Senaste nytt

Första nya ATR-72 i SAS målning

Vill inte skrämma upp någon SAS-fantast, men ni kanske noterat att det åter skett en svår olycka med ATR-72, nu i Laos...
Gissar att Dashplanen som SAS stoppade har betydligt bättre olycksstatistik.

Själv avstår jag från spekulationer innan en fullständig haveriutredning har genomförts och offentliggjorts.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Vill inte skrämma upp någon SAS-fantast, men ni kanske noterat att det åter skett en svår olycka med ATR-72, nu i Laos...
Gissar att Dashplanen som SAS stoppade har betydligt bättre olycksstatistik.
Har precis ätit middag med ATRs presschef, en mycket trevlig ryska.

De kunde inte säga så mycket mer än att det var väldigt dåligt väder och piloten kom för lågt. I övrigt väntar de, precis som alla andra, på haveriutredningen.
 

vicce

Medlem
Vill inte skrämma upp någon SAS-fantast, men ni kanske noterat att det åter skett en svår olycka med ATR-72, nu i Laos...
Gissar att Dashplanen som SAS stoppade har betydligt bättre olycksstatistik.

Det har kanske inte bara med flygplanstypen att göra utan även andra omständigheter? Säkerhetstänket som vi har i Europa är ju inte samma överallt i världen direkt...
 
Jag tror det var det allra första haveriet med en ATR-72-600.
Franska statens haverikommision BEA deltar i haveriutredningen eftersom ATR byggs i Frankrike.
Det känns helt onödigt att spekulera i att ATR tillverkar osäkra flygplan innan haverikommissionens rapport är klar och publicerad.
Var det inte mindre än en månad sedan ett Embraer Brasilia propeller flygplan också havererade i Laos?
 

Jacob

Medlem
Och för er som inte redan sett det finns ett reportage uppe om det nya planet.
SAS och Jettime får leverans av sin första ATR 72-600 - BusinessClass.se

Jag var med på invigningen i Toulouse och på flygningen upp till Köpenhamn. Kan kortfattat sammanfatta det med att -600 modellerna är något helt annat än tidigare modeller. Flygplanen är tystare (16 decibel tystare), det är rymligare stolar (tack vare ny stolskonstruktion) och hatthyllorna rymmer IATA-godkända handbagage.

Det var väl inte optimalt att flyga ATR hela vägen från Sydfrankrike till Danmark (en flygresa på 3 1/2 timme) men jag kommer inte ha några som helst problem att boka flygningar med denna flygplanstyp i framtiden. Flygplanet var väldigt behagligt att åka med.
 

JonW

Medlem
Har precis ätit middag med ATRs presschef, en mycket trevlig ryska.

De kunde inte säga så mycket mer än att det var väldigt dåligt väder och piloten kom för lågt. I övrigt väntar de, precis som alla andra, på haveriutredningen.
Det är ju förstås klokt att göra.
Men som helt utomstående kan man ju inte låta bli att notera att det är långt i från första gången ATR får problem just i dåligt väder.
Och den sämre stabiliteten känner man t o m som vanlig passagerare.
 
Flög denna ARN - KLR ikväll och blev väldigt positivt överraskad, såklart oerhört fräscht plan, gott om utrymme (är 1.93) och trevlig personal, mao en jäkla skillnad mot de inhyrda Braathens-planen (oxå de ATR). Spännande landning med när Simone slog till på östkusten :)
 
Toppen