Senaste nytt

Förmåner vid köp SAS aktier

Tomas E

Medlem
Intressant från Skandia:
Sista handelsdagen för SAS TR hos oss var igår, sista handelsdag kan skilja mellan olika banker/institut. Vi har valt att sätta sista handelsdag igår för att hjälpa kunder idag att sälja de SAS TR som dem önskar sälja av.

Du kan alltså ej handla SAS TR idag via oss, däremot om du har sparande även på andra banker kan dem ha sista handelsdag idag som du skrev ovan.
Något förslag om bra alternativt ställe för sin depå? Skandia tänker jag avveckla mig hos. Men som sagt, de kanske just har sparat pengar åt mig... ;)
 

palmen

Moderator
Intressant från Skandia:

Något förslag om bra alternativt ställe för sin depå? Skandia tänker jag avveckla mig hos. Men som sagt, de kanske just har sparat pengar åt mig... ;)
Avanza och Nordnet är väl de två "stora" om man tittar utanför de traditionella bankerna. Vilken som är bäst passar nog bäst för andra forum, men finns massa jämförelser mellan dessa två (och andra alternativ) en googling bort.
 

pswe

Medlem
Lite OT, men fascinerande upplevelse nyss. Tänkte att jag trots allt skulle kasta in en köporder på SAS TR från min föga använda depå i Skandia(banken). Tydligen är teckningsrätter för farliga för barn att leka med, så först fick jag upp en fråga när jag senast handlade med teckningsrätter och sedan fyra kunskapsfrågor. Svarade rätt på dem, men fick ändå upp en text att värdepappret är låst. Gick in på Skandias chatt och frågade varför, när jag svarade rätt. Det visade sig, efter att chatten pratat med mäklarbordet, bero på att de ansåg att sista handelsdag i pappret var igår! :confused: Var då tvungen att citera SAS egen information för dem:

Sitter just nu och väntar på besked om de kan göra något om spärren. I nuläget kan jag dock ge Skandia lika varma rekommendationer som jag brukar ge Ryanair. Fast möjligen håller de just nu oavsiktligt på att rädda mig från en väldigt dålig affär... :rolleyes:
Gammelbankerna verkar inte kunna hantera svar på så få dagar, svar måste lämnas senast den 14e... Nätmäklarna kan ta emot svar fram till söndag.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
Avanza och Nordnet är väl de två "stora" om man tittar utanför de traditionella bankerna. Vilken som är bäst passar nog bäst för andra forum, men finns massa jämförelser mellan dessa två (och andra alternativ) en googling bort.
Jo, vet att min kommentar och fråga var OT, sorry, radera vid behov.... Men tänkte att det kanske var lättare här att få svar från sådana som specifikt lyckats handla med SAS TR idag.
 

Greger

Medlem
upload_2020-10-15_11-41-7.png


Då jag inte har kunnat se någon nämna detta, så finns det givet i SAS shareholder program information

Shareholder program - SAS

Köper själv på mig för Friends & Family åtminstone :)
 

Lasse Kongo

Medlem
Finns det nåt sätt att veta hur många som konkurrerar om 5000st guldkort? Tänkte köpa 100k aktier för att få guld men jävla pissigt om det kommer fram att man behöver 350k aktier för att så många vill äga SAS aktier nu..... ;-)
 
Finns det nåt sätt att veta hur många som konkurrerar om 5000st guldkort? Tänkte köpa 100k aktier för att få guld men jävla pissigt om det kommer fram att man behöver 350k aktier för att så många vill äga SAS aktier nu..... ;-)

Tror det överskattas kraftigt hur många som kan tänka sig investera ca 120.000 kr för att få sig ett Guldkort.
Skulle killgissa att det max rör sig om typ 250 personer i hela Norden, även det låter högt tycker jag
 

Xpressen

Medlem
Tror det överskattas kraftigt hur många som kan tänka sig investera ca 120.000 kr för att få sig ett Guldkort.
Skulle killgissa att det max rör sig om typ 250 personer i hela Norden, även det låter högt tycker jag

Min killgissning är att det redan finns betydligt fler än 250 personer i hela norden som äger mer än 100 000 aktier i sas nu efter utspädningen. Men man får ju anta att sas har satt ett tak på 5000 guldkort av den anledningen att det finns en risk att man når upp till dit. Vad gäller 1 000 000 aktier som det handlar om för Diamond så har jag inte läst om något tak och det förmodligen för att bolaget inte anser att risken för att det skulle bli för många där är speciellt högt.
 

Tomas E

Medlem
Min killgissning är att det redan finns betydligt fler än 250 personer i hela norden som äger mer än 100 000 aktier i sas nu efter utspädningen. Men man får ju anta att sas har satt ett tak på 5000 guldkort av den anledningen att det finns en risk att man når upp till dit.
Jag fortsätter att killgilla, och tror att risken är mycket liten att det blir fler än 5000 redan nu 30 november vid nuvarande aktiekurs. Men SAS vill väl på något sätt skaffa sig en möjlighet att hantera situationen där aktien nästa år t.ex. står i kursen 5 öre, och att någon av kvällstidningarna då publicerar tipset hur man enkelt kan skaffa sig Eurobonus Gold för 5000 kr.
 
Toppen