitt jobb och har egentligen aldrig pratat ’flyg’ med henne även då jag alltid varit intresserad av vad som händer ’bakom kulisserna’. I alla fall hände det sig att under en gemensam resa i Maj så började hon plötsligt prata jobb när vi satt ensamma.
Naturligtvis kunde jag inte låta detta tillfälle gå förbi utan ställde raskt några konkreta frågor. Då hon är väldigt gammal i gejmet och purser har jag förstått att hon ’i princip’ själv väljer vad och när hon ska flyga inom ramen för en månad ’på’ och en månad ’av’. Vad hon också sa var att hon alltid väljer så långa flygningar som möjligt då det blir ’effektivare’ (vad hon nu menade med det?).
I alla fall frågade jag vilka passagerare hon gillade minst och mest. Jag fick ett blixtsnabbt svar att ’business’ är det absolut värsta och att det är ansett som en riktig nitlott att jobba i business. Helt fascinerad av detta borrade jag vidare och bad henne förklara. Mycket enkelt, sa hon. Businesspassagerare är dom värsta pga av dom är mycket pålästa avseende med div regler som vi oftast inte har en susning om. Dessutom är business de absolut mest otrevligaste. Varför? Jo antingen krökar dom för att dom inte har fått ett kontrakt eller så krökar dom för att dom har fått ett kontrakt! Vidare sa hon att det är bara i business man kan få gå fyra ggr (!) för att hämta nytt kaffe för att en passagerare klagar på att det inte är varmt nog!
Vilka är bäst frågade jag? First, kom det direkt. I First kan man göra bort sig totalt (typ spilla en halv flaska skumpa över en Armani-kostym) men får ändå inte mer än ett lyft ögonbryn och en kommentar när dom lämnar planet typ ’det var kanske inte så bra det här’! Om samma sak händer i business blir man totalt utskälld och får onda ögat i timmar samt att man får ett långt brev med ersättningskrav.
Hur är Economy då frågade jag. Jättebra sa hon, för antingen sitter det passagerare där som inte har en susning om bonusprogram och/eller regler om ditt o datt och bara är glada att vara ombord. Eller så sitter det någon med ’guldstatus’ som vet om att dom köpt den billigaste biljetten, inte blivit uppgraderad och således inte får skumpa men också uppför sig därefter.
Nu är det ju så att AirFrance flyger ju till en hel del ’exotiska’ platser och globalt sett har en annan passagerarprofil än SAS. Detta gör ju att man nog inte rakt av kan jämföra en businesskabin på en AirFrance maskin med en från SAS med ’Skandinaviska’ lite mer tillbakadragna personer. Men det fick ändå mig att tänka till…
Jag frågade också efter någon rolig incident som hon kunde berätta och fick också en: Det var i First mellan USA o Paris och en mycket ung kvinna ca 17-18 år gammal (fotomodell) som krånglade med maten. Hon ville bara ha vatten och ett salladsblad typ. Och detta var och varannan timme eftersom hon blev ju naturligtvis hungrig hela tiden, stackarn. Mitt i natten väcker hon pursern (min väninna) storgråtande, hulkar och snoret det rinner. Hon säger att hennes liv är jättejobbigt och att hon inte vet hur hon ska klara av det och att det troligtvis blir bäst om hon skaffade ett vanligt jobb. Min vänninna blev skitförbannad och skällde ut henne efter noter och sa att om hon ville så kunde hon ringa efter sin syster (som har en städfirma) när man landade i Paris och så kunde hon garanterat få ett annat jobb! Den unga kvinnan smög raskt tillbaka till sin säng och sov resten av flygningen...
Har en mycket god vän i Frankrike och vi har känt varandra väldigt väl sedan 1991 då vi jobbade ihop i Afrika och vi umgås alltid några ggr per år. Hans hustru jobbar som purser på AirFrance sedan trettio år och jag känner följaktligen henne mycket väl också. Jag vet att hon är tämligen luttrad över sitt jobb och har egentligen aldrig pratat ’flyg’ med henne även då jag alltid varit intresserad av vad som händer ’bakom kulisserna’. I alla fall hände det sig att under en gemensam resa i Maj så började hon plötsligt prata jobb när vi satt ensamma.
Naturligtvis kunde jag inte låta detta tillfälle gå förbi utan ställde raskt några konkreta frågor. Då hon är väldigt gammal i gejmet och purser har jag förstått att hon ’i princip’ själv väljer vad och när hon ska flyga inom ramen för en månad ’på’ och en månad ’av’. Vad hon också sa var att hon alltid väljer så långa flygningar som möjligt då det blir ’effektivare’ (vad hon nu menade med det?).
I alla fall frågade jag vilka passagerare hon gillade minst och mest. Jag fick ett blixtsnabbt svar att ’business’ är det absolut värsta och att det är ansett som en riktig nitlott att jobba i business. Helt fascinerad av detta borrade jag vidare och bad henne förklara. Mycket enkelt, sa hon. Businesspassagerare är dom värsta pga av dom är mycket pålästa avseende med div regler som vi oftast inte har en susning om. Dessutom är business de absolut mest otrevligaste. Varför? Jo antingen krökar dom för att dom inte har fått ett kontrakt eller så krökar dom för att dom har fått ett kontrakt! Vidare sa hon att det är bara i business man kan få gå fyra ggr (!) för att hämta nytt kaffe för att en passagerare klagar på att det inte är varmt nog!
Vilka är bäst frågade jag? First, kom det direkt. I First kan man göra bort sig totalt (typ spilla en halv flaska skumpa över en Armani-kostym) men får ändå inte mer än ett lyft ögonbryn och en kommentar när dom lämnar planet typ ’det var kanske inte så bra det här’! Om samma sak händer i business blir man totalt utskälld och får onda ögat i timmar samt att man får ett långt brev med ersättningskrav.
Hur är Economy då frågade jag. Jättebra sa hon, för antingen sitter det passagerare där som inte har en susning om bonusprogram och/eller regler om ditt o datt och bara är glada att vara ombord. Eller så sitter det någon med ’guldstatus’ som vet om att dom köpt den billigaste biljetten, inte blivit uppgraderad och således inte får skumpa men också uppför sig därefter.
Nu är det ju så att AirFrance flyger ju till en hel del ’exotiska’ platser och globalt sett har en annan passagerarprofil än SAS. Detta gör ju att man nog inte rakt av kan jämföra en businesskabin på en AirFrance maskin med en från SAS med ’Skandinaviska’ lite mer tillbakadragna personer. Men det fick ändå mig att tänka till…
Jag frågade också efter någon rolig incident som hon kunde berätta och fick också en: Det var i First mellan USA o Paris och en mycket ung kvinna ca 17-18 år gammal (fotomodell) som krånglade med maten. Hon ville bara ha vatten och ett salladsblad typ. Och detta var och varannan timme eftersom hon blev ju naturligtvis hungrig hela tiden, stackarn. Mitt i natten väcker hon pursern (min väninna) storgråtande, hulkar och snoret det rinner. Hon säger att hennes liv är jättejobbigt och att hon inte vet hur hon ska klara av det och att det troligtvis blir bäst om hon skaffade ett vanligt jobb. Min vänninna blev skitförbannad och skällde ut henne efter noter och sa att om hon ville så kunde hon ringa efter sin syster (som har en städfirma) när man landade i Paris och så kunde hon garanterat få ett annat jobb! Den unga kvinnan smög raskt tillbaka till sin säng och sov resten av flygningen...