Senaste nytt

Första resan med bebis (Lufthansa, ANA, JAL economy)

tågnörd

Medlem
Det här var tänkt som ett inlägg i tråden om att resa med barn, men blev så långt att jag utökade det till en egen reserapport istället.

Bakgrund till resan:
Vi hälsar på fru tågnörds föräldrar som bor i Aomori i norra Japan. Vi brukar åka dit 2-3 gånger per år, oftast med Finnair/JAL via Helsingfors eller Lufthansa via München. Den här gången blev första gången med 5 månader gamla tågnörd junior.

Vid bokning ringde jag ANA och fick platserna 30D+E reserverade på långflygningen, då det finns plats för säng (bassinet) där. Vi hade också skaffat en resebarnvagn, Babyzen yoyo+, som ihopfälld går som handbagage.

Rutt:
Arlanda (ARN) - Frankfurt (FRA) med Lufthansa, A320 (sharklets)
FRA - Tokyo Haneda (HND) med ANA, B777-300
HND - Aomori (AOJ) med JAL (separat bokning), B737-800

Avresa:
När online check-in öppnade så stötte jag på problemet att vi inte fick behålla platserna 30D+E. Min fru flyttades till rad 24 och jag satt kvar på 30D och det gick inte att flytta tillbaka frun till 30E. Jag misstänkte att vi får checka in på Arlanda och Lufthansas kundtjänst tyckte samma sak när jag kontaktade dem. I bokningen hade vi fortfarande 30D+E så det var nog bäst att inte röra den på något sätt.

Arlanda
Vid incheckningen på Arlanda (SAS plus/business/gold) berättade jag om vårt problem med att checka in online och att vi gärna vill ha just 30D+E. "Inga problem, jag ser att 30D+E ligger kvar här i bokningen". Men sedan råkade han som checkade in oss ut för samma sak, dvs min fru hamnade på 24A helt plötsligt och jag kvar på 30D (på FRA-HND), när han justerade våra platser på första flyget till Frankfurt. Han flyttade tillbaka frun till 30E och fick skriva ut nya boarding pass. Till slut hade vi de platser vi ville ha och vår barnvagn visste incheckaren hur den fungerade så vi behövde inte checka in den om vi inte ville. Säkerhetskontrollen ville dock röntga den, så den fällde vi ihop strax före. Med proppfulla väskor och en bebis hängandes blev det svårt att hitta datorn och påsen med vätskor. Det blev lite kö, men gick ändå relativt smidigt. Flaskhalsen verkade vara röntgenmaskinen.

Sedan vidare till SAS lounger där vi blev insläppta med ett Turkish star gold (trots tre personer, men infant kanske inte räknas, för vi blev insläppta i Senator lounge på FRA också). Vi frågade om det fanns ett barnrum eller liknande och blev visade till Business lounge som har ett barnrum precis till vänster efter ingången. Vi slog oss ner där, även om vår pojke varken kan sitta eller krypa än. SVT Barnkanalen rullade på en TV, lite kuddar och mjukdjur låg utspridda och ett bord med papper och pennor fanns vid dörren till rummet. En man sov på bänken direkt utanför barnrummet, så vi fick sitta inne i barnrummet och äta. Vår pojke somnade efter ett tag och sov knappt en timme i sin vagn till strax före boarding. Då hade mannen utanför försvunnit så vi kunde låtsas-Fika lite.

WP_20161116_15_14_40_Pro_LI.jpg

Arlanda - Frankfurt (Lufthansa economy)
Ner till gate 10A inför avgång. Boarding dröjde lite och eftersom det var matdags för vår pojke så blev han lite gnällig. När boarding började så nämndes inget om barnfamiljer, utan bara den vanliga prioboardingen (som dock fungerade). Vi frågade om vi kunde gå på bland de första trots att fru+barn inte har star gold. Det gick bra "för ni frågade så snällt" :D Ca 15 personer fick nya platser läääängst bak av balansskäl, för planet var utbytt från en A320 till en A321. Det var långt ifrån fullt och vi satt ungefär i mitten av planet. Halvan bakom oss var i stort sett tom, förutom de sista 4-5 raderna.

