Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

pswe

Medlem
Har jämfört 3 alternativ lite snabbt (lite slarvig uppställning då jag sitter med mobilen). En svaghet med Norwegian-alternativet förutom självrisken är att bilens värde inte får överstiga 500 000 kr. Det är på gränsen om man hyr en ny bil av större modell. Den omfattar också endast kasko, vilket jag tolkar som den självrisk (excess) man betalar för CDW försäkringen via hyrbilsföretaget. Således täcker den inte däckskador m.m.

Norwegian
249 sek
Försäkringsgivare AIG
Omfattar kasko och stöld, även nycklar.
Bilens värde max 500 000 kr.

Questor
62 euro
Europ Assistance S.A.
Självrisk 0 kr.
Omfattar skada på bilen inklusive glas, tak, däck och fälg samt underrede.
Täcker även nycklar, bagage, utelåsning, feltankning m.m.
Bilens värde max 50 000 pund efter avdrag för skatt.

Insurance4carhire
57.49 euro
AIG
0 kr självrisk
Omfattar skada på bilen inklusive glas, tak, lyktor, däck och fälg samt underrede.
Täcker även nycklar, bagage, utelåsning, feltankning, urladdat batteri m.m.
Bilens värde max 120 000 pund.

Utifrån ovanstående tycker jag att insurance4carhire är ett bra alternativ för mig. De täcker flest moment och har lite högre ersättningsnivåer på vissa av dessa. De har fått lite sämre omdömen än Questor vid en sökning på nätet, men AIG är ett etablerat försäkringsbolag och förmedlingabolaget står under tillsyn av FCA (de fick dock en sanktion 2016) och har anmält gränsöverskridande verksamhet till Sverige.

Hur tänker ni?

Edit. Har utgått från pris för worldwide.
Kommer till samma slutsats. De har även fått vettiga recensioner av The Guardian vad det gäller handläggning av claims.

Tittade även på icarhireinsurance. Den tar dock extra betalt om bilpooler ska ingå.

Vid bokning av hyrbil i USA från Europa har jag erfarenheten att full självriskreduktion ingår, så överväg om ”hela världen” alternativet är nödvändigt.
 

FF#1

Medlem
En sån där måste jag skaffa, den tjänar man ju in på ett nafs.
Privat så brukar jag köra Handelsbanken kortet men vill ju ha spend på jobbresorna på amex
Men vilken ska ja ta?
 

FF#1

Medlem
Lyfter tråden, det var ju några som köpte separat försäkring. Några erfarenheter att dela med er så här långt, någon som har hunnit uttnytja den.
Vilken är bäst?
 

chazzie

Medlem
Vad kostar den här typen av försäkringar? Jag har sökt lite men inte hittat, jag hade en incident med hyrbilen i Kanada i våras och med LDW som hade maxtak på 2000kr fick jag punga ut det, men om det är samma priser som hyrbilsbolagen själva plockar ut så hade det kostat mycket mer än 2000kr om man räknar in alla bokningar man haft så blir det billigare att betala den gång det händer, om slanten inte är högre än så. På höstens hyra i Tyskland ser jag att maxtaket vid skada är €1050, det känns lite väl saftigt att hosta upp 10k om man skulle råka klanta till det, så en bra prissatt försäkring som täcker det hade inte varit fel...
 
Toppen