Senaste nytt

Försenad i Wien

Igorius

Medlem
yopeyo: välkommen till flygjuristerna. Igorius, du och jag borde starta en egen del i forumet!

Skönt att veta att vi är flera! Undertecknad är inte bara flygjurist, utan har dessutom bott i Wien - och hade nog i det här fallet (on topic) struntat i arbetet och tagit S-Bahn in till stan för en dürüm döner och en ljummen Ottakringer i solen.
 

Gnopps

Medlem
Tekniska problem är inte automatiskt extra-ordinära omständigheter (förutom i flygbolagens tolkningsvärld). Se C-549/07 Wallentin v Alitalia och dess rekommendationer från ECJ.
 

yopeyo

Medlem
Kom fram vid till hotellet 05 på morgonen. Hann iaf sova två timmar innan det var dags att dra på kostymen och gå till jobbet.
Vädret är helt ok för dem som inte jobbar, runt 40 på dagarna och 25-30 på nätterna. När vi kom inför landning under natten var det 35 på 1000 m, men på marken var det vara 28 :)

Enligt kaptenen hade de tvingats byta plan pga ett problem med hydrauliken. När de inte hade några extra plan så de fick invänta ett flyg från Tel Aviv och ta det planet. Resultatet av det blev att de som skulle till Tel Aviv fick en 10 timmars försening...

Så nu inställer sig då frågan om detta tekniska problem kan klassas som sådan "extraordinär omständighet" vilken friskriver Austrian från ersättningsskyldighet. Även om jag är utbildad jurist så hann jag bara jobba som det i 3 månader innan jag drogs in i it-världen. Men det här kan ju bli ett kul sätt att fräscha upp mig lite. EU-blanketten är ifylld och kommer som första steg att skickas till Austrian denna vecka så får vi se vad de har att säga.
 

yopeyo

Medlem
Tar upp den här tråden för titeln blev aktuell igen. På väg hem från Dubai nu, hade precis rullat ut från gate i Wien när kapten meddelade tekniska problem. Buss tillbaka till gate och nu sitter man här försenad i Wien igen.
 

yopeyo

Medlem
Känns ju nästan kallt efter veckorna i Dubai ;-)
Men solen skiner så får de inte till det snart blir det nog en tripp in till Wien denna gången. Snart passerar vi den magiska 2-timmars gränsen. Jag börjar bli hungrig, sov över frukosten på dubaiflighten.
 

yopeyo

Medlem
Nu annonserar de att boarding ska påbörjas om 10 min. Får ta lunchen nästa gång verkar det som. Tack för tipset!
 
Toppen