Senaste nytt

Familjevänlig "lugn" mindre ort i Portugal?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi är en klassisk familj, två ungar i ålder 4 & 6 och börjar nu såhär på vinterkanten planera sommarsemester, 2 veckor i Juni. Vi har tidigare år betat av flera ställen i Kroatien (Vis, Korcula, Komiza) och även vart ett par år på Costa Blanca - Javea. Alla ställen har jag fått tips om genom forumet här och är djupt tacksam för det, fantastiska ställen allihop.

Ni som känner till ställena förstår kanske att vi inte är ute efter en större stad eller "charter" utan letar mindre mysiga orter där det inte är alltför exploaterat.

Jag har länge velat ta mig till Portugal och funderar nu på den regionen men är samtidigt helt grön på området i sin helhet.

Sitter någon här på förslag på bra orter i lagom storlek? Vår prio är att det ska gå att hyra ställe via airbnb eller liknande, vi måste ha pool (eller barnen måste ha, rättare sagt...) och det ska framförallt vara ett riktigt bra utbud på mat/restauranger då vi är väldigt intresserade av matlagning/gastronomi.

Fördel också om det inte är så dyrt, men jag har bilden av att Portugal till och med är billigare än både Kroatien och Spanien?

Tacksam för input och spark i rätt riktning!

Vol
 

Volatyle

Medlem
Kan lägga till att vi även fundera lite på Costa Brava men även där känner jag att jag inte har koll på några orter. Sen kan det väl vara lite tvivelaktigt väder i Juni om vi söker värmegaranti.

VOl
 

Lagerman

Medlem
Vad roligt att ni kollar på Portugal! Vi har rest dit som familj en herrans massa år och har en verklig favorit. Orten heter Alvor och ligger ca 1 timmes bilfärd från Faro (FAO). Vi hyr hus eller lägenhet via ”HomeAway” när vi är där. Alvors strand är i mitt tycke en av de bästa i Europa. Dock en liten brasklapp för att det är kallare att bada i Atlanten än i medelhavet. Alvor är en liten ort helt utan nattklubbar men med gott om restauranger. Galet bra fisk & skaldjur!!

Beroende på vad ni funderar på kan jag säkert hjälpa till och peka er i rätt riktning på del av byn att hyra i osv...
 

Volatyle

Medlem
Vad roligt att ni kollar på Portugal! Vi har rest dit som familj en herrans massa år och har en verklig favorit. Orten heter Alvor och ligger ca 1 timmes bilfärd från Faro (FAO). Vi hyr hus eller lägenhet via ”HomeAway” när vi är där. Alvors strand är i mitt tycke en av de bästa i Europa. Dock en liten brasklapp för att det är kallare att bada i Atlanten än i medelhavet. Alvor är en liten ort helt utan nattklubbar men med gott om restauranger. Galet bra fisk & skaldjur!!

Beroende på vad ni funderar på kan jag säkert hjälpa till och peka er i rätt riktning på del av byn att hyra i osv...

Det här låter ju fantastiskt! Precis vad vi letar efter. Hur är prisbilden att äta ute? Jämfört med t.ex Spanska sydkusten? Hur brukar ni ta Er dit? Flyg till Faro från Göteborg är ganska klurigt noterar jag.

Bör man hyra bil eller funkar det utan?

EDIT: Pool är nog ett måste (för barnen), annars inte så stora krav. Gärna så man kan "gå" till allt. Vad håller havet för temp i Juni?
 