Vår taktik var att låta vår bebis amma vid avgång för att undvika lock i öronen. Inte bra. Han var på riktigt dåligt humör och vrålade hela vägen från pushback till marchhöjd. Det enda som hjälper då är att bära omkring på honom tills han somnar och sedan amma när han vaknar, vilket vi också gjorde. Förlåt, om någon var ombord :S Resten av flygningen gick bra, med napp vid landningen den här gången. Det serverades en macka med ost eller kalkon och någon form av färskost samt drycker. Mackan var över förväntan och smakade rätt bra. Junior fick ett par Lufthansastrumpor också, tyvärr minns jag inte var vi packade ner dem.

Frankfurt
Bytet på FRA gick ganska bra. Markpersonal mötte oss vid ankomst och bekräftade barnets vikt (för bassinet). De ville se barnvagnens bagagetag, men den hade ju igen. Det tog ett par minuter innan de förstod hur vagnen hade kommit med. Sedan var det en lång promenad från gate A52 till B42 där vår bebis började klaga i den långa gången under marken. Vi fick bära honom genom passkontrollen, som hade kort kö och gick snabbt. Efter passkontrollen kom vi på att vi glömt växla japanska yen. Men det går ju att ta ut på plats också, om vi skulle behöva det, så vi orkade inte göra något åt det.

Mittemot vår gate fanns en Senator lounge där jag frågade om vi kunde komma in alla tre. Enligt vakten vid ingången var 1 gold + 1 gäst + 1 barn <2 år ok. Så hissen upp och mamma och barn kunde låna ett vilorum att amma i. Personalen gav oss en Lufthansa-stork :) Vi utforskade inte loungen speciellt, men den hade en mysig del med bar och lite fåtöljer som jag gärna provat (utan bebis). Vi satt med lite uppsikt över maten.

44F4FBF7-E111-42F7-8968-72AFC924FC5C.jpg

Frankfurt - Tokyo-Haneda (ANA economy)
Sedan var det dags för flyget till Tokyo. Som vanligt var alla snyggt uppradade efter att annonsering om ombordstigning hade gjorts. Vår bebis blev lite gnällig när vi väntade så vi började se framför oss hur senaste flygningen skulle upprepas... Markpersonalen som pratat med oss tidigare kom och hämtade oss, så vi kunde gå ombord med passagerarna i First.

Vi hittade 30D+E och installerade oss. När ombordstigning var klar så visade det sig att economy var ca halvfull (business verkade dock välfyllt att döma av köerna vid omborsstigning). På 30G satt en man som hade fyra barn, varav två tvillingar. Han bara skrattade när vi ursäktade oss i förväg om eventuellt skrik. Planet kändes rätt gammalt, men inte sunkigt som vissa plan kan vara. Sittdynan gled framåt istället för att stolen lutas bakåt när man fällde den, så man inte stör personen bakom. Smart!

Den här gången var vår pojke rätt nöjd och lite trött efter alla intryck på flygplatsen, så han somnade med napp i munnen så fort planet lättade från marken. Han var lite gnällig i väntan på avgång, men inget farligt. Mannen på 30G flyttade till en tom fönsterrad (egen säng!) och vi blev ensamma på 30DEFG. Det här planet hade en intressant layout med 2-4-3 i bredd, förresten. Efter start frågade en flygvärdinna om vi ville att de skulle montera sängen. Gärna! Sedan sov vår bebis större delen av tiden tills vi landade, med undantag för ett par matpauser. Ibland vaknade han till, men somnade om efter lite ompyssling.

