Försenat flyg med Norwegian DY70005 tekniskt fel, vad gäller för ersättning?

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Migato, 27 Mars 2019.

  1. Migato

    Migato Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej, vet inte om jag postat rätt. Ni får gärna visa mig rätt i sådana fall.

    Skulle åka med Norwegian DY70005 17.55 till New York från Stockholm ikväll som nu är försenat minst 5h pga tekniskt fel.

    Jag har betalat resan med SAS Amex Elite och har Folksam som hemförsäkring. Jag har bara varit med om bagageförsening tidigare och då betalade hemförsäkringen en schablonavgift och Amex för de utlägg jag gjorde.

    Kan jag förvänta mig något mer än ersättning från Amex och hemförsäkringen vid flygförseningar? Exempelvis ombokning av flyg på annat bolag då Norwegian inte har andra planerade flyg till New York förrän imorgon. Vad kan jag förvänta mig från Norwegian?

    Tack snälla på förhand!
     
  2. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Blir nog svårt att boka om till något annat så du kommer fram ikväll.
    Du skall få ersättning av flygbolaget i form av kost och logi samt bli ombokad till första möjliga avgång men dom lär knappast sätta dig på något annat flyg än Norwegian.
    Ersättning enl EU 261/2004 beror ju på om felet är Norweigan eller om det är extraordinärt men enligt andra här på forumet så brukar man få stå på sig.
    Tänk på att du inte skall gå med på någon annan kompensation från flygbolaget än det du är beretigad till.
    Hoppas det löser sig
     
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Läs lite i tråden om 261/2004 ersättning. Om det är tekniska problem och du kommer fram mer än 3h sent ska du ha 600€ ersättning.

    Kommer ni inte iväg ikväll ska norwegian stå för hotell och mat.

    Det lär inte finnas några andra möjligheter att komma iväg idag så blir imorgon i värsta fall. Norwegian lär då boka om till egna flyg, du har inte rätt att fritt välja själv vad du vill resa med men de är ansvariga att få iväg dig så snabbt som möjligt.

    Allt detta står beskrivet i 261/2004 tråden, finns länk till det hela i början på tråden där du kan läsa på om dina rättigheter.
     
    LMR, 011430121 och Sir Karlsson gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×