Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Jo, men nu tänkte ju jag vara så pass ful att jag vill ha pengar utan att jag egentligen köper något. Tycker att jag borde vara berättigad någon ersättning för att jag får helgen förstörd.

Men om jag nu går och köper lite kläder, kan jag räkna med att få ersättning för det? Jag hade ju inget bagage med mig förutom datorn.
 

Nemo

Medlem
Jo, men nu tänkte ju jag vara så pass ful att jag vill ha pengar utan att jag egentligen köper något. Tycker att jag borde vara berättigad någon ersättning för att jag får helgen förstörd.

Men om jag nu går och köper lite kläder, kan jag räkna med att få ersättning för det? Jag hade ju inget bagage med mig förutom datorn.

https://www.americanexpress.com/se/content/insurance/travel.html
https://www.americanexpress.com/se/...s_Card_Forsakringsvillkor_fran_1_maj_2013.pdf

Förseningsskydd FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.

2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,
b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,

EDIT
Undantag
Särskilda undantag för förseningsskydd är följande.
1. Ytterligare kostnader i de fall då flygbolaget, järnvägsbolaget eller rederiet har erbjudit alternativa researrangemang som den som den ”Försäkrade har tackat nej till.”
2. Bagageförsening (punkt 3 a och b ovan) på den sista destinationen i den Försäkrades hemresa.
3. Vid bagageförsening enligt ovan, varor som inte är direkt nödvändiga för den Försäkrades resa.
4. När Försäkrad inte har erhållit en PIR-rapport (Property Irregularity Report) från aktuellt flygbolag på destinationen för saknat bagage.
5. Där Försäkrad frivilligt accepterar ersättning från flygbolaget i utbyte mot att inte resa med en överbokad flygning.

Allmänna undantag etc etc
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Jo, men nu tänkte ju jag vara så pass ful att jag vill ha pengar utan att jag egentligen köper något. Tycker att jag borde vara berättigad någon ersättning för att jag får helgen förstörd. Men om jag nu går och köper lite kläder, kan jag räkna med att få ersättning för det? Jag hade ju inget bagage med mig förutom datorn.
Hmm,
Jag gillar att vara clever och kreativ men att klämma åt amex på detta faller utanför min comfortzone så någon annan kanske kan tipsa här...
 
Vad gjorde att flyget ställdes in, var det möjligen vädret
Såg att SK 534 stod som LHR-AMS-ARN igår kväll
BA ställde in både LHR och LYC avgångarna igår kväll

Ja, det var många flyg som inte kunde landa på LHR igår kväll och detta har ju givetvis fört med sig följdförseningar.

Nu hoppar jag lite utanför ämnet: vet ni hur SAS prioriterar sina kunder gällande ombokningar? Jag som reser i Plus blev ombokad på en tidigare flight hem än min nyvunna vän som är EBG men som reser i SAS Go (jag är inte EBG). Är detta en slump eller premieras Plus före EBG som reser i Go?
 

011430121

Medlem
Ja, det var många flyg som inte kunde landa på LHR igår kväll och detta har ju givetvis fört med sig följdförseningar.

Nu hoppar jag lite utanför ämnet: vet ni hur SAS prioriterar sina kunder gällande ombokningar? Jag som reser i Plus blev ombokad på en tidigare flight hem än min nyvunna vän som är EBG men som reser i SAS Go (jag är inte EBG). Är detta en slump eller premieras Plus före EBG som reser i Go?
Borde vara att man bokar om EBG före någon med lägre status! Men @agehall kan detta bättre.
 

agehall

Medlem
Ja, jag skulle bli riktigt förvånad om det inte status går före kabin. Men eftersom det är SAS vi pratar om blir det säkert lite beroende på personen som gör ombokningen också.
 
Toppen