Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Jeff_G

Medlem
Fick det även bekräftat på mail idag:

Unfortunately due to recent changes to our business we will no longer be able to meet your request because you reside outside the United Kingdom and Isle of Man.

If you wish to discuss this matter further, please give us a call on below numbers as soon as it’s convenient.

We’ll be able to give you more information when we speak to you and look forward to hearing from you.

Please note in the interim period no amendments will take place to your policy associated to your email.

Our Opening Hours
Mon - Fri: 9.00am - 6:00pm
Sat: 9:00am - 5:00pm
Sun: Closed


Regards
Insurance 4 Car Hire

Phone: UK: 0330 343 9216 International: +44 (0)1242 538 475

Jag kör med icarhireinsurance.com och de svarade så här förra veckan när jag frågade om Brexit: In regards to Brexit, there is going to be no effect on our policies that we are aware of.

If any changes are to happen, it will not affect currently active policies. Our scope of coverage will not change. Regardless, any changes would be relayed to customers in good time.

We are hoping to continue to offer policies at the time of renewal of your current policy 06/08/2021 and you will receive renewal reminder emails in regards to this.
 

airac

Medlem
Jag kör med icarhireinsurance.com och de svarade så här förra veckan när jag frågade om Brexit: In regards to Brexit, there is going to be no effect on our policies that we are aware of.

If any changes are to happen, it will not affect currently active policies. Our scope of coverage will not change. Regardless, any changes would be relayed to customers in good time.

We are hoping to continue to offer policies at the time of renewal of your current policy 06/08/2021 and you will receive renewal reminder emails in regards to this.
4FC26765-BDE6-495C-934D-E886F64E1F80.jpeg
 

airac

Medlem
Questor, som jag tidigare nämnt i inledningen av denna tråd, har satt upp ett nytt bolag på Malta maa Brexit, Riverside Insurance Agency (Car Hire Excess Insurance) Har inte lusläst villkoren, men det verkar kunna vara ett gångbart alternativ med pris per år runt 50 EUR för Europa och 62 EUR för worldwide. Kanske är det någon annan som provat dem eller Questor sedan tidigare? :)

Edit: Det är Lloyds som är riskbärare, så det finns iaf en väldigt väletablerad aktör bakom förmedlaren.
Kollade lite på Questor nu, verkar ett bättre alternativ än Worldwideinsurance. Några urklipp från villkoren som intresserade mig. Någon annan får gärna läsa och dela reflektioner också!

  • The hired vehicle has a maximum value of £75,000 at the hire agreement’s start date (frågan är vilka avskrivningsregler tillämpas? men bra mycket bättre än worldwides 50000 pund) and is a maximum of 20 years old since the date of first registration.
  • If you are hiring from a Car Club Company, you and any other driver Car Club Member are authorised to drive the vehicle rented

SECTION 4 – WHAT IS NOT COVERED

We will not pay any claim:
  • Solely for the loss or theft of, or damage to, the contents of a hired vehicle.
  • For accessories which are fitted to or supplied with the hired vehicle, such as sound systems, radios, tape, CD or MP3 players, ski racks, car seats, GPS and satellite navigation equipment and telecommunications equipment.
  • For courtesy vehicles from a repair garage or dealership.
  • For Cleaning Fees.
Europe

Means all countries which are members of the EEA: Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Croatia, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden and the United Kingdom. And (obs senare) countries to the west of the Ural Mountains, including, islands in the Mediterranean, Morocco, Tunisia, Turkey, Canary Islands, Madeira, and the Azores.

Worldwide

Anywhere in the world apart from Afghanistan, Belarus (bekymmer för forumets mr Belarus... men där får Amex duga), Cuba, Conga, Iran, Iraq, Ivory Coast, Liberia, Myanmar, North Korea, South Sudan, Sudan, Syria and Zimbabwe. No cover is provided for claims arising as a direct result of a situation highlighted by the Foreign and Commonwealth Office where you have hired a vehicle in a specific country or area where, prior to the vehicle hire agreement commencing, the Foreign and Commonwealth Office has advised against all (but essential) travel (insurance4carhire har liknande formulering, men det var ingen problem att resa mot Covid avrådan som gäller typ hela världen enligt deras kundtjänst i oktober, osäker såklart hur Questor tänker här).
 

pswe

Medlem
Kollade lite på Questor nu, verkar ett bättre alternativ än Worldwideinsurance. Några urklipp från villkoren som intresserade mig. Någon annan får gärna läsa och dela reflektioner också!
Jag har försökt jämföra Questor och Worldwide insurance, dels med varandra och dels med nuvarande insurance4carhire.
Vid första genomläsningen känns de rätt lika, priset för Questor (via Malta) är något lägre för Europa-skyddet som jag söker.
När jag läser noggrant noterar jag en detalj i Questor som oroar mig lite, de ger endast ersättning för ’excess’ i de andra två står det tydligare att det är antingen ’excess’ eller ’damage cost’ som ersätts.
Frågan är om Questor därmed inte kommer ersätta skador som inte når upp till självriskbeloppet.
 

