Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av rickard_89, 10 Januari 2015.

  1. Glenn123

    Glenn123 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Precis! SAS säger att du får ersättning för skäliga utlägg. Det är tolkningen av skäligt jag tror du och SAS kommer vara oense om när du kommer dragandes med kvitton på kläder på hemorten. Men om du säger att SAS ersätter är det väll bara att tuta och köra? Tror snarare det handlar om goodwill isf.

    Meddela gärna i tråden hur mycket du fick i ersättning.
     
    Gus gillar detta.
  2. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Ajdå, du verkar råka ut för en massa tråkigheter. Inte nog med det, du packar ner alla dina tjocka kläder till Panamasemestern. Jag tycker synd om dig!

    Som Glenn skrev så låter det som att du och SAS kommer ha olika åsikter vad som är skäligt.
     
  3. DonM

    DonM Medlem

    Ort:
    Askim, Norge
    Land:
    Norge Norge
    Problemställningen är oavsett relevant. Vi har varit med om liknande problem vid flera hemresor. Tex väska som kommer 2-3 dagar sent och som innehåller mat. Mat fördärvad eftersom det gått längre tid än beräknat, men ej rätt till ersättning.

    Min son var på en längre vandring i Rumänien. Bagaget blev borta på vägen dit, men det ordnade sig med diverse nödköp på plats. Det blev också borta på vägen hem och det kunde fort ha blivit värre eftersom han skulle ut på ännu ett nytt friluftsäventyr. Ingen rätt till ersättning, men det är samtidigt inte rimligt att man ska ha extra sovsäckar, ryggsäckar och annan "specialutrustning".

    Tycker att noll rätt till ersättning (innan bagage räknas som förlorat efter 30 dagar) är alltför svart-vitt. Borde finnas utrymme för tolkning och viss ersättning.
     
    Gus gillar detta.
  4. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Mitt huvudresmål var Chile och när jag reste dit så åkte jag till Zurich och var därav tvungen att ha med mig min vinterjacka och likaså min sambo. De tjocktröjor vi har i vår ägo tog vi också med oss eftersom temperaturen kan skifta kraftigt vid kusten.

    Jag har ringt och talat med två på SAS idag och båda anser det helt klart skäligt att köpa vinterjacka, mössa, vantar med tanke på årstiden.

    Den väska som har alla saker av värde jackor etc är också den enda väska som inte återfinns alls. Jag känner mig ganska övertygad om att den är stulen men får avvakta och se.

    Kommer hålla tråden updateraf :)

    Hoppas ni håller era businessclass tummar för min & min sambos del :)

    Tack för all input hittils.
     
    Rasmus_1, Gus och wheaa gillar detta.
  5. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En liten undran. Är det SAS som är den skyldige om du rest från Chile? Är det inte bolaget som du checkade in hos?

    Eller försvann det under en SAS flight?

    Jag tror att det kommer att var svårt att få ekonomisk ersättning, tyvärr.
     
  6. Homer

    Homer Medlem

    Efter 21 dagar räknas det som försvunnet enligt Montreal konventionen, då har man rätt till en ersättning på max 1131 SDR ca 13kkr.
    Logisk så är det man få ut vid en försening mycket mindre än det, speciellt om det bara är några få dagar.


    Artikel 36
    Successiv transport

    1. I fråga om transporter som utförs av flera transportörer efter varandra och som faller inom den definition som anges i artikel 1.3, är varje transportör som tar emot passagerare, bagage eller gods underkastad bestämmelserna i denna konvention och skall anses vara part i transportavtalet till den del avtalet behandlar den del av transporten som utförs under dennes kontroll.

    2. Vid sådan transport får en passagerare eller en ersättningsberättigad person föra talan endast mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken skadan eller förseningen inträffade, såvida inte den första transportören uttryckligen åtagit sig ansvaret för hela resan.

    3. I fråga om bagage och gods får passageraren eller avsändaren väcka talan mot den första transportören, och den passagerare eller mottagare som har rätt att få ut godset får föra talan mot den sista; båda får därutöver föra talan mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken förstörelsen, förlusten, skadan eller förseningen inträffade. De nämnda transportörerna ansvarar solidariskt i förhållande till passageraren eller avsändaren eller mottagaren.

    Artikel 39
    Avtalsslutande transportör faktisk transportör

    Bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas när en person (nedan kallad avtalsslutande transportör) i eget namn sluter ett transportavtal som omfattas av denna konvention med en passagerare eller avsändare eller med någon som handlar på en passagerares eller avsändares uppdrag, medan en annan person (nedan kallad faktisk transportör) på uppdrag av den avtalsslutande transportören utför hela eller en del av transporten men med avseende på sin del inte är en successiv transportör i konventionens mening. Ett sådant uppdrag skall anses föreligga, om inget annat visas.

    Artikel 40
    Respektive transportörs skadeståndsansvar
    Om den faktiska transportören utför hela eller en del av en transport som enligt det avtal som avses i artikel 39 omfattas av denna konvention och om inget annat sägs i detta kapitel, skall konventionens regler gälla både för den avtalsslutande transportören i fråga om hela transporten enligt avtalet och för den faktiska transportören i fråga om den del av transporten som denne utför.

    EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
     
    rickard_89 gillar detta.
  7. rickard_89

    rickard_89 Medlem

     
  8. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Enligt SAS själva så är det bara att skicka in utlägg med kvitton. Står även så på deras hemsida. Finns inga exakta belopp.
     
  9. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

    Då är jag nästan med :).
     
  10. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Citerat från SAS hemsida.

    "Du kan söka ersättning för utlägg av nödvändiga inköp under tiden du var utan ditt bagage. Inköpen ska vara rimliga i förhållande till hur länge bagaget varit saknat"
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×