Senaste nytt

Första klass på Öresundstågen

Kris

Medlem
Härligt med valtider! Det gäller att passa på och njuta i 1'. Man vet aldrig om det försvinner nästa säsong...:eek:

Så kan Skånes kollektivtrafik bli tryggare och bekvämare - Sydsvenskan
Betalvägg. Citat från artikel:

"Dessutom vill Vänsterpartiet avskaffa förstaklasskupéerna på Öresundstågen.
”Det är ett gammalmodigt system som skiljer på̊ folk och folk och inte hör hemma i en modern kollektivtrafik. Vi vill göra om dessa utrymmen till tysta kupéer”, heter det i Vänsterpartiets regionalpolitiska program."
 

Kris

Medlem
IMG_20180829_160030.jpg


Sällanvara, men idag blev det minsann Nya First! Tåget gick i tid dessutom. Kanske dags att köpa en lott idag. :)
 
Sydsvenskan har blivit en ganska oanvändbar källa, inte minst för företag som skickar pressreleaser tack vare den nya tidens lösning på allt: Betalväggen. Det är en sak att tidningen försöker ta betalt för egenproducerat material men TT-telegram och pressreleaser (framförallt inte när man i princip kör copy-paste på dessa) samt dödsannonser är inte riktigt hårdvaluta även om svenska dagstidningar verkar tro det...;)

Det är bra att Öresundstågen får en uppgraderad första klass, dock kan man kanske diskutera huruvida konceptet är lämpligt i regionaltrafiken som det främst handlar om eller om det snarare bör införas en "komfortklass" enligt en modell där man betalar för en platsbiljett och då sitter i "komfortavdelningen" (ena motorvagnen där dagens första klass finns) medan obokade resenärer håller till i mellanvagnen samt andra motorvagnen. Detta skulle då innebära att 45xx-vagnen i en X31K får dessa nya stolar och att begreppet "första klass" ersätts med "Komfortklass".

Tågen har ju inte riktigt det som krävs för att ha riktig första klass (SJ hade dock en riktig avdelning i sina X31K en gång i tiden innan skiljedomen ändrade detta). Se nedanstående bild som är tagen i X31K 4334.

X31K1stclassrebuild.jpg


Dessa fåtöljer var mycket bekväma och just denna ombyggnad gjorde tågen mer lämpade för längre sträckor om än inte perfekta (en X31K är ju en sådan även om man sminkar den, inte minst är vagnarna fortfarande smala).

Vänsterpartiets idé om att slopa "första klass" behöver inte vara helt fel i sig men då bör det snarare införas "Komfortklass" dit bokade resenärer hänvisas. Funktionen blir liknande men ligger mer i linje med tågens koncept. En sådan lösning fanns i X32K tidigare där det fanns en första klass-avdelning med 2 plus 1 (smala säten dock i brunt) och en andra klass-dito i samma motorvagn avsedd för långfärdsresenärer och som hade ställbara säten samt standard X31K-inredning i andra motorvagnen.
 

Hachans

Medlem
Sydsvenskan har blivit en ganska oanvändbar källa, inte minst för företag som skickar pressreleaser tack vare den nya tidens lösning på allt: Betalväggen. Det är en sak att tidningen försöker ta betalt för egenproducerat material men TT-telegram och pressreleaser (framförallt inte när man i princip kör copy-paste på dessa) samt dödsannonser är inte riktigt hårdvaluta även om svenska dagstidningar verkar tro det...;)

Det är bra att Öresundstågen får en uppgraderad första klass, dock kan man kanske diskutera huruvida konceptet är lämpligt i regionaltrafiken som det främst handlar om eller om det snarare bör införas en "komfortklass" enligt en modell där man betalar för en platsbiljett och då sitter i "komfortavdelningen" (ena motorvagnen där dagens första klass finns) medan obokade resenärer håller till i mellanvagnen samt andra motorvagnen. Detta skulle då innebära att 45xx-vagnen i en X31K får dessa nya stolar och att begreppet "första klass" ersätts med "Komfortklass".

Tågen har ju inte riktigt det som krävs för att ha riktig första klass (SJ hade dock en riktig avdelning i sina X31K en gång i tiden innan skiljedomen ändrade detta). Se nedanstående bild som är tagen i X31K 4334.

Visa bifogad bild 79343

Dessa fåtöljer var mycket bekväma och just denna ombyggnad gjorde tågen mer lämpade för längre sträckor om än inte perfekta (en X31K är ju en sådan även om man sminkar den, inte minst är vagnarna fortfarande smala).

