Senaste nytt

Första gången på A380

John1

Medlem
Hej! Nu har jag bokat ekonomi biljett på Thais A380 och ser verkligen framemot att flyga det stora planet. Ni som har flugit i en A380, hur var er upplevelse? Läste lite på andra forum, många har sagt att det är tystare än "vanliga" plan. Valde övre däcket då det är lika bra att passa på när det finns möjlighet. Är det trångt där uppe vs. där nere? Det verkar som att det finns barer också. Ingår det eller betalar man för drinkar och sånt när man beställer i baren? Övrigt tips på vad som kan vara bra att veta?
 

palmen

Moderator
Baren är till för de i businessclass eller First. Mig veterligen har man ingen tillgång till den när man reser i economy.
Har bara åkt på nedervåningen i economy och det är lika trångt som andra plan. Med Qantas och Singapore upplevde jag dock sätena som bekväma.
Jag upplever planet betydligt tystare än andra plan. Har dock inte jämfört mot dreamliner eller A350 som jag antar är likvärdiga.
I övrigt är det nog inget speciellt att ta hänsyn till för att det är en A380.
 

agehall

Medlem
Sätena är inte direkt rymligare i economy än på andra plan, snarare tvärt om ibland. Hela kabinen ger dock ett rymligt intryck.

Vad gäller ljudnivån så är det en nybgeneration flygplan som är tystare än B777 och A330/340 och liknande. Andra nyare modeller är dock likvärdiga imho.
 

Delayed

Medlem
I turistklass tycker jag inte att det är någon större skillnad mot exempelvis en 777. Den är säkert tystare som flera skriver men faktiskt inget jag tänker på. Att det finns en till kabin över/under ens egen märker man inte direkt när man är ombord. Inget fel på planet men den extrema storleken märks mest utifrån.
 

chazzie

Medlem
Jag skulle hålla ljudnivån i A380 och B787 som likvärdiga ungefär. Tystare än många andra, absolut, men i övrigt är det ingen speciellt supersexig upplevelse :)
 

mha321

Medlem
Ljudnivån beror naturligtvis också på var du sitter. På övre däck, framförallt långt fram, på 380 är det väldigt tyst, betydligt mer än på main deck en bit bak...

Sitter du på övre däck på 787 så drar det nog rejält om öronen så du inte alls hör motorerna ;-)
 

rvarttinen

Medlem
De gånger jag flugit med A380 så upplevde jag den som den som tyst och mer eller mindre vibrationsfri. Helt enkelt en trevlig upplevelse... så fort den blir "air borne". På marken kan de vara lite "vobblig".
 
Vet inte om det bara är jag och nu gäller de inte Thai utan Lufthansa economy på A380 där jag tyckte det var helt otroligt trångt. Hade oturen dock att de framför alltid fällt ner stolarna till max.
 
Toppen