Senaste nytt

Förslag och idéer till EuroBonus

Andreas Q

Medlem
Jag har två tämligen enkla tips som kostar noll och båda anknyter till varför jag flyger SAS. Upplevelsen av service!

Först och främst se till att förenkla reglerna kring vilka förmåner som ingår med vilka biljetter/status. Idag är reglerna ofta så svåra att förstå sig på och/eller dåligt förankrade i organisationen att man som kund inte alltid förstår reglerna och när man väl är påläst så har personalen noll koll. Det förstör upplevelsen av service när man måste argumentera för sin loungeaccess eller gratis öl. Jag blir hellre av med någon perk om de kvarvarande fungerar smidigt.

Lova inget som ni inte kan hålla och när det skiter sig skyll inte ifrån er. Poängshoppen, DI prenumeration, filmhyra, bostadsvärdering osv listan kan göras lång på erbjudanden som skulle ge poäng där intjäningen strular eller uteblir. Det ger mer badwill med icke fungerande partners än vad poängen ger goodwill.
 
Jag har ett par ideer!

1) när en kund når en ny nivå i ert "loyalty" program, uppmärksamma det! Idag får man inte ens ett mail, man får inte ens sitt nya kort hemskickat utan man får begära det...

2) när en kund har en relation till er och har samlat "loyalty" och börjat känna sig som att ni är gemensamt överens om att ni är partners, "we are travelers". Se för baske mig till att inte bete er som en snubbe som läst boken "the game", idag från den dagen man ansökt om medlemskap i ert program är det som att ni fått det ni ville och nu mer jagar nästa ragg

3) se till att er egen personal vet om saker ni gör, idag vet Amex kundtjänst mer om sas eurobonus än er egen support...igår visste inte ens killen på ktj om att amex har nya kort sen 1/11, än mindre att det ena gav statuspoäng. Vi har 10000 andra exempel där er egen support har 0 koll och lika gärna kunde arbetat på elgigantens telesupport.

4) värna om fotfolket, nu för tiden när man påpekar något till kabinpersonalen eller servicepersonal på flygplatserna suckar de mest och försöker förklara att det är "de där uppe" som förändrar och försämrar. De verkar tappa förtroendet för sin arbetsgivare allt snabbare och det gör att vi tappar förtroendet också

5) sluta skylla ifrån er! Seriöst, sluta komma på ursäkter för allt som går fel eller snett...det är löjligt trist, det här genomsyrar alla led i relationen. Det är Aldrig SAS fel, aldrig...alltid någon annan och alltid någon som ska fixa det

6) inse vad ni säljer, flygstol, ombordservering och kundbemötande. Ni har alla förutsättningar att lyckas...men hur kan man bara pissa på hela sitt koncept som ni gör? Priority boarding ses som en skymf på flygplatserna av er personal, ombordserveringen är kaffe och nötter, snart kommer swebuss klå er i erbjudande. Jag som flyger wetlease med full sas branding har dessutom en helt annan upplevelse än ni försöker påskina. Jag får inte använda hörlurar när skylten med sätesbälte är tänd, får inte använda mobilen/ipad under taxning, jag får en mer/smakis istället för juice, jag får en torr fralla utan pålägg istället för en smörgås...nu ska ni dessutom utöka ert wetlease åtagande...


Så, det får räcka nu
 

Jerka

Medlem
Tänkte ge min tjugofemöring i diskussionen. Tar med några förslag som getts tidigare för att belysa dem lite extra då jag tycker de var bra.

Generellt kan jag tycka att man är ganska snål med uppgraderingar. Det borde vara hyfsat billigt och enkelt att uppgradera lojala kunder en klass om det finns plats vid boarding.
Jag menar då inte att man ska trycka in folk och sitta som sillar i en glasburk, men finns det t.ex. en gång eller fönsterplats ledig i Plus så uppgradera efter status.

Man borde också generellt jobba mer på att förbättra EBD.
Jag tycker det skiljer för mycket i vad som krävs för att kvalifiera till EBD jämfört med EBG och vad det motsvarar i förmåner.
Vissa eller alla av förslagen skulle därför kunna begränsas till EBD.

