Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

henke12

Medlem
Tack för svar! Har gått 48h nu och har inga förhoppningar om att få den idag eller imorgon.

Kan vara i Singapore, Rom eller Wien. Jag gissar på Rom
Hur kan du tro/veta att väskan är där?

95%+ av alla väskor återfinns inom 5 dagar vill jag minnas.
Har jobbat med ankomstservice i 9 år.
 

Migato

Medlem
Hur kan du tro/veta att väskan är där?

95%+ av alla väskor återfinns inom 5 dagar vill jag minnas.
Har jobbat med ankomstservice i 9 år.

Kort bytestid i Rom. Men en väska verkar ha hittats i Wien :)

Ska kolla med Folksam där jag har tilläggsförsäkring Resklar och med Austrian. Men troligtvis kommer jag inte få någon kompensation även vid 72h försening.
 

Buffy

Medlem
Landade just i Phuket och min frus väska med hennes och ena barnets väska är kvar i Frankfurt.
Vi flög ARN-FRA-BKK med LH och sista benet med Thai. Thai en representant med vårt namn på vid bagagebandet som hjälpte oss att fylla i ett formulär.
Blir nog minst 24 timmar sent så frugan tänker handla lite imorgon till henne och vårt barn. Men är solglasögon skäligt?
 

Valley

Medlem
Landade just i Phuket och min frus väska med hennes och ena barnets väska är kvar i Frankfurt.
Vi flög ARN-FRA-BKK med LH och sista benet med Thai. Thai en representant med vårt namn på vid bagagebandet som hjälpte oss att fylla i ett formulär.
Blir nog minst 24 timmar sent så frugan tänker handla lite imorgon till henne och vårt barn. Men är solglasögon skäligt?

Allt är möjligt. Men skulle tro det blir toknej till ersättning för solglasögon
 

Osten

Medlem
Allt är möjligt. Men skulle tro det blir toknej till ersättning för solglasögon
Varför tror du att det blir ett toknej? Hade jag varit personen som gjorde bedömningen och ser att en person har rest från Sverige (med extremt lite soltimmar) till Thailand med betydligt fler, så anser jag det rimligt att behöva inhandla solglasögon, självklart till rimligt pris.
 

taxvalp

Medlem
Jag har (alldeles för stor) erfarenhet av försenat bagare med Amex-försäkring, både med Elit och Platinum.

Det har aldrig varit några problem med rimliga inköp som är anpassade till destinationen (badbyxor, shorts, solkräm på badresa som exempel). Även om man inte valt det billigaste märket. Däremot skulle jag inte skicka in ett kvitto på en lyxig dunjacka köpt i Bangkok, som vanligt gäller sunt förnuft.
 
Det är väl som med vilken försäkring som helst.
Att begära ersättning för mer än vad man har förlorat (eller mer än man klarar sig utan i 24 timmar i det här fallet) räknas ju som försäkringsbedrägeri. Så även här. Så visst - man kanske kommer undan med det, men det är just bedrägeri.
Jag hoppas och tror att över-utnyttjande är ovanligt.

Jag förstår dock TS fråga. Den verkade inte vara "hur mycket kan jag mjölka ur det hela" utan mer "vågar man köpa nya dyra (svårt att hitta billiga affärer på flygplatser) kläder/badbyxor/toalettartiklar på flygplatsen?"
Svaret på frågan är alltså: Ja! Det går bra :)
 
Toppen