Senaste nytt

Förseningar vid Award resa

JohanGE

Medlem
Hej. Bokade som tidigare skrivit min första EB Award-resa till Cancún, Mexiko igår. På vägen hem blir det en mellanlandning i Washington enligt CUN-IAD-CPH. Mellanlandningen är på 1h50min, vilket jag tyckte kändes bra, och var extra nöjd med att jag lyckades slinga hela resan utan övernattningar vid mellanlandningar. Däremot fick jag lite tvivel om detta är tillräckligt med tid i Washington? Hur fungerar det egentligen med bagage som är incheckat i Cancún och borde (detta bekräftade supporten i Tallinn) hämtas ut först i Köpenhamn? Har läst på forum att man måste hämta ut sitt bagage i USA att sen checka in det igen. Stämmer det? Det plus alla andra kontroller kanske tummar lite väl mycket på den relativt korta tid vi har.

Så till nästa fråga; om nu ovan (eller andra omständigheter) leder till att vi missar vår connection till Köpenhamn, vad gäller då? Vem hjälper mig att hitta en alternativ väg hem? Alla flyg ingår i en och samma bokning vilket borde vara till hjälp. Är det SAS support som hjälper mig med ersättningsflyg, och kan det eventuellt bli så att man ombokas i Ekonomi trots att bokningen var i Business alt. First?

Tänker mig att många varit med om ovan och har en del värdefullt att dela med sig av. Försökte hitta svar i forumet men lyckades inte.

Tack snälla!
 

palmen

Moderator
Det ska vara tillräckligt om ni landar i tid. Nu vet jag inte hur det fungerar från Karibien via USA men när du kommer från Europa så hämtar du ditt bagage, tar det genom tullen och droppar det direkt efteråt, du behöver inte gå till någon checkin med bagaget.

Blir du försenad kommer du att bokas om gratis av det bolag som orsakade försening normalt sätt. Du kan absolut bli ombokad i ekonomi om det är fullt i Business, du kan ju då välja att tacka nej och vänta på en flight med ledig plats i Business. Lättast är oftast om man själv ger förslag, bara söka via ITA matrix för att se var det finns tillgänglighet i Business och begära detta.
 

JohanGE

Medlem
Hej, tack för svar. Som det ser ut nu är det United jag åker med från Cancun till Washington. Ponera att flyget är i tid men att all administration för att ta oss till nästa gate försenar oss, vems "fel" är det då? Kan man själv föreslå ombokning av vilket *A bolag som helst, eller måste det vara med United eller SAS (som ska ta mig mellan IAD-CPH)?

Vill helst undvika att boka ett tidigare flyg till IAD (blir dagen innan) för att undvika eventuella problem.
 

Gerad88

Medlem
Tycker 1h50min känns för lite tid för hinna gå igenom US customs and immigration... finns så mycket som kan gå fel
1.Ditt plan är försenat.
2. Långa köer vid entry till USA.

Jag flög från Cancun till Baton rouge via Atlanta (tog 3h att komma igenom US customs and immigration) men Delta airlines bokade om mig gratis till New Orleans när jag missade flyget.
 

JohanGE

Medlem
Tycker 1h50min känns för lite tid för hinna gå igenom US customs and immigration... finns så mycket som kan gå fel
1.Ditt plan är försenat.
2. Långa köer vid entry till USA.

Jag flög från Cancun till Baton rouge via Atlanta (tog 3h att komma igenom US customs and immigration) men Delta airlines bokade om mig gratis till New Orleans när jag missade flyget.

Det var lite min farhåga. Är som sagt väldigt grön vad gäller slinga ihop sin egen resa, och tyckte jag fick ihop det fint. Kanske borde supporten varnat för en för en potentiellt kort connection? Har fortfarande gott om tid att hitta alternativa flygningar, och ombokningskostnaden är ju inte farligt dyr heller.
 

Senator

Moderator
Hej, tack för svar. Som det ser ut nu är det United jag åker med från Cancun till Washington. Ponera att flyget är i tid men att all administration för att ta oss till nästa gate försenar oss, vems "fel" är det då? Kan man själv föreslå ombokning av vilket *A bolag som helst, eller måste det vara med United eller SAS (som ska ta mig mellan IAD-CPH)?

Vill helst undvika att boka ett tidigare flyg till IAD (blir dagen innan) för att undvika eventuella problem.

Hur en biljett är betalad är oväsentlig i frågan: poäng eller cash. Om det är United som har förorsakat förseningen är detta deras fel och deras ansvar att se till att du kommer till din slutdestination så snart som möjligt.

Din bokning med den transit du har är godkänt efter det s.k, "Minimum Connection Time" eller MCT reglerna som finns för Washington Dulles (IAD). Men det är ingen kul flygplats att byta Internationellt till Internationellt så det kan bli tajt, men under vanliga förutsättningar borde det inte vara något problem.
 

JohanGE

Medlem
Hur en biljett är betalad är oväsentlig i frågan: poäng eller cash. Om det är United som har förorsakat förseningen är detta deras fel och deras ansvar att se till att du kommer till din slutdestination så snart som möjligt.

Din bokning med den transit du har är godkänt efter det s.k, "Minimum Connection Time" eller MCT reglerna som finns för Washington Dulles (IAD). Men det är ingen kul flygplats att byta Internationellt till Internationellt så det kan bli tajt, men under vanliga förutsättningar borde det inte vara något problem.

Jag förstår. Skulle ditt råd då vara, givet samma slinga, att boka in mig på en flight CUN-IAD dagen innan (finns inga tidigare flyg samma dag). Då utgår jag ifrån att man måste hämta ut bagaget och checka in dagen efter (avresedagen)
 

adhoc76

Medlem
Jag skulle inte oroa mig för det där. Har du något viktigt hemmavid så du måste vara hemma exakt på planerad tid? I annat fall så löser det sig även vid en försening. Jag missade connection i New York vid flyg som var försenat från Bogota. Blev kvar en natt och en dag i New York. Hotell ordnade flygbolaget och ombokning likaså.
 

JohanGE

Medlem
Nja, det skulle nog inte vara några större problem. Är det så att man nu någon (vem det nu än är, har inte riktigt greppat det) hjälper oss med ombokning och ser till att vi kommer hem snabbast möjligast (och i rätt klass, vilket jag anser viktigt i detta fall) så kanske vi även är hemma till söndagen (avresa är en lör eftermiddag).
 
Toppen