Förslag
1. Möjlighet att boka biljetter efter bokningsklass via hemsidan. Det är ett absolut krav efter kommande ändringar!
2. Sluta skicka Eurobonus Traveller Magazine hem utan flytta den till en elektronisk format till Gold/Diamond.flysas.com sidor.
3. Upgrade som complimentary till Plus i mån av plats vid boarding. Alla resor.
4. Ökad bonus intjäning. EBG +25% och EBD +35%.
5. Vouchers för Companion-tickets (närstående familj) med 50% rabatt för EBD. I SAS-metall så klart. Förslag 2st/år.
6. Meal-voucher ombord när man som EBG/EBD reser från flygplats utan lounge. Eller frukost på morgonflygen kanske?
7. Speciella erbjudande bara för EBD (Både vanliga och bonus-resor). Eller i vart fall 48h före alla andra.

I övrigt anser jag inte nödvändigtvis att ändringarna är helt fel enl. resonemanget om status som @Palazzi för.
Poäng efter Spend, Status efter Lojalitet låter i grunden vettigt.
Varför inte kanske t.o.m. sänka kvalificeringen på poäng ytterligare men komplettera det men ett minimum krav på antal resor i tillägg?
Men det sista tillhör väl en annan tråd egentligen.

Tack för mig.
 
I mine øjne bør man (SAS) få kigget ordentligt på de forskellige statusniveauer, EBS/EBG/EBD/EBP, evaluere hvad som giver mest værdi for SAS og belønne de som bidrager mest til dette ordentligt! Det indebærer også en klar forskel i benefits mellem de forskellige niveauer - lige nu er der ikke meget forskel, når man kigger på niveauerne over sølv, som flere også har kommenteret, hvilket jo gør at man ikke har lyst til at forfølje højere niveauer (og dermed merværdi og øget loyalitet for SAS!) når omkostningen er relativt høj i forhold til den værdi man får.

Jeg vil ikke komme med bud på, hvad der kunne gøres konkret, der må blot tages fat på en gennemgribende omstrukturering af EB - sådan som det var annonceret ved introduktionen af EBD, men som helt og aldeles udeblev!
 

telelina

Medlem
Gör riktade kampanjer till BC-medlemmar på flygavgångar där man inte lyckas fylla planet. Ge då baspoäng enligt gamla systemet så ska ni säkert fylla upp platserna. ;) kanske mest attraktivt på EU3? Vi kan absolut åka off season över dagen om det krävs. Annorlunda routing inte heller något problem. Hem från annan flygplats kan nog funka det med men då behövs mer än 45min connecting time. ;)
 

NotRyan

Medlem
Gör riktade kampanjer till BC-medlemmar på flygavgångar där man inte lyckas fylla planet. Ge då baspoäng enligt gamla systemet så ska ni säkert fylla upp platserna. ;) kanske mest attraktivt på EU3? Vi kan absolut åka off season över dagen om det krävs. Annorlunda routing inte heller något problem. Hem från annan flygplats kan nog funka det med men då behövs mer än 45min connecting time. ;)
+1 på hela det inlägget! Bra @telelina ;)
 

andy.c

Medlem
Då jag är nybliven EBG har jag inte hunnit bli van vid förmånerna än och ser det fortfarande som lite lyx snarare än en rättighet att ha tillgång till fast track och lounge. :D Men av de förmåner som ingår i EBG tycker jag verkligen att prio boarding och prio bagage är någonting som måste kunna gå att ordna så att det verkligen fungerar.
 

agehall

Medlem
Men av de förmåner som ingår i EBG tycker jag verkligen att prio boarding och prio bagage är någonting som måste kunna gå att ordna så att det verkligen fungerar.

Det lär inte hända. SAS har misslyckats med detta i åratal och ser ingen som helst anledning till att tro att de skulle börja lyckas bättre inom en snar framtid.
 
Toppen