Vänsterpartiets idé om att slopa "första klass" behöver inte vara helt fel i sig men då bör det snarare införas "Komfortklass" dit bokade resenärer hänvisas. Funktionen blir liknande men ligger mer i linje med tågens koncept. En sådan lösning fanns i X32K tidigare där det fanns en första klass-avdelning med 2 plus 1 (smala säten dock i brunt) och en andra klass-dito i samma motorvagn avsedd för långfärdsresenärer och som hade ställbara säten samt standard X31K-inredning i andra motorvagnen.

Nja, X32 var ju uthyrda till SJ för trafiken på KtK och hade även pentry och extra toalett. Någon komfortklass fanns inte heller utan det var avvikande inredning från x31 men genomgående sådan och konsekvent i respektive klass i tåget. När Kustbanan sen blev elektrifierad så återtog Skånetrafiken tågen och tog bort den annorlunda inredningen.

Du kan läsa mer här: Vagnguide - Motorvagn X32K - järnväg.net

Tycker det är en dum idé att ta bort 1:a klass. Istället borde det satsas mer på den. Samma idé förs i Mälardalen av tågbolagen där för det blir lättare för tågbolagen, men ingen har frågat premiumresenärerna vad de vill. 1:a klass är fullt här dagligen.
 
Jag har åkt några gånger med X32K och det jag kallar "komfortklass" utgjorde 45XX-vagnen då stolarna i andra klass var ställbara (samma stolar som vissa Reginor har/hade) medan 43XX-vagnen var identisk med en X31K (samma stolar som dessa). Resultatet blev att bokade man andra klass med dessa tåg hamnade man i "komfortdelen" med ställbart säte, åkte man obokat och det var fullsatt där blev det till att sitta i X31K-standardstol i 43XX-vagnen (samma sak i tyst avdelning andra klass).

Kiosk fanns i mellanvagnen och var belägen där automaterna fanns i X31K.

En liknande lösning vore bra i X31K, d.v.s att 45XX-vagnen får ställbara stolar av samma typ som i "nya first" i 2 plus 2-formering och sedan tar man antingen fram en bredare 2 plus 1-lösning för första klass eller så kör man vidare på 2 plus 2 men då i form av "komfortklass tyst avdelning". Jämfört med dagens upplägg vore det en förbättring för resenärer som reser längre sträckor (med platsreservation) samtidigt som det ställer in rätt förväntningar hos kunderna.

Det är ju inte så mycket "första klass" över X31K generellt och därför är min uppfattning att "komfortklass" vore en bättre benämning och då att hela 45XX-vagnen blir sådan (komfortklass=färdbiljett plus platsbiljett, den sistnämnda motsvarar det gamla första klasstillägget). Obokade resenärer hänvisas till 43XX-vagnen i första hand eller mellanvagnen (47XX).

Alternativet är att sätta in en 2 plus 1 första klass ungefär som SJ gjorde och sedan ställbara stolar i andra klassdelen i 45XX, dock kan man även i detta scenario kalla det "komfortklass" eller "komfortavdelning". Redan Kustpilen hade en sådan lösning - det som hos DSB är tyst avdelning kallades "Långfärdsavdelning" i Sverige.
 

Kris

Medlem
Trots idogt harvande fram och till baka över Øresundsbroen hade jag först idag den fantastiska förmånen att transporteras i Nya Nya First. Behagligt, punktligt och helt fritt från överraskningar (förutom punktligheten då kanske... :)).

IMG_20181002_074645.jpg
 

intuition

Medlem
...
...
"Dessutom vill Vänsterpartiet avskaffa förstaklasskupéerna på Öresundstågen.
”Det är ett gammalmodigt system som skiljer på̊ folk och folk och inte hör hemma i en modern kollektivtrafik. Vi vill göra om dessa utrymmen till tysta kupéer”, heter det i Vänsterpartiets regionalpolitiska program."
Det är alltså OK att skilja på skränigt folk och tystlåtet folk!


Jag håller med om förslaget att ersätta "1. kl." med konceptet "reserverad plats". Tåg-seten har ju t.o.m. ett elektroniskt system som kan visa vilka platser som är reserverade.
Svårigheten att genomföra det är alla förseningarna. Även om jag reser t.ex. 16.47 så är det inte alls säkert att det är just det tåget som jag reserverat plats på. Det kan lika gärna vara ett tidigare tåg som tar över tidsluckan för 16.47-tåget, och tåget jag hade reserverat plats på kommer först 17:05 och slår då ut nästa tåg osv. Så utan ordning i trafiken blir det bara mer kaos med reserverade platser.

Man kunde iofs kalla 1.kl. kupén för "Reserverade platser" utan att ta upp några platsbokningar, dvs bara ett namnbyte. Kanske skulle folk respektera det mer. Och också kanske vara villiga att betalat 30kr för en "reservation"!
 
Toppen