Myllys35

Medlem
Jag har försökt jämföra Questor och Worldwide insurance, dels med varandra och dels med nuvarande insurance4carhire.
Vid första genomläsningen känns de rätt lika, priset för Questor (via Malta) är något lägre för Europa-skyddet som jag söker.
När jag läser noggrant noterar jag en detalj i Questor som oroar mig lite, de ger endast ersättning för ’excess’ i de andra två står det tydligare att det är antingen ’excess’ eller ’damage cost’ som ersätts.
Frågan är om Questor därmed inte kommer ersätta skador som inte når upp till självriskbeloppet.

Nej, Questor täcker just kostnader upp till självriskbeloppet. Jag tycker det är tydligt om du kikar i definitionslistan i villkoren - dvs. belopp som du är skyldig att betala enligt hyreskontraktet.

Dessutom täcker Questor vissa andra kostnader utöver självrisken tex feltankning, vilket nog är det som syftas på med ”damage cost”. Med Worldwide ingår dessa dock endast i Deluxevarianten. Rekommenderar att kika på IPID som är bra för just den typen av jämförelse mellan olika produkter :).
 
Last edited:

pswe

Medlem
Nej, Questor täcker just kostnader upp till självriskbeloppet. Jag tycker det är tydligt om du kikar i definitionslistan i villkoren - dvs. belopp som du är skyldig att betala enligt hyreskontraktet.

Dessutom täcker Questor vissa andra kostnader utöver självrisken tex feltankning, vilket nog är det som syftas på med ”damage cost”. Med Worldwide ingår dessa dock endast i Deluxevarianten. Rekommenderar att kika på IPID som är bra för just den typen av jämförelse mellan olika produkter :).

Enig. Definitionen känns betryggande.

har också fått mailsvar från Questor att alla kostnader täcks från första kronan upp till maxbeloppet.

tecknade deras försäkring nu, kostnad 50 euro för skydd i Europa och här hemma framförallt. Något billigare än förra årets insurance4carhire.

i deras information om vilka dokument som krävs vid en eventuell claim listas kvitto från uthyraren på reparationsarbetet... anar att den kan vara en utmaning att få fram då jag tvivlar på att alla skador verkligen åtgärdas...

hoppas jag slipper testa att använda den!
 

Storeture

Medlem
Börjar också leta efter en ersättare till Insurance4carhire, är det någon som provat Norwegians kreditkort och lagt till självriskeliminering? Det verkar kosta 249kr/år men dock så är det en självrisk på 500 kronor som tillkommer per skada.

dock kanske Questor är att föredra då?
 
Last edited:

MMü

Ny medlem
Nu har jag sagt upp hyrbilsförsäkringen via Norweigan Bank efter att ha haft denna i två år. Under dessa två år har jag inte haft någon skada så därför kan jag inte utvärdera försäkringen.

Skälet till uppsägning var att Norwegians (IAG och snart Moderna) hyrbilsförsäkring enbart täcker avtal/hyror på maximalt 31 dagar. I sommar kommer vi ha ett hyresavtal om knappt 50 dagar och skulle därför stå utan reducering av självrisken under hela denna hyra.

Jag stod i valet och kvalet hur jag nu skulle göra. Ett alternativ var att hyra bil via en broker och då addera en tämligen förmånlig försäkring för reducerad självrisk. Denna skulle då kosta ca 700:- för vår hyresperiod. Efter lite research visade det sig att försäkringsparten var AXA Insurance och efter lite googling på dem och lästa omdöme på TrustPilot så insåg jag att detta var helt fel väg att gå.

Jag läste mer här och på andraforum/recensionssiter om Questor och ja, full pott!

Jag precis tecknat en ny hyrbilsförsäkring via Questors maltesiska EU-bolag Riverside Insurance Agency Malta LTD. Jag har där valt Annual för 55 EURO samt toppat med Premium/extended för 27 EURO extra för hyresdag 32-62. Utan kostnad har jag på förhand namngivit flera förare dvs frugan kan också ratta runt. När jag skulle checka ut så kunde man ange en Discount Code, efter en snabb googling hittade jag koden QQQ2340 på Groupon.co.uk som gav 10 %.

Således är rockaden nu klar; Norwegian är ute i kylan och Questor / Riverside ska få förvalta förtroendet ett år till att börja med. Kostnaden blev 74 EURO / 760 SEK och täcker då hyresavtal upp till 62 dagar.

Instämmer med föregående talare: Hoppas jag slipper testa att använda den!
 
Last edited:
Toppen