Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

olo

Medlem
Väcker en gammal tråd,

Jag är i färde att byta hemförsäkring,
Vilken hemförsäkring har bäst reseskydd gällande förseningar/bagageförseningar?
Finns det någon försäkring som även täcker hemresan?
Jag är nöjd med Folksam, som när jag jämförde uppfattade som en av de bättre. Nedan baseras på deras vanliga hemförsäkring, utan tillägget "reseklar".

Först vad gäller bagageförsening:
Folksam erbjuder fast ersättning beroende på försening och antal resenärer. Det betalas ut utöver kortförsäkringen - och dessutom utan krav på kvitto. Varit mycket smidigt när jag åberopat det.
Resgodsförsening
A63. Om ditt resgods som du checkat in eller polletterat vid avresa till utlandet med allmänt färdmedel försenas och kommer fram till resmålet mer än åtta timmar senare än du, betalar vi 500 kronor för varje påbörjad 24-timmarsperiod, sammanlagt högst 1 000 kronor per person.

Vad gäller reseskydd så gäller följande för Folksam:
Resestartskydd
A60. Om privatbil som du åkte med råkat ut för väderlekshinder eller trafikhinder du inte kunnat förutse eller blivit köroduglig genom trafik olycka eller om allmänt färdmedel som du åkte med blivit försenat kan du få ersättning i enlighet med punkt A61 eller punkt A62.
Ombokningsbar resa
A61. Om du kommer för sent till en viss utresa till eller hemresa från utlandet som du bokat biljett till och du måste vänta mer än åtta timmar utanför hemorten betalar vi 500 kronor för varje påbörjad 24 -timmarsperiod, sammanlagt högst 5 000 kronor per person.
Inte ombokningsbar resa
A62. Om du kommer för sent till en viss resa som ska ta dig ut från eller in i Sverige och som inte är ombokningsbar (exempelvis charterresa) kan vi betala merkostnader för att resa efter. Med merkostnader menar vi extra kostnader för resa och logi. Om det vid utresa till utlandet inte går att ordna så att du kan resa efter, betalar vi merkostnader för hemresa till hemorten i Sverige och outnyttjad resekostnad. Om det allmänna färdmedel du reser med försenats vid återkomsten till Norden och du därför missar en inte ombokningsbar anslutning till hemorten får du ersättning för skäliga merkostnader för hemresan. Vad vi menar med outnyttjad resekostnad och högsta ersättning för det framgår av punkt A49. Ersättning kan lämnas om förutsättningarna i A60 är uppfyllda. En förutsättning för att få ersättning är också att du påbörjat färden i så god tid att du under normala förhållanden skulle ha hunnit boka in dig och ditt bagage i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.
Sen är ju strejk-skyddet viktigt för alla resor via Kastrup. ;)
Strejk
A64. Om strejk eller lockout försenar din utresa till eller hemresa från utlandet med mer än åtta timmar, betalar vi 500 kronor för varje påbörjad 24-timmarsperiod, sammanlagt högst 5 000 kronor per person. A65. Om strejk eller lockout kortar av din vistelse på resmålet i utlandet med mer än 24 timmar, betalar vi outnyttjad resekostnad samt eventuella merkostnader för hemresa till Sverige. Vad vi menar med outnyttjad resekostnad och högsta ersättning för det, framgår av punkt A49. A66. Konfliktåtgärderna enligt punkt A64 och A65 får inte ha varslats eller brutit ut innan du lämnade hemorten.
 

mattley

Medlem
Jag har också problem med försenat bagage och kompensation från flygbolag/Kreditkort.

Vi landade på kvällen, julafton, fick inte tillbaka vårt bagage förens 25 timmar senare, dvs sent på kvällen juldagen. Nu var vi i toronto där allt och då menar jag allt är stängt. Vilket resulterade i att vi inte kunde köpa nånting.

Zurich Handelsbanken som har hand om reseförsäkring säker att du bara kan få ersättning för saker du köpt när ditt bagage har varit borta, vilket i detta fallet var omöjligt. Dock står det inget i deras regler om detta, bara att man får ersättning mot uppvisande av kvitto. Vadå för kvitto, kvitto på att bagaget är borta eller kvitto på köp av varor. Det står inte heller något om att det måste vara under perioden väskan är borta.

Sen har jag legat på Air canada om ersättning av samma anledning eftersom det var dom som slarvade bort bagaget, de jävlarna med sin outsoursade kundservice i indien gav ju inte ett skit heller. Bad mig skicka post med kvitto och en massa annat helvete till en adress i Calgary för ersättning. Än en gång, inga kvitto, allt stängt, men det gick inte in riktigt.

