Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

freppa87

Medlem
Återigen en fråga om denna avgift:

Jag har bokat följande resa, allting i April 2019.
Ut:
ARN-BRU SK589
BRU-YUL AC833
YUL-MCO AC1636

Hem:
MCO-FRA LH465
FRA-ARN LH806

Kollar jag på utresan kan jag inte se att det debiteras något annat bränsletillägg än SK, därav bör väl inte jag bli debiterad den fasta avgiften på utresan? Hem förstår jag att LH tar ut det. Har betalat 3500SEK per person i skatter och avgifter men jag trodde att det skulle bli lägre då utresan trodde jag inte skulle få något bränsletillägg ut. Jag frågade Tallinn men dom upplyste mig att det debiterats denna fasta avgift båda hållen. Enligt ITA Matrix med samma resa så är det enbart SK YQ, inget för AC.
 

Dr. Miles

Expert
Så fort du blandar in andra Star Alliance partner flygbolags flygningar*, får du betala fast summa av bränsletillägg.

* Gäller ej om det är USA eller Japan inrikesflyg.
 

Thornado

Medlem
Så fort du blandar in andra Star Alliance partner flygbolags flygningar*, får du betala fast summa av bränsletillägg.

Gäller detta att så snart något *A-bolag är involverat så måste man betala denna fasta summa per väg även om ena vägen är "ren" SAS-award och det bara är åt andra hållet som man har andra bolag involverade?
Jag bokade om resan som jag bad om hjälp med i denna tråd Sökes: Award Stockholm till Chicago 4 oktober 2018 +/- en dag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor tidigare idag så att jag nu flyger ARN-VIE-ORD-ARN. ARN-VIE-ORD på utresan är med Austrian och hemresan ORD-ARN är med SAS.

När jag hade det som ren SAS-award så gick skatter/avgifter på 606 SEK per person, men när jag bokade om så hoppade priset per person helt plötsligt upp till 3255 SEK per person. Jag hade ju räknat med att det skulle bli dyrare, men trott/hoppats att jag kanske bara skulle behöva betala bränsletillägget åt ett håll (så hamna på kring 2000 SEK per person). Det kändes inte som att agenten jag pratade med hade full koll, så tänker att det är bäst att dubbelkolla med expertisen.
 

HeadChef

Medlem
Gäller detta att så snart något *A-bolag är involverat så måste man betala denna fasta summa per väg även om ena vägen är "ren" SAS-award och det bara är åt andra hållet som man har andra bolag involverade?
Jag bokade om resan som jag bad om hjälp med i denna tråd Sökes: Award Stockholm till Chicago 4 oktober 2018 +/- en dag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor tidigare idag så att jag nu flyger ARN-VIE-ORD-ARN. ARN-VIE-ORD på utresan är med Austrian och hemresan ORD-ARN är med SAS.

När jag hade det som ren SAS-award så gick skatter/avgifter på 606 SEK per person, men när jag bokade om så hoppade priset per person helt plötsligt upp till 3255 SEK per person. Jag hade ju räknat med att det skulle bli dyrare, men trott/hoppats att jag kanske bara skulle behöva betala bränsletillägget åt ett håll (så hamna på kring 2000 SEK per person). Det kändes inte som att agenten jag pratade med hade full koll, så tänker att det är bäst att dubbelkolla med expertisen.

När jag åkte till LAX i våras med SAS ena vägen och Austrian hem betalade jag ungefär 1500 kr i skatter per person (dvs inget bränsletillägg på ena vägen där jag bara hade SAS). Tycker dock att Austrian är by far den värsta upplevelsen jag haft i Business och skulle hellre åkt SAS Go hem.
 
Toppen