Senaste nytt

Försenat flyg med Norwegian DY70005 tekniskt fel, vad gäller för ersättning?

Migato

Medlem
Hej, vet inte om jag postat rätt. Ni får gärna visa mig rätt i sådana fall.

Skulle åka med Norwegian DY70005 17.55 till New York från Stockholm ikväll som nu är försenat minst 5h pga tekniskt fel.

Jag har betalat resan med SAS Amex Elite och har Folksam som hemförsäkring. Jag har bara varit med om bagageförsening tidigare och då betalade hemförsäkringen en schablonavgift och Amex för de utlägg jag gjorde.

Kan jag förvänta mig något mer än ersättning från Amex och hemförsäkringen vid flygförseningar? Exempelvis ombokning av flyg på annat bolag då Norwegian inte har andra planerade flyg till New York förrän imorgon. Vad kan jag förvänta mig från Norwegian?

Tack snälla på förhand!
 

Carl

Medlem
Blir nog svårt att boka om till något annat så du kommer fram ikväll.
Du skall få ersättning av flygbolaget i form av kost och logi samt bli ombokad till första möjliga avgång men dom lär knappast sätta dig på något annat flyg än Norwegian.
Ersättning enl EU 261/2004 beror ju på om felet är Norweigan eller om det är extraordinärt men enligt andra här på forumet så brukar man få stå på sig.
Tänk på att du inte skall gå med på någon annan kompensation från flygbolaget än det du är beretigad till.
Hoppas det löser sig
 

palmen

Moderator
Läs lite i tråden om 261/2004 ersättning. Om det är tekniska problem och du kommer fram mer än 3h sent ska du ha 600€ ersättning.

Kommer ni inte iväg ikväll ska norwegian stå för hotell och mat.

Det lär inte finnas några andra möjligheter att komma iväg idag så blir imorgon i värsta fall. Norwegian lär då boka om till egna flyg, du har inte rätt att fritt välja själv vad du vill resa med men de är ansvariga att få iväg dig så snabbt som möjligt.

Allt detta står beskrivet i 261/2004 tråden, finns länk till det hela i början på tråden där du kan läsa på om dina rättigheter.
 

Bulle

Medlem
Lånar tråden:

Hade en försening på över 3h med Norwegian. Betalas kompensationen som man har rätt till ut automatiskt? Alltså detta:

  1. två timmar eller mer för flygningar upp till 1 500 km
  2. tre timmar eller mer för flygningar inom Europa längre än 1 500 km och alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km
  3. fyra timmar eller mer för flygningar som inte anges under punkt (a) eller (b) ovan.
Eller behöver man göra något? Hittar bara vart man ska skicka in kvitton för utlägg på hemsidan.
 
Lånar tråden:

Hade en försening på över 3h med Norwegian. Betalas kompensationen som man har rätt till ut automatiskt? Alltså detta:

  1. två timmar eller mer för flygningar upp till 1 500 km
  2. tre timmar eller mer för flygningar inom Europa längre än 1 500 km och alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km
  3. fyra timmar eller mer för flygningar som inte anges under punkt (a) eller (b) ovan.
Eller behöver man göra något? Hittar bara vart man ska skicka in kvitton för utlägg på hemsidan.

Ingenting betalas någonsin ut "automatiskt" för att man har "rätt till den" enligt någon förordning. Flygbolagen hoppas ju på att man inte ska veta vad man ska göra eller hur man ska göra. Därav att det finns tredjepartstjänster som hjälper till med detta och otaliga trådar på detta forumet. Det är svårt att hitta information på de flesta flygbloags hemsidor. Men ska sägas att SAS har blivit mkt bättre på detta och det har varit mycket smidigt sedan efter några månader av Covid.

Norwegian har alltid varit bland de sämre (som jag flygit med) på detta. Denna har jag använt tidigare och fått betalt https://www.norwegian.com/en/ipr/refund#/ticket/lookup?rcategory=CANCELLATION. Vet inte om den funkar fortfarande som den ska eller om den bara gäller "inställda flyg".
 

BAS

Medlem
Lånar tråden:

Hade en försening på över 3h med Norwegian. Betalas kompensationen som man har rätt till ut automatiskt? Alltså detta:

  1. två timmar eller mer för flygningar upp till 1 500 km
  2. tre timmar eller mer för flygningar inom Europa längre än 1 500 km och alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km
  3. fyra timmar eller mer för flygningar som inte anges under punkt (a) eller (b) ovan.
Eller behöver man göra något? Hittar bara vart man ska skicka in kvitton för utlägg på hemsidan.
Jag hade en flygning Arlanda - Prag med Norwegian i maj som blev försenat. Jag fyllde i uttläggsformuläret på hemsidan. Angav något i stil med "försening mer än tre timmar" och "utlägg" 250 euro. Tog en 5-6 veckor innan jag fick svar (förutom bekräftelse på mottaget ärende), men de konstaterade att flyget var försenat på grund av tekniskt fel och att jag får ersättning enligt EU 261/2004 på 250 euro per person.
 
Toppen