Senaste nytt

Första klass kommer att försvinna på SJ?!

henrik l

Medlem
Hörde stora delar av lördagsintervjun i P1 med SJ:s nye VD Crister Fritzson (funkar bra när man ska köra skräp till återvinningen och har lite andra ärenden på stan:)). Mot slutet av programmet var han ganska tydlig i svaret på frågan om uppdelningen mellan första och andra klass kommer att försvinna. Svaret var ja, som jag kunde tolka det. Men å andra sidan konstaterade han att man skulle jobba med att lansera olika former av produkter riktade mot olika segment av resenärer, bl a affärsresenärer. Tydligen var en sådan relativt ny produkt en mera barnvänlig bistro.

Vad man kan spekulera i är om man kommer att lansera någon form av affärsklass, eller vad man nu kommer att kalla produkten. Sedan får man väl bara be till högre makter att SJ inte gör som man gjort med regionaltågen och SJ3000, att det är noll och dénada skillnad i hårdvaran mellan första och andra klass, eller vad man nu kommer att kalla produkterna, Jag hör ju till dem som tycker att hårdvaran i 1:a kl på X2000, som jag fortfarande kallar den, är ganska trevlig.
 

Johan_G

Medlem
SJ3000 har jag ingen aning om eftersom jag aldrig åkt den. I dubbeldäckaren tycker jag första klass är sämre än andra klass i och med att man måste släpa sina väskor upp och ner för en trappa, första kass med andra ord. X2000 å andra sidan sett, fullständigt väsenskilt från dubbeldäckaren på alla plan, där är det riktigt underbart att åka första klass :)
 

Stefan62

Medlem
Konstigt om man tar bort första klass på tåg - det är ju allt oftare helt fullt så det borde ju vara en bra affär!
 

nilsson

Medlem
Väldigt tråkigt. Just tåg har ju väldigt bra förutsättningar att göra en riktigt bra uppplevelse när man inte har flygets alla begränsningar med vikt, utrymme och köksutrustning. Det går ju tyvärr inte att hoppas på Blå Tåget-versioner med högre kvalitet som pressar SJ på kvalitet, eftersom spåren är utnyttjade till max.
 

motu

Medlem
Verkligen märkligt. Första klass på X2000 har ju faktiskt gjort SJ till ett bra alternativ till flyg på kortare sträckor och framförallt när konkurrensen består av Sverigeflyg. Har svårt att se hur SJ ska kunna locka affärsresenärer om de ej har separata vagnar.
 

nilsson

Medlem
Om fast track hela vägen till destinationen ingår i SJ Plus kan det nog bli en succé ...

Det är väl där problemet är. Tåg är fullständigt opålitligt och det finns ingen aktiv kundservice, utan man måste ringa, köa och krångla för att passa ihop resan. De klassiska flygbolagen tar i alla fall på sig ett ansvar att flytta passageraren från A till B, och lösa eventuella problem som uppstår. Med SJ kan man bli avlämpad på oväntad station vid midnatt utan tåganslutning, hotell eller aning om vad man ska göra härnäst.
 

In_Sweden

Medlem
Det är väl där problemet är. Tåg är fullständigt opålitligt och det finns ingen aktiv kundservice, utan man måste ringa, köa och krångla för att passa ihop resan. De klassiska flygbolagen tar i alla fall på sig ett ansvar att flytta passageraren från A till B, och lösa eventuella problem som uppstår. Med SJ kan man bli avlämpad på oväntad station vid midnatt utan tåganslutning, hotell eller aning om vad man ska göra härnäst.
Jag upplevde SJ på sin bästa sida för ungefär 2 år sedan. Kontaktledning var nerriven utanför stockholm.
Det enda som var dåligt var att SJ bara ökade förseningen (Som slutade vid 3-5h någonting), från avgång med 30 minuter per gång. Så man kunde inte bara gå ifrån cst.

Men väl på X2000 mot Göteborg så var tågvärden fram och tillbaka konstant för att se alla folks anslutningar, och såg till att alla visste precis vad som skulle hända efter att de går av, om det väntar buss, taxi, annat tåg eller vad. Jag skulle ju till göteborg, så det var inget jag själv upplevde. Riktigt fantastiskt hanterat.
 
Toppen