Senaste nytt

Fast Track på flyg med Star Alliance med Turkish Airlines Elite ut från Arlanda

Juraj

Medlem
Jag lånar tråden. Turkish erbjuder nu fast track på Arlanda (samma som Norwegian). Jag provade den nyss för första gången (eller jo, jag hade velat prova tidigare, men den var avstängd) och tyckte att den var lite värdelös.

Det är en automatisk sluss med två dörrar så frågan är hur man släpper sina medresande familjemedlemmar som saknar status genom slussen. Det finns ingen personal där att hjälpa till. Får man skanna sitt boardingkort flera gånger? Det som vi gjort (som inte var den bästa idén jag någonsin fått) var att tränga in oss alla samtidigt (vi är två vuxna och ett barn i barnvagn) - det gick, men inte jättesmidigt.

Och sedan insåg jag att jag aldrig skannade min frus och dotters boardingkort, så jag blev orolig om det kommer ställa till med problem vid gaten, då deras boardingkort formellt aldrig gick igenom security. Det blev bra, så jag antar att systemet vid ombordstigning inte kollar om ens boardingkort skannades vid security.

Och sist en till dålig aspekt av just denna fast track - genom att använda slussen går man ju förbi kön, men det finns ingen särskild security track, så man måste ansluta den vanliga kön igen och man möts av arga blickar.

Vad är era erfarenheter och tankar kring denna fast track?
 

FFlash

Medlem
Och sedan insåg jag att jag aldrig skannade min frus och dotters boardingkort, så jag blev orolig om det kommer ställa till med problem vid gaten, då deras boardingkort formellt aldrig gick igenom security. Det blev bra, så jag antar att systemet vid ombordstigning inte kollar om ens boardingkort skannades vid security.

Och sist en till dålig aspekt av just denna fast track - genom att använda slussen går man ju förbi kön, men det finns ingen särskild security track, så man måste ansluta den vanliga kön igen och man möts av arga blickar.

Vad är era erfarenheter och tankar kring denna fast track?

Mina svar kan bli lite OT, men iaf: Jag tror nog att security och gate kontroll är icke synkroniserade så jag aldrig heller brytt mig om det.

Om fast track:
Det har blivit precis som du beskriver på flera flygplatser :( och Fasttrack är kanske mitt favorit-perk vad gäller status. Det har blivit så "enhanced" på många håll att jag är så sur på det.
Värsta exempel är FRA där jag gått via det normala flera gånger bara för att kön där varit kortare. Med leende tittat på alla stackars dykwia status-important Günters som står i fast-track kö bara för att visa att de har status :D
 
Toppen