WP_20161116_21_45_43_Pro_LI.jpg

Vi vuxna kunde därför äta som vanligt när maten kom. Först kom snacks och drinkar, där jag drack kabosu-juice (kabosu är en citrusfrukt) som smakade friskt och gott. Lite senare kom middag, där det fanns två val. Både jag och frun tog den japanska varianten som var ris, typ pannbiff, nudlar, grönsaker och potatissallad. Det smakade bra och sköljdes ner med mer av kabosu-juicen. Efter maten fick vi vaniljglass med jordgubbssylt.

WP_20161116_22_37_44_Pro_LI.jpg

Jag fick intrycket av att kanske hälften av flygvärdinnorna i economy var relativt nya, men det var inget som betydde dålig service. De mer erfarna värdinnorna var dock märkbart lugnare och hade mer koll på läget.

Andra måltiden var något frukostliknande. Min fru tog det japanska alternativet som var risgröt med kyckling, svamp, grönsaker. Smakade sådär. Jag tog det europeiska alternativet som var stekt potatis, korv, crêpe med svampfyllning och tomatsås (ratatouille-liknande) och smakade mycket bra. Vår flygvärdinna hade vid det här laget lärt sig vad jag ville dricka: "något att dricka? vad sägs om mer kabosu-juice?" :) Vår pojke fick ett litet uppblåsbart ANA-flygplan att leka med också.

Inflygningen gick bra, men taxi till gate tog tid med lite gnäll från vår pojke som följd. Han verkar vara en bra indikator på var gränsen mellan smidiga och osmidiga flygplatser går ;)

WP_20161117_08_18_33_Pro_LI.jpg

Haneda
Bytet på HND till inrikes gick sådär. Det var bra arrangerat, så man kan tex checka in sitt bagage i utrikesterminalen direkt efter man kommer ut från tullen och sedan gå igenom en säkerhetskontroll och ta gratis buss till inrikesterminalen. Men vårt prio-taggade bagage kom sent med "vanligt" bagage. Jag behövde köa 30 min för ett Rail Pass som jag ska använda i december. (Varför kan man inte bara köpa kortet på vilken station som helst? Dit vi ska kan man inte byta sin kupong mot rail passet, så jag var tvungen att stå i kö där och då.) Vår pojke var nog både hungrig och törstig, så en amningspaus behövdes innan vi checkade in vår väska och tog bussen till inrikesterminalen. Här hade dock svärmor mött upp, så vi tre vuxna på sista sträckan.

Efter säkerhetskontrollen kunde vi gå ner till busshållplatsen. Här fanns en bebislounge där man kunde byta blöja, amma, värma mat m.m. Om vi bara hade vetat i förväg hade vi gått hit tidigare. Nåväl, bussen åker runt hela flygplatsen och är därför trevlig om man gillar flygplatser och flygplan. Vårt barn gillade också att kunna se ut lite på allt som passerade.

Haneda - Aomori (JAL economy)
Framme på inrikesterminalen var det bara 10 min till boarding. Vi fick gå på först, sedan tog det tid för alla att komma på plats + taxi till start så det blev lite skrik och gnäll, men inte lika illa som på Arlanda. Första fem raderna hade fina, bredare, stolar och 2+3 i bredd. Resten av planet var det standard 3+3 i bredd. Flygplanet verkade vara helt nytt och var väldigt fräscht. Den här flygningen var full till sista plats och även här somnade pojken direkt (med napp) när planet lättade från marken och sov kanske halvvägs.

Flygtiden var 1 timme och det bjöds på dryck. Flygvärdinnorna hann genom kabinen två gånger + erbjudande om en tredje påfyllning av grönt te för de som var sugna. Vår bebis vaknade som sagt halvvägs och det var dags för lite mer amning. Han fick en liten bagagetraktor i trä av personalen. Inflygning och landning gick bra, om än lite skakigt, men junior krävde en hel del underhållning på väg till gate för att hålla humöret uppe tills vi kunde resa oss från våra platser. Väl ute kom vår väska rätt fort och vi kunde gå ut till svärfar/morfar som väntade med bil.