Har man nån möjlighet att få annan ersättning, typ sveda och värk eller är det helt kört pga att vi åkte på fel dag när allt var stängt.
 
Zurich Handelsbanken som har hand om reseförsäkring säker att du bara kan få ersättning för saker du köpt när ditt bagage har varit borta, vilket i detta fallet var omöjligt. Dock står det inget i deras regler om detta, bara att man får ersättning mot uppvisande av kvitto. Vadå för kvitto, kvitto på att bagaget är borta eller kvitto på köp av varor. Det står inte heller något om att det måste vara under perioden väskan är borta.
Vad är egentligen problemet? Att du måste uppvisa kvitto för vad du köpt betyder ju då att du bara får ersättning för saker du köpt när bagaget varit borta? Varför skulle du få ersättning för saker du köpt innan bagaget försvann eller efter bagaget återkommit i din ägo?
 

taxvalp

Medlem
Sen har jag legat på Air canada om ersättning av samma anledning eftersom det var dom som slarvade bort bagaget, de jävlarna med sin outsoursade kundservice i indien gav ju inte ett skit heller. Bad mig skicka post med kvitto och en massa annat helvete till en adress i Calgary för ersättning. Än en gång, inga kvitto, allt stängt, men det gick inte in riktigt.

Har man nån möjlighet att få annan ersättning, typ sveda och värk eller är det helt kört pga att vi åkte på fel dag när allt var stängt.

Mycket känslor i det inlägget...;)

Men som antytts i tråden tidigare så kan man via hemförsäkringen få schablonersättning utan krav på kvitto (på inköp). Villkor varierar förstås mellan bolag men värt att kolla upp. Generellt är försäkringsbolagen och kortföretagen mycket smidigare att arbeta mot än flygbolagen, om det är någon tröst.
 
Last edited:

mattley

Medlem
Vad är egentligen problemet? Att du måste uppvisa kvitto för vad du köpt betyder ju då att du bara får ersättning för saker du köpt när bagaget varit borta? Varför skulle du få ersättning för saker du köpt innan bagaget försvann eller efter bagaget återkommit i din ägo?

Jag vill ha ersättning för att de slarvade bort mitt bagage eftersom jag inte hade möjlighet att köpa nått, hade jag haft möjlighet hade jag givetvis köpt nya kläder. Det är problemet.
 
Jag vill ha ersättning för att de slarvade bort mitt bagage eftersom jag inte hade möjlighet att köpa nått, hade jag haft möjlighet hade jag givetvis köpt nya kläder. Det är problemet.
Fast om du inte köpte något så har du ju inget att få ersättning för?

Jag tror inte flygbolagen inkluderar "sveda och värk" och det finns säkert någon annan som kan bekräfta. Kan hända att det finns kort / försäkringar som inkluderar detta.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill ha ersättning för att de slarvade bort mitt bagage eftersom jag inte hade möjlighet att köpa nått, hade jag haft möjlighet hade jag givetvis köpt nya kläder. Det är problemet.
Vad flygbolaget ersätter är faktiska kostnader som du har betalat för t ex kläder, hygienartiklar osv.
Det som du kräver är ersättning för sveda och värk. I så fall tror jag att du måste kräva den genom rättegång. (eller förlikning)
 

olo

Medlem
Fast om du inte köpte något så har du ju inget att få ersättning för?
Det här tycker jag är märkligt, att jag skall ge mig ut på stan och köpa nya kläder. Ibland finns det inte möjlighet till det map tid eller på lokal klädutbud.
Att då kunna få ersättning för att gå i samma kläder i flera dagar tycker jag känns rimligt. Oavsett om det är praxis eller ej, tycker jag att det är rimligt.
 

Dr. Miles

Expert
Det här tycker jag är märkligt, att jag skall ge mig ut på stan och köpa nya kläder. Ibland finns det inte möjlighet till det map tid eller på lokal klädutbud.
Att då kunna få ersättning för att gå i samma kläder i flera dagar tycker jag känns rimligt. Oavsett om det är praxis eller ej, tycker jag att det är rimligt.
Enligt Montrealkonventionen har transportföretaget (flygbolaget) skyldighet att ersätta kostnader som passagerarna har köpt tills bagaget är levererat.
Wikipedia skrev:
It requires airlines to fully compensate travellers the cost of replacement items purchased until the baggage is delivered, to a maximum of 1,131 SDR. At 21 days any delayed baggage is considered lost, even if the airline delivers it after that period.
Montreal Convention - Wikipedia, the free encyclopedia

Som sagt, man kan kräva flygbolaget ersättning för sveda och värk, men det är inte reglerat i Montrealkonventionen utan av lokala lagar.
 
Toppen