Senaste nytt

Förmåner vid köp SAS aktier

ante888

Medlem
Jag tolkar följande (kursiv text) som att det inte räknas mot Lifetime gold:

"3. Benefits and shareholding levels
3.1 Subject to Sections 4 (Application for Participation) and 5 (Annual Control), the Participant is eligible to the following benefits contingent on the total number of shares held in SAS:

(a) 4,000 shares or more, entitles to SAS’ Special Friends and Family offers;

(b) 100,000–999,999 shares, entitles to a EuroBonus Gold status, subject to the limitation in Section 2, and

(c) 1,000,000–9,999,999 shares, entitles to a EuroBonus Diamond status.

3.2 The maximum number of EuroBonus Gold statuses granted under the Program is 5,000 in each year. In the event more than 5,000 Participants are eligible to receive Eurobonus Gold status, the benefit will be allocated to the 5,000 Participants with the largest shareholding.

3.3 The benefits set out in Section 3.1(b)–3.1(c) do not include benefits that, pursuant to the EuroBonus Terms and Conditions, require the Participant to earn its status based on its own merits (e.g. earned EuroBonus qualifying points and number of qualifying flights)."


Terms & Privacy policy - SAS
 
Last edited:

Osten

Medlem
Jag gjorde nu precis så, kändes värt en chansning, om SAS nu inte går omkull så är det ju i stort sett Gold for life med SAS lägg det till mitt AMX i USA som ger Diamond på Hilton så har man en riktigt bra grundplåt till reseförmåner utan att jaga poäng,

Så vad tusan skall man ha för hobby nu då.....

Det EBG man får med 100k aktier, vet vi om det räknas mot Lifetime Gold?

Ingen officiell information om Lifetime Gold vad jag har kunnat se. Om tanken syftade till @nissefalk inlägg så tror jag att tanken är att sitta kvar på 100.000 aktier och på så viss alltid behålla Guldkortet (for life). Rätta mig gärna @nissefalk om ni sett någon annan information som ni syftade på gällande Guld för livstid. :)
 
  • Gilla
Reactions: hco

nissefalk

Medlem
Ingen officiell information om Lifetime Gold vad jag har kunnat se. Om tanken syftade till @nissefalk inlägg så tror jag att tanken är att sitta kvar på 100.000 aktier och på så viss alltid behålla Guldkortet (for life). Rätta mig gärna @nissefalk om ni sett någon annan information som ni syftade på gällande Guld för livstid. :)

Ja precis så menade jag när jag säger "i stort sett gold for life"

Nu urvattnades det lite med @ante888 inlägg ovan punkt 3.2 som jag naturligtvis missat, det är max 5,000 guld kort per år så får se ur det blir andra året jag eventuellt har kvar aktierna, kan kanske ta lite längre tid än så att få reda på då jag tror jag har Diamond till Juli 2022 med den status förlängning SAS gjorde pga av Coronan
 

Tomas E

Medlem
"lifetime guld" skulle alltså kosta (i form av en investering, det är bara en kostnad om aktien går ner, blah blah blah) typ 150.000 till 200.000 kr om man tittar lite på dagskursen och gissar lite. Det är ju faktiskt en bra deal i stället för att hålla på med dyra kreditkort etc. Är man också om sig och kring sig så låter man frugan samtidigt blanka 100k aktier och kostnaden för "lifetime guld" blir räntan på aktielånet.
Nja, den långsamma återhämtningen i flygbranschen gör nog att SAS kommer att behöva fler ägartillskott. Då lär gränsen justeras upp, så du ska nog räkna med att behöva investera mer genom att delta i kommande nyemissioner. Man kan ju notera att 4000-gränsen precis motsvarar den nuvarande 400-gränsen + fullt deltagande i nyemissionen.
 

gdaily

Medlem
Note to self: Köp 100002 aktier, så man slår alla som köpt 100k, och alla som varit smarta nog att köpa 100001 aktier...
Det där med max 5000 guldkort var ju riktigt skit, och i så fall borde de prioritera folk som hållt i 100k aktier längst, inte mest antal på kontot, för hur ska man annars kunna planera?
(Givetvis köper jag 100003 aktier så jag slår alla ni som läst ovanstående också...)
 
Last edited:

squeezen

Medlem
Note to self: Köp 100002 aktier, så man slår alla som köpt 100k, och alla som varit smarta nog att köpa 100001 aktier...
Det där med max 5000 guldkort var ju riktigt skit, och i så fall borde de prioritera folk som hållt i 100k aktier längst, inte mest antal på kontot, för hur ska man annars kunna planera?
(Givetvis köper jag 100003 aktier så jag slår alla ni som läst ovanstående också...)
Haha, roligast idag. Får väl köpa 100004 då :)
skämt å sido ska nog lyckas flyga ihop guldet framöver också.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Doctor-X

Medlem
Tycker nog detta upplägget
AmEx Elite (4800kr) - 20000p
SAS Eurobonus Mastercard Premium (1500kr) - 12000p
En T&R resa per år till USA/Asien i SAS plus (eg KLR-ARN-ORD) som med fördel kan bokas under en F&F för ca 7000kr - 14375p (som EBG/EBD)
Totalt: 13 300kr / 46375p

Känns klart roligare och som till 100% genererar ett EBG samt räknas mot Lifetime. Totalsumman för ett 10års upplägg är 133 000kr vilket motsvarar ungefär vad det kostar att köp 100.000 aktier med teckningsrätterna. Fast då får man en resa varje år + en del poäng.

Finns billigare flyg-alternativ tex den resa som jag bokat tidigare i höstas: GOT-ARN-CPH-GDN T&R (7500p som EBG/EBD) för 2900kr.
 

jacoph

Medlem
Känns klart roligare och som till 100% genererar ett EBG samt räknas mot Lifetime. Totalsumman för ett 10års upplägg är 133 000kr vilket motsvarar ungefär vad det kostar att köp 100.000 aktier med teckningsrätterna. Fast då får man en resa varje år + en del poäng.

Well, du får ju 100 000 aktier i SAS som förhoppningsvis är värt något när du vill sälja. Men ser man det som "pengar i sjön" låter detta mer lockande ja..
 
Toppen