Senaste nytt

Fast track i Tax-free butiken?

agehall

Medlem
Utan liknelser i övrigt: om ni av någon anledning ska ta er fram genom en grupp med dagisbarn som rör sig oplanerat – går ni då med hög fart utan att ha marginaler för oförutsedda stopp, accelerationer, vändningar etc?

Dålig liknelse. Då jag ser grupper av dagisbarn ute på stan i olika sammanhang, så brukar de vara extremt välordnade och gå på led. Det är inga som helst problem att gå runt dessa.

För mig är en butik ett ställe där jag räknar med att folk får infall, på en tätbefolkad flygplats kanske det är "tre led framåt" som något händer. Jag vill gärna så snabbt som möjligt förbi "tvångstaxfreen" men har inga problem med att hålla god fart på öppna ytor och sakta in vid mänskliga hinder.

Finns det öppna ytor är det ju inga problem - kruxet är att det oftast står någon annan där

Disclaimer: har själv kabinväska med två hjul

Jag tycker det är mycket svårare att röra sig fort med en väska på två hjul, så det kan mycket väl vara så att dessa automatiskt gör att folk går saktare och därför har mindre problem än vi som kör med fyra hjul. Jag anser att fyra hjul är extremt mycket effektivare när man ska ta sig fram på en flygplats.
 

m10

Medlem
Fundering: Om man inte kan avvara den extra minut det tar att behöva gå lite långsammare bakom de som inte är lika stressade så bör man kanske planera sin tid lite bättre?
 

agehall

Medlem
Det handlar inte om att man planerar dåligt, det handlar om att det faller sig naturligt för olika personer att går i olika tempon.
 
Jag förstår att tonen blev lite sned i mitt inlägg tidigare. Min tanke var snarare, som andra påpekade, att det tråkiga och problematiska är personer som utan förvarning stannar av eller inte tittar sig över axlarna. Själv kan nog blodtrycket öka betydligt mer i en matbutik eller liknande ställen när folk stannar utan förvarning. @Senator har en stor poäng i liknelsen med "Up in the air" med att scanning av kön i säkerhetskontrollen etc. Jag kan känna igen mig i det och för mig handlar det nog om att 'lyfta' blicken längre fram och försöka förutse olika handlingar. Oftast fallerar idén där.. o_O
 

Treo

Medlem
Utan liknelser i övrigt: om ni av någon anledning ska ta er fram genom en grupp med dagisbarn som rör sig oplanerat – går ni då med hög fart utan att ha marginaler för oförutsedda stopp, accelerationer, vändningar etc?
Dålig liknelse. Då jag ser grupper av dagisbarn ute på stan i olika sammanhang, så brukar de vara extremt välordnade och gå på led. Det är inga som helst problem att gå runt dessa.

OT: Du har alltså för få och felaktiga mätpunkter och avfärdar utifrån det?!?
Läs om, läs rätt. Om ni av någon anledning ska ta er fram genom en grupp med dagisbarn som rör sig oplanerat.

Tvåsiffrigt antal år med dagis- och fritidshämtningar tror jag utgör starkare evidens än observationer på stan. Ska man tillrättavisa ska man ha på fötterna!

Eller använd liknelsen dansgolv, gärna med alkohol inblandat eller valfritt mingel eller valfritt köpcentrum en lönehelg om det ger en tydligare bild av stokastiska processer med människor inblandade.
 
Jag har flugit regelbundet sedan 1987 mestadels i asien och fått lärt mig att det finns folk som inte bara flyger “business”.

Att ha ett forum där det klagas på vanligt folk får mig att fundera om detta är ett forum enbart för resenärer som ser sig själva som en klass över vanliga människor.

Detta blir mitt sista inlägg i detta forum och jag avslutar mitt medlemsskap omedelbart .

Tack för mig och jag hoppas att ni som inte kan acceptera vanliga resenärer, föreslår att det öppnas flygplatser enbart för affärsresenärer.
 

agehall

Medlem
OT: Du har alltså för få och felaktiga mätpunkter och avfärdar utifrån det?!?
Läs om, läs rätt. Om ni av någon anledning ska ta er fram genom en grupp med dagisbarn som rör sig oplanerat.

Tvåsiffrigt antal år med dagis- och fritidshämtningar tror jag utgör starkare evidens än observationer på stan. Ska man tillrättavisa ska man ha på fötterna!

Eller använd liknelsen dansgolv, gärna med alkohol inblandat eller valfritt mingel eller valfritt köpcentrum en lönehelg om det ger en tydligare bild av stokastiska processer med människor inblandade.

Jag försöker undvika alla nämnda situationer.
 

Johanna

Medlem
Nu gör du antaganden som du inte har belägg för. Jag har inte så bråttom till loungen, men det som får mig att bli skogstokig, vare sig det är i taxfreebutiken, tunnelbanan eller på ICA, är när ett antal personer går mer eller mindre på ett led i rask takt (vilket förekommer i många situationer) och en av de i täten helt plötsligt tvärstannar.

Om vi jämför med bilkörning - när en bilist som kör på en motorväg ska stanna, så blinkar han och väjer sedan av till vägkanten. Tvärnitar han utan förvarning blir resultatet förödande.

Nu blir det inga sådana skador när två gångare krockar, men jag tenderar att gå med raska steg. När folk tvärnitar framför en så är det rätt stor risk att man faktiskt gör sig illa för att man snubblar på deras väskor de inte har vett att få undan eller att man knuffar in personen i någon annan och de båda slår sig. Det är inte trevligt för någon.

Det är helt enkelt så att folk behöver lära sig att vara lite mer uppmärksamma på sin omgivning imho.
Jag håller me men tror inte @agehall bor i Stockholm för här har inga bilar blinkers. Vore ett uppskattande tillskott på utrustningen vid nybilsförsäljning om ni frågar mig.

Jag tycker också man kan ta bort bagagevagnarna. Det är lite fräckt att tvinga folk att trängas igenom en butik som man inte har något intresse av. Då blir det konflikter och irritation som kan undvikas. Ja, jag förstår att dom vill sälja.
 
Nu gör du antaganden som du inte har belägg för. Jag har inte så bråttom till loungen, men det som får mig att bli skogstokig, vare sig det är i taxfreebutiken, tunnelbanan eller på ICA, är när ett antal personer går mer eller mindre på ett led i rask takt (vilket förekommer i många situationer) och en av de i täten helt plötsligt tvärstannar.

Om vi jämför med bilkörning - när en bilist som kör på en motorväg ska stanna, så blinkar han och väjer sedan av till vägkanten. Tvärnitar han utan förvarning blir resultatet förödande.

Nu blir det inga sådana skador när två gångare krockar, men jag tenderar att gå med raska steg. När folk tvärnitar framför en så är det rätt stor risk att man faktiskt gör sig illa för att man snubblar på deras väskor de inte har vett att få undan eller att man knuffar in personen i någon annan och de båda slår sig. Det är inte trevligt för någon.

Det är helt enkelt så att folk behöver lära sig att vara lite mer uppmärksamma på sin omgivning imho.

Då går du nog lite för nära framförvarande.
 
Toppen