Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Myllys35

Medlem
Med tanke på den pågående Avis-kampanjen ser året ut att bli fullt av hyrbilsbokningar och därmed finns också en ökad risk för skador på hyrbilen. För att slippa drabbas av onödiga kostnader pga skador vid dessa hyror är en försäkring med självriskeliminering ett bra alternativ. Kortförsäkringar har diskuterats i en annan tråd, men de gäller oftast bara vid resa. tänkte därför starta en tråd för övriga försäkringslösningar som täcker hyror på hemmaplan och som kan vara ett billigare alternativ till hyrbilsföretagets, ofta väldigt dyra, försäkring. Om det redan finns en tråd får moderator gärna flytta detta inlägg.

Jag ska själv kolla lite på några alternativ och jämföra priser/villkor. Presenterar mina slutsatser därefter. Ni som har erfarenheter, särskilt från skadereglering med något av dessa bolag får gärna fylla på med det. Eller andra tips :).
 

Berglund

Medlem
Angående kortförsäkringar som gäller på resa så rekommenderar jag mitt inlägg i den här tråden:
Hur definieras en resa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

För att få en försäkring som gäller på hemmaplan kan jag rekommenderar Bank Norwegians kreditkort. Kortet i sig är helt gratis att skaffa och inneha. Till kortet kan man välja att köpa till den särskilda hyrbilsförsäkringen, för 249 kronor per år, som då gäller för alla hyrbilar du hyr under året, även på hemmaplan. De andra kortförsäkringarna är en del av en reseförsäkring medan Bank Norwegians tillägg är en ren hyrbilsförsäkring och därför inte innehåller något krav på att du måste vara på resa eller ha köpt annan färdbiljett och eller bokad övernattning. Kravet för att försäkringen skall gälla är dock att du betalar hyrbilen med Bank Norwegiankortet! Vill någon bli värvad till Bank Norwegian är man välkommen att skicka ett PM för länk.
 

DanielKif

Medlem
Angående kortförsäkringar som gäller på resa så rekommenderar jag mitt inlägg i den här tråden:
Hur definieras en resa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

För att få en försäkring som gäller på hemmaplan kan jag rekommenderar Bank Norwegians kreditkort. Kortet i sig är helt gratis att skaffa och inneha. Till kortet kan man välja att köpa till den särskilda hyrbilsförsäkringen, för 249 kronor per år, som då gäller för alla hyrbilar du hyr under året, även på hemmaplan. De andra kortförsäkringarna är en del av en reseförsäkring medan Bank Norwegians tillägg är en ren hyrbilsförsäkring och därför inte innehåller något krav på att du måste vara på resa eller ha köpt annan färdbiljett och eller bokad övernattning. Kravet för att försäkringen skall gälla är dock att du betalar hyrbilen med Bank Norwegiankortet! Vill någon bli värvad till Bank Norwegian är man välkommen att skicka ett PM för länk.

Toppen med Norwegians kort och hyrbilsförsäkring. Kortet är ju gratis och har legat hemma orört i flera år. Dock vill man inte samla spend på det kortet utan på Amex.
 
Jag har en brukar ha en försäkring via Car Hire Excess Insurance | Annual & Daily Policies | insurance4carhire.com eller Annual Car Hire Excess Insurance from £39.99 | iCarhire© Har dock ännu inte behövt använda mig av den så har ingen egen erfarenhet, men vad jag har läst mig till ska det fungera bra. Ger även cashback via t.ex. TopCashback Official Site: UK's Highest Paying Cashback Site
Dessa gäller utan självrisk till skillnad från Bank Norwegians försäkring (500kr/skada), och för bilar värde över 500000kr (max GBP 100k resp 120k) om man hyr lite finare bilar ibland.

Värt att kolla upp är också att vissa korts hyrbilsförsäkringar enbart ersätter om skadekostnaden överstiger självrisken, annars inte.
 

guran

Medlem
Ba visa 395 kr per år har hyrbilsförsäkring för självrisk som gäller både Sverige och på resa man får även lite avios
 
Folksam hemförsäkring med tilläget Resklar

Självriskreducering hyrbil

"Gäller ersättningsbara skador på en bil som du hyr utomlands. Den högsta ersättningen är 10 000 kronor vid max två skadetillfällen per försäkringsår."

Resklar - Utökat reseskydd från 24 kr/mån - Folksam

Hur funkar det egentligen med försäkringar när olyckan är framme - får man plussa ihop dem till samma skada?

Hypotetisk situation: Jag hyr en bil som har en självrisk på 15 000 kr. Jag har en hemförsäkring som täcker 10 000 kr och en kortförsäkring som täcker 10 000 kr. Kan jag begära ersättning från båda för att täcka hela hyrbolagets självrisk om jag råkar ut för en olycka?
 

Myllys35

Medlem
Hur funkar det egentligen med försäkringar när olyckan är framme - får man plussa ihop dem till samma skada?

Hypotetisk situation: Jag hyr en bil som har en självrisk på 15 000 kr. Jag har en hemförsäkring som täcker 10 000 kr och en kortförsäkring som täcker 10 000 kr. Kan jag begära ersättning från båda för att täcka hela hyrbolagets självrisk om jag råkar ut för en olycka?

Ja, det kan du göra.
 

Myllys35

Medlem
Har jämfört 3 alternativ lite snabbt (lite slarvig uppställning då jag sitter med mobilen). En svaghet med Norwegian-alternativet förutom självrisken är att bilens värde inte får överstiga 500 000 kr. Det är på gränsen om man hyr en ny bil av större modell. Den omfattar också endast kasko, vilket jag tolkar som den självrisk (excess) man betalar för CDW försäkringen via hyrbilsföretaget. Således täcker den inte däckskador m.m.

Norwegian
249 sek
Försäkringsgivare AIG
Omfattar kasko och stöld, även nycklar.
Bilens värde max 500 000 kr.

Questor
62 euro
Europ Assistance S.A.
Självrisk 0 kr.
Omfattar skada på bilen inklusive glas, tak, däck och fälg samt underrede.
Täcker även nycklar, bagage, utelåsning, feltankning m.m.
Bilens värde max 50 000 pund efter avdrag för skatt.

Insurance4carhire
57.49 euro
AIG
0 kr självrisk
Omfattar skada på bilen inklusive glas, tak, lyktor, däck och fälg samt underrede.
Täcker även nycklar, bagage, utelåsning, feltankning, urladdat batteri m.m.
Bilens värde max 120 000 pund.

Utifrån ovanstående tycker jag att insurance4carhire är ett bra alternativ för mig. De täcker flest moment och har lite högre ersättningsnivåer på vissa av dessa. De har fått lite sämre omdömen än Questor vid en sökning på nätet, men AIG är ett etablerat försäkringsbolag och förmedlingabolaget står under tillsyn av FCA (de fick dock en sanktion 2016) och har anmält gränsöverskridande verksamhet till Sverige.

Hur tänker ni?

Edit. Har utgått från pris för worldwide.
 
Toppen