Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Loud

Ny medlem
Haha jaaa. Med det sagt så är jag supernöjd med Insurance4carhire. Både Insurance4carhire, men även AIG (som i sin tur är deras försäkringsbolag) var supersmidiga att ha att göra med. Pengarna på kontot en dryg vecka senare.

Till slut så har allt löst sig.
Både Enterprise och I4CH var lite fyrkantiga när det kom till pappersarbete. I4CH ville ha en faktura på enbart kostnaden relaterat till skadan, medans Enterprise bara ville ge en enhetlig faktura där de var tillsammans med hyreskostnaden. Att den som hanterade mitt ärende på Enteprise gick på semester gjorde inte saken bättre. Lite av ett moment 22. Efter ett antal vändor med Enterprises kundtjänst på facebook så löste det sig där emot.

Och när jag hade de pappren som I4CH efterfrågat bad jag dem på Facebook att fast-track mitt ärende (skyllde på att jag är student), sen så var allt klart några timmar senare.

Helt klart väl spenderade 49€ på försäkringen, snarare Enterprise som har varit smått svåra att ha med.

Det verkar onekligen som Insurance4carhire (eller I4CH som det verkar förkortas av förklarliga skäl) fungerar bra.
En första undran som jag har kring deras villkor är enligt bild nedan: "Skador om du inte har tecknat/anslutit dig till biluthyrningsbolagets försäkring"
När man hyr bil på exempelvis Mabi, Hertz, Avis osv - dvs de stora aktörerna inom landet - så är det troligen alltid en försäkring som ligger med? Det man väljer till är en reducering eller eliminering om jag tyder allt rätt? Kleti&pletis hyrbilar KB kanske åker runt med oförsäkrade bilar, men de stora aktörerna? Denna regel känns som den är applicerbar i andra länder?

Nu börjar även de firmorna ta bort den reducering som ligger med i hyrbilspriset sedan tidigare, till att ha det som extra tillval.
Med en självrisk på 15000kr i något fall som standard, även denna är givetvis kopplad till en försäkring och bör då vara ok enligt I4CHs bestämmelser?

(Om nu de flesta bolag går mot att ta bort den inkluderade självriskreduceringen och ha den som ett tillval med en hög självrisk som standard, så är gissningen att många försäkringar och skydd via kreditkort osv ej täcker dessa då gränsen ofta verkar vara 10000kr i självrisk.
Off topic ja - men ändock intressant att ta upp.)

En annan undran är "Skada som du orsakar ett annat fordon" Betyder det att om jag orsakar skada på en annan bil via krock eller kör in i på en parkering så gäller ej denna försäkring?
Om det erläggs att vara min vårdslöshet som orsakat i ett rättsfall så är jag med på att det är oaktsamhet som är anledningen och då utgår ej ersättning.

Jag har kontaktat kundtjänst hos I4CH men det verkar ta sin lilla tid att få svar.

Intressant att höra om ni har någon info.

I4CH.PNG
 

Loud

Ny medlem
En liten uppdatering kring I4CH som står på deras sida för nya kunder utanför UK.

Så om vill ha denna försäkring så bör den tecknas nu.

BREXIT-I4CH.PNG
 

JanneB

Medlem
Någon som har erfarenhet av claim med motormännens försäkring? Den verkar täcka mina behov som endast hyr utomlands. Och hur skulle man nu tolka detta: "Om skadekostnaden är lägre än självrisken lämnas ingen ersättning."? Ersätts inte självrisken vid en mindre lackskada exempelvis?
 

Vindpilen

Medlem
Någon som har erfarenhet av claim med motormännens försäkring? Den verkar täcka mina behov som endast hyr utomlands. Och hur skulle man nu tolka detta: "Om skadekostnaden är lägre än självrisken lämnas ingen ersättning."? Ersätts inte självrisken vid en mindre lackskada exempelvis?

Ingen erfarenhet från just deras försäkring men om skadan kostar mindre än självrisken på försäkringen så verkar det ju konstigt om de ska betala ut pengar? :D
 
Toppen