Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av rickard_89, 10 Januari 2015.

  1. LarsM

    LarsM Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har fått en SAS €100 voucher på försenat bagage utan kvitton (bagage +1 dag).
    Kan tilläggas då att jag hjälpte dom med en lång beskrivning av vilka fel både deras handling i BCN (Swissport) och SAS ARN bagage gjorde. Samt att det var genom EBG support.
     
    Timpa gillar detta.
  2. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Jag måste bara få svar på detta :

    2 av 3 väskor sägs vara hittade MEN hur kan det stå att de ska skickas via KLM samma dag som jag reser dvs att de är framme före mig INNAN jag ens gjort en anmälan?

    Enligt vad som står på sidan så har de hittat två av väskorna, de sägs ha flugits hit med KLM och tittar man då på flightnummer så har första resan varit framme innan kl 11:00 fredag i Amsterdam och sedan har det andra flyget avgått så det varit på Arlanda kl 16:30 på fredagen,

    Jag landar kl 20:15 och kl 21:00 samma fredag gör jag denna rapporten, kan någon förklara hur detta har gått till?

    Om man ska tolka det som står har de vetat att mina bagage är borta men inte hört av sig.

    Snälla hjälp mig förklara hur det är möjligt och om det ändrar något scenario om ersättning.
     
  3. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    När jag flög till Palma strax innan nyår så kom 6 av 7 väskor fram.

    Gick till disken och där hade de stenkoll på att min väska saknades och vilken flight den skulle komma med.

    Jag tror att bolagen har rätt bra koll på väskorna (så länge de inte är borta på "riktigt"). Men att de ska kontakta berörd passagerare tror jag mycket är till vem som jobbar.
     
  4. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Bryant läs allt en gång till så du ser vad som är konstigt :)
     
  5. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Huvudregeln är ju att bagage och passagerare följs åt, men ibland blir det ju inte så av olika anledningar. Det kan t ex vara för mycket bagage för en specifik flight och att personalen då medvetet inte lastar allt. Då skickas det med en annan flight och har man en lång resa är det väl inte omöjligt att väskorna kommer fram före passageraren. Det konstiga är väl i så fall att du inte fick det beskedet när du kom fram. När du skriver "borta", menar du då att du inte fått dom, eller att flygbolaget inte vetat var dom är? För om man vet var dom är så är dom väl inte "borta" utan snarare "försenade". Och har dom kommit fram före dig är dom väl inte ens försenade, utan snarare bara förvarade någonstans....

    Jag har också råkat ut för att min och en kollegas väska inte kom på bandet, men när vi anmälde dom försvunna så visade det sig att dom redan fanns på flygplatsen. Det är sånt som kan hända....
     
  6. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Du vill ha ersättning för en väska som är borta, där alla dina vinterkläder ligger. Två av tre är hittade och de har åkt med ett annat flyg än dig och finns i sthlm.

    Läst men inte hittat något konstigt, förutom att det är jäkligt trist att bli av med en väska :)
     
    Mikael Stillman gillar detta.
  7. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    2 väskor av 3 har gått iväg med KLM 20:30 sägs det mitt flyg gick 20:25 med TAP. De har haft 16 timmar på sig att lasta rätt, hur klantiga kan det vara?

    Om detta nu stämmer kan jag även reklamera detta hos KLM om de slarvat?

    Ändrar detta ersättning på något vis mot om det bara var borta på flygplatsen?

    Om nu väskan som det står kommit fram kl 16 på ARN fredag är det ens rimligt att de på snart 48 timmar inte ens hört av sig alls om utkörning?

    Känns bra märkligt... Utmärkta beskrivningar, bagagetag , namnskylt och allt

    Önskar input :)
     
  8. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Har aldrig råkar ut för detta så ja för mig är det konstigt:p
     
    Bryant gillar detta.
  9. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som någon annan skrev, kanske inte fanns plats ombord på TAP så man flög väskorna KLM istället och KLM har haft bättre anknytningar till Stockholm så de kom dit före du var hemma.
    Nej det är itne kosntigt att väskorna har kommit fram utan att någon hört av sig. Har inte personligen varit med om det men känner till ett fall med en person som var i Sthlm några dagar och bagaget "försvann", efter 2-3 dygn lyckades man köra ut det och det visade sig att det varit på ARN hela tiden fast de i telefon sa att det var på AMS. Beroende på hur mycket bagage de måste hantera kan det ta tid innan man blir kontaktad angående sin väska. Att det är helt värdelöst att den bara är på ARN utan att någon hör av sig håller nog alla med om, men direkt ovanligt är det inte.
     
  10. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Okej jag förstår. En väska är ännu helt oidentifierad, känns ganska tydligt att den är stulen.

    Tack för din input :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×