Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

jimmy_h

Medlem
Är det någon skillnad mellan Avis och Questor på antalet skador? Risken att någon kör in i min parkerade bil minst två gånger är förstås högre om bilen hyrs i 30 dagar jämfört med en weekend.
Försöker bara förstå varför jag ska använda Avis försäkring
 

airac

Medlem
Är det någon skillnad mellan Avis och Questor på antalet skador? Risken att någon kör in i min parkerade bil minst två gånger är förstås högre om bilen hyrs i 30 dagar jämfört med en weekend.
Försöker bara förstå varför jag ska använda Avis försäkring
Troligen inte, men läs på och återkoppla gärna. Om du hyr bil i Europa eller från en europeisk sida så är du ju inte helt oförsäkrad som man kan vara i USA till exempel. Det är bara självrisk det handlar om. Visst har Questor en övre beloppsgräns per år men inget per hyra jag vet om, men dubbelkolla såklart.

Avis sin självrisksförsäkring köper du för att gynna deras vinstmarginal.

edit: kom på en sak till, Questor har en övre gräns på bilens värde! Det kanske man slipper hos Avis om man kör ’lyxbil’.
 

Bonil

Ny medlem
Någon här som claimat skada från Questor/Riverside så man vet att de finns och fungerar?

Hyr bil 3-4 ggr/år i Sverige och skillnaden i kostnad för självriskeliminering är stor för att uttrycka mig försiktigt. Så, är man hälsosamt skeptiskt lagd vad gäller saker som verkar fantastiska på Internet så tycker jag nog detta kvalar in. Småkollat och googlat lite och hittar inget annat ställe där Questor diskuteras än typ i denna tråd. Knappt några omnämnande i sociala medier men däremot typ 10 000 positiva betyg på Trustpilot.

/Bo
 

Felix

Medlem
Jag köpte Questors årsförsäkring inför en hyra med Hertz för cirka två månader sen. Fick ett litet stenskott på vindrutan som Hertz ville ha 600 kr för att laga. Skickade in hyresavtal, bilder på skadan och kvittot från Hertz till Questor. De godkände skadeanmälan efter några dagar utan några frågor. Pengarna på kontot nån dag därefter, Helt okej system men en del dokument som ska laddas upp.

Det som oroade mig mest är att de egentligen kräver en specifikation på kostnaden för reparationen (Repair Invoice. The final invoice from the repairing garage, which confirms a breakdown of all the costs associated with the repair to the rental vehicle. Please note this does not include the tax invoice from the rental company. If a final itemised invoice cannot be obtained then we may consider accepting an itemised estimate or a damage matrix.). Jag har vid skador enbart fått en faktura från hyresbolaget och aldrig en för deras egentliga kostnader. I mitt fall så laddade jag inte upp detta dokument, och var heller ingenting de efterfrågade. Kan ha berott på att det rörde sig om 600 kr.
 

JockeS

Medlem
Är på väg att boka en bil inför resan om 10 månader till LA.
Sist bokade vi via Autoeurope och där bokade vi med deras största försäkringspaket dom hade.

Nu hittar jag dock bilar hos HolidayAutos Som är bra i pris för våra 4 veckor men är osäker på om jag kommer behöva lägga till svindyra försäkringar på plats eller inte?
 

Attachments

  • 8447BD84-53FC-478E-A189-FD8E4505EACF.jpeg
    8447BD84-53FC-478E-A189-FD8E4505EACF.jpeg
    57,7 KB · Visningar: 106

airac

Medlem
Är på väg att boka en bil inför resan om 10 månader till LA.
Sist bokade vi via Autoeurope och där bokade vi med deras största försäkringspaket dom hade.

Nu hittar jag dock bilar hos HolidayAutos Som är bra i pris för våra 4 veckor men är osäker på om jag kommer behöva lägga till svindyra försäkringar på plats eller inte?
Nej,
https://www.businessclass.se/forum/threads/försäkring-hyrbil-självriskeliminering.92391/page-5
https://www.businessclass.se/forum/threads/kort-med-självriskeliminering-för-hyrbil.1662/page-9
 

airac

Medlem
Svaret var kanske lite väl kort, men det finns som skrivit i länkade diskussionerna mer förmånliga alternativ till bilfirmornas försäkringar, som dessutom ibland täcker fler typer av skador. Själv har jag en försäkring hos Questor genom riverside malta som nämns i en av tråderna.
 
Toppen