Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

Migato

Medlem
Jag brukar lösa när jag kommit hem så man gör det i lugn och ro. Kvittoredovisa gör man nog av som det är

Sist när väskan blev 38h försenad i New York köpte jag skjorta, kostymbyxa, skor och underkläder samt en deo för runt 5000:- och det var inga problem. Ersättning från Lifthansa, hemförsäkringen och Amex Elite.


Fick du mer än 5000? Amex täcker väl kostnader och hemförsäkring (och Lufthansa?) ger schablonbelopp?
 

Valley

Medlem
Varför tror du att det blir ett toknej? Hade jag varit personen som gjorde bedömningen och ser att en person har rest från Sverige (med extremt lite soltimmar) till Thailand med betydligt fler, så anser jag det rimligt att behöva inhandla solglasögon, självklart till rimligt pris.

Utifrån vad som står i mina villkor för Gold vid försening
3. försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:

Skillnad mot om den förkommer.
1. Om försäkrads personliga ägodelar, pengar eller resedokument förkommer, stjäls eller skadas utgår ersättning med upp till:
 

Linmet

Medlem
Tar denna tråd istället för ny.

försenat bagage som ankom 58h sent. 4 väskor för 4 personer (dvs alla!) kom sent.

bonusresa betald med poäng och avgifterna via amex. Dock i augusti 2021. Då hade vi amex sas elite via mig. Jag sa dock upp det kortet i januari och frugan har numera ett kort.

1. kan jag få ersättning från mitt kort för jag hade kortet när resan betaldes.
2. Kan frugan få ersättning då hon har motsvarande kort nuz

3. äe vi rökta och får nöja oss med hemförsäkring/ersättning från flygbolaget?
 
bonusresa betald med poäng och avgifterna via amex. Dock i augusti 2021. Då hade vi amex sas elite via mig. Jag sa dock upp det kortet i januari och frugan har numera ett kort.

Jag tror tyvärr att ni kommer få en uppförsbacke här. Din försäkring gäller inte eftersom ditt kort är uppsagt. Din frus försäkring gäller inte eftersom hon inte har betalat med kortet.

Jag har hört om fall där försäkringsanspråk har godkänts om man själv bytt kort, men att "lägga över" försäkringsanspråket på någon annan (som inte ens hade kortet när resan betalades, om jag förstår det rätt) har jag aldrig hört någon lyckas med.

Jag kan ha fel, och det kostar inget att försöka. Men räkna med 3.

För framtida referens, man bör alltid ha kvar sitt kort så länge man har bokade resor som man vill att försäkringen ska täcka.
 

Linmet

Medlem
Jag tror tyvärr att ni kommer få en uppförsbacke här. Din försäkring gäller inte eftersom ditt kort är uppsagt. Din frus försäkring gäller inte eftersom hon inte har betalat med kortet.

Jag har hört om fall där försäkringsanspråk har godkänts om man själv bytt kort, men att "lägga över" försäkringsanspråket på någon annan (som inte ens hade kortet när resan betalades, om jag förstår det rätt) har jag aldrig hört någon lyckas med.

Jag kan ha fel, och det kostar inget att försöka. Men räkna med 3.

För framtida referens, man bör alltid ha kvar sitt kort så länge man har bokade resor som man vill att försäkringen ska täcka.


Tack räknar också kallt med alternativ 3.
Håller med om o behålla. Samtidigt är avgifterna rätt höga så det är frågan om det är lönsamt i längden att göra så.

aja redan fått ut schablon på hemförsäkringen som nästan täckte våra påtvingade klädinköp (som i sig inte är helt värdelösa ändå) samt bör få ut från turkish för utläggen med.
 

Davvelavve

Medlem
Både min och tjejens väskor har inte kommit fram nu på 10 timmar.
Får man köpa typ solglasögon? Ska på ett utomhus event där solen kommer bli jobbig imorgon. Resa betalt med Amex elite och de har bekräftat 3000 per person efter 4 timmar.
 
Toppen