Last edited:

Lagerman

Medlem
Vi flyger direkt till FAO med SAS, men även Norsken trafikerar sträckan. SAS kör väl FAO även från CPH tror jag. Vi brukar ha bil några dagar av de två veckor vi spenderar där varje sommar (weekend-vouchern från Avis.... ☺️), men man klarar sig bra utan om man hyr hus/lägenhet i rätt område.
Transport till och från FAO bokar vi med något av transferföretagen som trafikerar flygplatsen, t.ex. Polotur.
Min uppfattning är att priserna är lägre än i Spanien, men precis som där finns både högt och lågt. Det som är så härligt med Alvor är framförallt de mindre familjedrivna restaurangerna. Dom är alltid prisvärda, och allt från havet är dagsfärskt.
Googla lite på Praia d Alvor, så ser ni mer vad det är för ställe. Vi gillar det skarpt iallafall. I sommar åker vi ner med ”storfamilj ” på 10 pers ☺️
 

Lagerman

Medlem
Det här låter ju fantastiskt! Precis vad vi letar efter. Hur är prisbilden att äta ute? Jämfört med t.ex Spanska sydkusten? Hur brukar ni ta Er dit? Flyg till Faro från Göteborg är ganska klurigt noterar jag.

Bör man hyra bil eller funkar det utan?

EDIT: Pool är nog ett måste (för barnen), annars inte så stora krav. Gärna så man kan "gå" till allt. Vad håller havet för temp i Juni?

Pool finns i flera av områdena där man kan hyra lägenhet, och även till många hus mankan hyra. Det är gångavstånd till allt. Byn är inte så stor. Vi reser alltid ner i juli, och havstemp kan ligga på allt mellan 19-24 C
 

Volatyle

Medlem
Pool finns i flera av områdena där man kan hyra lägenhet, och även till många hus mankan hyra. Det är gångavstånd till allt. Byn är inte så stor. Vi reser alltid ner i juli, och havstemp kan ligga på allt mellan 19-24 C

Härligt, tack! Har du några tips på boenden får du gärna PMa. Villa eller lägenhet spelar inte så stor roll - max 2000kr per natt.

Vol
 

Benz

Medlem
Portugal är trevligt! Reste runt lite på Algarvekusten förra sommaren. Det är det fint. Det känns billigare än Spanien. Dock skulle jag säga att vattentempen typ aldrig tar sig upp över 20 grader. Nu var jag lite längre utåt kusten än Faro, men jag skulle gissa att havet låg på 16-17 grader, i augusti. Vill man ligga och slappa i havet kan det bli jobbigt, Det var iskallt! Så pool är en bra idé.
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi är en klassisk familj, två ungar i ålder 4 & 6 och börjar nu såhär på vinterkanten planera sommarsemester, 2 veckor i Juni. Vi har tidigare år betat av flera ställen i Kroatien (Vis, Korcula, Komiza) och även vart ett par år på Costa Blanca - Javea. Alla ställen har jag fått tips om genom forumet här och är djupt tacksam för det, fantastiska ställen allihop.

Ni som känner till ställena förstår kanske att vi inte är ute efter en större stad eller "charter" utan letar mindre mysiga orter där det inte är alltför exploaterat.

Nu framstår jag väl mest som negativ här, men jag tycker att Algarve är en av Europas mest exploaterade kuststräckor, avsevärt mer exploaterat än ställena du nämner att ni har besökt.

Jag är ingen expert på Portugal men har varit där 4-5 gånger iaf. Om pool är ett krav skulle jag utnyttja det till max i detta fall och helt skippa kusten (som flera nämnt ändå ganska kallt i Atlanten i juni) och kunna bo i närheten av städer med större inhemskt icke-turistigt kulinariskt utbud, som Coimbra eller kanske ända uppe vid Braga. Egentligen tänker jag på Douro-dalen när jag läser kravspecen, men jag förmodar att ni vill ha mer hav och sol än man kanske får där :)

Vill absolut inte avskräcka er och det är ju flera här som har konkreta och säkert jättebra tips, men förvänta er inte samma lugn på Algarve som på de kroatiska öarna du nämner. Däremot är kusten i sig väldigt fin där.
Oavsett vart ni åker i Portugal kommer det dock att finnas god och billig grillad fisk, måste vara Europas mest prisvärda land när det gäller fiskrätter!
 
Toppen