Sammanfattningsvis en stundtals stressig och jobbig resa, men med tid att vila då och då. Nästa gång packar vi mindre i handbagaget, för det var svårt att hitta saker i en proppfull väska. Det var skönt att ha loungetillgång med vilorum, lekrum, mat, dryck m.m. Sedan hade vi nog lite tur att två av tre flygningar var halvfulla. Vi får se hur hemvägen blir.
 

Dr. Miles

Expert
Om det var Aomori kunde du också köpa JR East pass. Det är en förmånlig tågpass om man reser mellan Tokyo och Tohoku område (inkl. Aomori).
Dock JR East pass gäller inte för din fru om hon har japanskt pass.

Glöm inte att ta hem en bunt av japansk plastfölje. :)
Om din fru inte har visat dig, kan du prova den nästa gång du ser den. Man kan inte använda svensk plastfölje efter man har använt japansk plastfölje.
 

Matsson

Medlem
Tack för en trevlig och välskriven rapport. Jag minns med viss sentimentalitet ett antal långresor i economy med småbarn på 90-talet. På den tiden var det ju helt okey att bädda på golvet så att två vuxna och en 2 och en 4-åring kunde sova hyfsat bekvämt på 4 säten i mitten:)
 

tågnörd

Medlem
Kul att ni gillade rapporten! Ett par bilder till hade jag velat lägga in, men det fanns inte riktigt tid till att ta bra reserapportbilder.

Om det var Aomori kunde du också köpa JR East pass. Det är en förmånlig tågpass om man reser mellan Tokyo och Tohoku område (inkl. Aomori).
Dock JR East pass gäller inte för din fru om hon har japanskt pass.

Glöm inte att ta hem en bunt av japansk plastfölje. :)
Om din fru inte har visat dig, kan du prova den nästa gång du ser den. Man kan inte använda svensk plastfölje efter man har använt japansk plastfölje.
Vi brukar åka tåget (jag med JR East Pass), men när vi insåg att vi skulle behöva åka från Haneda till Tokyo mitt i rusningen så chansade vi på flyget. Tåget hade nog varit bekvämare på ett sätt, eftersom man lättare kan gå omkring, men samtidigt tar det ju mer tid (3 timmar snabbtåg + 30 min pendeltåg).

Plastfolie tjatar min fru jämt om ;) Vi får ta med ett gäng paket hem, för hon har tröttnat på Ica basic...

Tack för en trevlig och välskriven rapport. Jag minns med viss sentimentalitet ett antal långresor i economy med småbarn på 90-talet. På den tiden var det ju helt okey att bädda på golvet så att två vuxna och en 2 och en 4-åring kunde sova hyfsat bekvämt på 4 säten i mitten:)
Haha. Frun lyckades somna uppkrupen i två stolar. Men vår bebis vaknade till då och då så jag kunde inte riktigt slappna av. När han blir äldre så får vi se hur vi löser sovandet.
 

nollbit

Medlem
Tack för en grym rapport.

Gällande bassinet, är barnet fastspänt på något sätt? Förstår att det kanske skiljer mellan bolag, men hur var det på ANA?

Jag letar resor i framtiden då det kommer vara en ettåring (drygt) med, men vill gärna att barnet är fastspänt. Har varit med om luftgropar då kaffekoppar och annat suttit fast i taket i nån sekund och jag vill ogärna se mitt barn däruppe :)
 

MWi

Medlem
Tack för en grym rapport.

Gällande bassinet, är barnet fastspänt på något sätt? Förstår att det kanske skiljer mellan bolag, men hur var det på ANA?

Jag letar resor i framtiden då det kommer vara en ettåring (drygt) med, men vill gärna att barnet är fastspänt. Har varit med om luftgropar då kaffekoppar och annat suttit fast i taket i nån sekund och jag vill ogärna se mitt barn däruppe :)
I de allra flesta fall så kommer du inte kunna flyga med din ettåring i bassinet pga vikt och åldersbegränsningar, bara så att du inte planerar utifrån det :)
 
Toppen