Senaste nytt

Första klass dödligast när planet kraschar

agehall

Medlem
Jag säger bara hellre död i F än grönsak i Y. Om någon är orolig så är jag också villig att byta bakre economy (mittsäte) mot F. Spelar ingen roll om det är mittgång eller fönstersäte - jag är inte så kinkig.
 

Kristofer

Medlem
Aftonbladet älskar att förknippa flyg med död. Det är något av deras favoritämne. Otroligt tråkigt. Kategorin som läser denna tidning har troligen ingen aning om att man löper 18 gånger högre risk att dö om man stannar hemma, än om man åker på en flygresa.
 

Homer

Medlem
First-Class-VS-Coach-US-Airways.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Sånt här är ointressant utan ingående siffror. Vad kan dödlighetsgraderna i First resp. Economy? 99,7% vs 99,9% vid en krash?
Jag återupplivar den här gamla tråden för jag råkade att läsa den här artikeln idag.
Airplane Crash - Safest Seat - How to Survive Plane Accident - NTSB Data - Flight Records

Enligt Popular Mechanics artikel, bakre del av planet har 69% survival rate och främre del av planet har 49% av survival rate. (mindre siffror = mindre bra)
Popular Mechanics skrev:
  • The rear cabin (seats located behind the trailing edge of the wing) had the highest average survival rate at 69 percent.
  • The overwing section had a 56 percent survival rate, as did the coach section ahead of the wing.
  • First/business-class sections (or in all-coach planes, the front 15 percent) had an average survival rate of just 49 percent.
 
Toppen