Senaste nytt

Förslag till weekendresa runt Schweiz inkl tåg?

Jag har blivit sugen på att kolla in vad Schweiz har ett erbjuda under några dagar i augusti som någon slags billig mini semester.

Min tanke är att åka från Barcelona till t.ex. Zürich och vidare till Basel (tågbiljetten ingår i flygbiljetten), spendera en natt där och sedan ta tåget vidare någonstans. Frågan är dock var. Har varit i Genevé och Zürich känns inte så speciellt lockande. Däremot så går det ju utmärkt att åka vidare till t.ex. norra Italien eller södra Tyskland, spendera natten där och sedan flyga tillbaka till BCN därifrån.

Här mottages tacksamt tips på hur jag skulle kunna lägga upp resrutten. Jag ser gärna natursköna resvägar, men har inte lust att spendera allt för lång tid på tåget heller.

Så en tripp på 3-4 dagar med Schweiz som utgångspunkt och max 1500 kronor t/r för flygbiljetterna vore kanon.

Flygbolag spelar ingen större roll, jag såg dock att LX har en kampanj där man kan flyga till de större städerna i Schweiz för en billig penning.

Ping @Palazzi som kanske har bäst koll på det här?
 
Har kollat runt lite och just nu är jag inne på att flyga till Strasbourg med Iberia eller Vueling för att sedan ta tåget vidare till Colmar som jag alltid velat se.

Sen funderar jag ta tåget vidare till Milano för att kunna stanna till antingen i Basel, Bern eller Lugano.

Har någon varit i Strasbourg eller Colmar, är det värt att sova över där eller räcker det att stanna till över dagen?

Basel, Bern eller Lugano? Basel och Bern verkar vara rätt så lika. Finns iaf Hilton i Milano till vettiga pengar.
 

Palazzi

Medlem
Sitter dåligt till för att svara just nu, men drar tipsen lite kort (fyller på senare):
1. Lucerne är den stad jag tyckt varit finast i Schweiz. 1h14min från Basel och tåget kostar 16CHF. Ett måste att besöka i Schweiz.

2. Lucerne till Belinzona i Italienskspråkiga Ticino är en trevlig resa. Enorm kulturell skillnad mellan städerna även om det bara tar 2h med tåg (25CHF). Ha Bellinzona som utgångspunkt och åk lokaltåg 25min till badorten Locarno (kanonfint!). Från Bellinzona finns direkttåg till MXP så du snabbt kommer hem till BCN. Ska erkänna att jag flugit Easyjet den korta sträckan förut :eek:

Jag vet inte om Accors flash sale fortfarande pågår, men de 50% i rabatt man fick är passande i dyra Schweiz. Såg riktigt bra priser på Novotel Bellinzona under det erbjudandet. Länken till rean bör finnas någonstans på BC.se

PS. Tyvärr inte varit i franska Colmar, men har hört att det ska vara spektakulärt :)

Trevlig resa!
// Palazzi
 

Agö

Medlem
Strasbourg är flott, i synnerhet kring Petite-France (Petite-France - Wikipedia, the free encyclopedia). Se dock till att du inte åker när parlamentet är på plats (hotell är då ansträngt dyra). Jag är inte säker på när första sessionen för hösten är men augusti borde gå bra.

Basel och Bern tycker jag är ganska tråkiga ställen.
 
Tack för alla tips!

Hade verkligen varit kul att både kunna besöka Colmar och Locarno, men vet ej om det blir möjligt då det blir en hel del tågresande däremellan vilket tar upp en hel del tid. Klarar man detta på 3 dagar och två övernattningar utan att känna sig stressad med tanke på alla byten som måste göras?

En annan möjlighet är att enbart välja Frankrike eller Italien.

Tex. Barcelona -> Tåg - Strasbourg - Colmar - Dijon - Lyon - Marseille -> Barcelona

Eller Barcelona -> Tåg - Florence - Venedig - Locarno - Milano -> Barcelona

Känner mig rätt så snurrig nu efter alla sökningar och planerande.
 

Palazzi

Medlem
Låter aningen stressigt, men går gör det ju absolut.

Finns nattåg (Thello) från Dijon till Milano också (ända till Venedig). Då sparar du restid genom att sova dig igenom sträckan (och slipper hotellkostnad) Länk: http://www.businessclass.se/sj-prio/6248-thello-lyxtag-till-lagpris.html

Om du vill göra en rejäl tågresa kan du påbörja resan i nere i Rom med Thello och åka i ett svep till Dijon. Sedan tåg till Colmar (via Mulhouse). Slutligen hem från Basel med flyg...

Det sistnämnda alternativet är mest för att jag vill se ett test:rolleyes:
 

cantona

Medlem
Jag har blivit sugen på att kolla in vad Schweiz har ett erbjuda under några dagar i augusti som någon slags billig mini semester.

Min tanke är att åka från Barcelona till t.ex. Zürich och vidare till Basel (tågbiljetten ingår i flygbiljetten), spendera en natt där och sedan ta tåget vidare någonstans. Frågan är dock var. Har varit i Genevé och Zürich känns inte så speciellt lockande. Däremot så går det ju utmärkt att åka vidare till t.ex. norra Italien eller södra Tyskland, spendera natten där och sedan flyga tillbaka till BCN därifrån.

Här mottages tacksamt tips på hur jag skulle kunna lägga upp resrutten. Jag ser gärna natursköna resvägar, men har inte lust att spendera allt för lång tid på tåget heller.

Så en tripp på 3-4 dagar med Schweiz som utgångspunkt och max 1500 kronor t/r för flygbiljetterna vore kanon.

Flygbolag spelar ingen större roll, jag såg dock att LX har en kampanj där man kan flyga till de större städerna i Schweiz för en billig penning.

Ping @Palazzi som kanske har bäst koll på det här?

Vet ej om Schweiz är rätt ställe att åka till om man är ute efter billig semester men tågresan från Geneve till Zermatt är rätt trevlig. Gillar du aktiv semester är det rätt ställe ... dock inte gratis. Tänk på att Swiss transfer ticket tar dig från gränsen till orten och tbax för 130+ kortavgift.
 
Vet ej om Schweiz är rätt ställe att åka till om man är ute efter billig semester men tågresan från Geneve till Zermatt är rätt trevlig. Gillar du aktiv semester är det rätt ställe ... dock inte gratis. Tänk på att Swiss transfer ticket tar dig från gränsen till orten och tbax för 130+ kortavgift.

Kan rekommendera Zermatt för det är overkligt vackert.

PICT1610.jpg
Foto: SeaPlanePilot
 
Toppen