Senaste nytt

Fare gone: [Business class] Warszawa - Kuala Lumpur t/r <6000kr Turkish Airlines

charlesswe

Medlem
Fast du flyger på TK codeshare. Det kommer inte ge nånting på BAEC. Bara på Miles And Smiles.

EDIT: Som vanligt är Dr.Miles ett steg före :)
 

Swisser

Medlem
Hur ser det ut med intjäning med poäng om flighten är operated by Malaysia Airlines - får man inget eller får man Avios, eftersom de ingår i oneworld sedan 1 februari? Är det någon som vet?

Jag har fortfarande inte fått något klart svar på min fråga, även om många av er har lämnat inlägg med olika svar. Om jag har förstått de sista inläggen av Dr. Miles och charlesswe, så ser det ut på följande sätt:
- Inga Avios eller TP till oneworld (typ BAEC) pga av att det är en TK codeshare flight (även om den är operated by Malaysia Airlines)
- Jag kan däremot får poäng i Miles & Smiles

Hur ser det ut om jag vill få poäng hos Miles & More, går det att samla dem där istället för hos Miles & Smiles?

Det hela är rätt komplext måste jag säga, då det är olika flygbolag, codeshareflighter samt pga av att TK resp Malaysia Airlines tillhör olika allianser.
 

090034208

Medlem
Jag har fortfarande inte fått något klart svar på min fråga, även om många av er har lämnat inlägg med olika svar. Om jag har förstått de sista inläggen av Dr. Miles och charlesswe, så ser det ut på följande sätt:
- Inga Avios eller TP till oneworld (typ BAEC) pga av att det är en TK codeshare flight (även om den är operated by Malaysia Airlines)
- Jag kan däremot får poäng i Miles & Smiles

Hur ser det ut om jag vill få poäng hos Miles & More, går det att samla dem där istället för hos Miles & Smiles?

Det hela är rätt komplext måste jag säga, då det är olika flygbolag, codeshareflighter samt pga av att TK resp Malaysia Airlines tillhör olika allianser.

Jag misstänker att flighten IST-KUL TK8001(op av MH) ger inga miles till något program, varken M&S, M&M eller BAEC. Dom övriga sträckorna kan du bra även samla hos Miles & More.
 

090034208

Medlem
Det borde vara motsvarande som HEL-PEK CA3008 (op av Finnair), det har jag kollat upp med AY och inga poäng krediteras till Finnair Plus
 
Jag fick bokat 2 biljetter i oktober. Det jag undrar över är nu att om ett flygbolag som i detta fall Turkish har publicerat en fare och man som kund kan boka och betala samt få en bekräftad biljett HK både via mail samt på Turkish hemsida, kan Turkish då bara cancella bokningen utan att meddela mig som kund innan?
Jag anser att ett flygbolag som jag fått en bekräftad bokning ifrån får stå sitt kasst och låta mig flyga för detta pris jag har bokat till!

Hur ser ni andra på detta?
 

Dr. Miles

Expert
Jag fick bokat 2 biljetter i oktober. Det jag undrar över är nu att om ett flygbolag som i detta fall Turkish har publicerat en fare och man som kund kan boka och betala samt få en bekräftad biljett HK både via mail samt på Turkish hemsida, kan Turkish då bara cancella bokningen utan att meddela mig som kund innan?
Jag anser att ett flygbolag som jag fått en bekräftad bokning ifrån får stå sitt kasst och låta mig flyga för detta pris jag har bokat till!

Hur ser ni andra på detta?

Det finns alltid risk att sin bokning avbokad när man bokar mistake fare.
Man får räkna med att bokningen blir cencellerad, då blir man inte arg/ledsen.

Lite tips när man bokar mistake fare:
  • Åk så snart som möjligt. Om du bokar något datum långt i framtiden riskerar du att få din bokning cancellerad.
  • Boka inte icke återbetalningsbart hotellrum
  • Boka inte icke återbetalningsbar flygbiljett för anslutning
  • Ansök inte visum (om det behövs) för tidigt
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Enl snack på FT verkar TK ha panikändrat i fare rules och därmed dödat dealen.
Ja, det stämmer. Nu kostar samma biljett 16.883 SEK + skatter.

Screenshot20130205_2.jpg
 
Toppen