Senaste nytt

Förmåner vid köp SAS aktier

larced

Medlem
Har jag förstått rätt att proceduren är följande?

1. Köp minst 4000 aktier
2. Vänta ca en månad tills dom registrerats
3. Skapa ett VP-ID genom att beställa en aktiveringskod på den här sidan (använd VP-reference number = "SE-1234567890D" eller "SE-1234567890F", där 1234567890 är personnumret): https://investor.vp.dk/ip/ctrl/portal/Pincode.do?command=-&language=en&language=en
4. Vänta tills aktiveringskoden dyker upp med post.
5. Skapa VP-ID med hjälp av VP-reference number och Activation code på den här sidan: https://investor.vp.dk/ip/ctrl/portal/RegisterUser.do?command=firsttime&language=en

Och fungerar det inte att beställa aktiveringskod är det troligtvis för att aktieköpet inte registrerats hos SAS ännu?

Måste aktieköpet ske vi en viss säljare (Avanza, Swedbank...) eller fungerar det via alla större banker och VP-reference number är detsamma och registreras hos SAS oavsett?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

pswe

Medlem
Har jag förstått rätt att proceduren är följande?

1. Köp minst 4000 aktier
2. Vänta ca en månad tills dom registrerats
3. Skapa ett VP-ID genom att beställa en aktiveringskod på den här sidan (använd VP-reference number = "SE-1234567890D" eller "SE-1234567890F", där 1234567890 är personnumret): https://investor.vp.dk/ip/ctrl/portal/Pincode.do?command=-&language=en&language=en
4. Vänta tills aktiveringskoden dyker upp med post.
5. Skapa VP-ID med hjälp av VP-reference number och Activation code på den här sidan: https://investor.vp.dk/ip/ctrl/portal/RegisterUser.do?command=firsttime&language=en

Och fungerar det inte att beställa aktiveringskod är det troligtvis för att aktieköpet inte registrerats hos SAS ännu?

Måste aktieköpet ske vi en viss säljare (Avaza, Swedbank...) eller fungerar det via alla större banker och VP-reference number är detsamma och registreras hos SAS oavsett?
Har inte koll på alla stegen, minns att det var strul att få ordning på registreringen.

Men som svar på din sista punkt, institutet där du har ditt innehav spelar ingen roll, det som är viktigt är att aktierna står i ditt namn vilket gör att ex kapitalförsäkringar ger problem.
 

M.K

Medlem
Räkna med en viss tidsåtgång för stegen. Köp aktierna på en vanlig depå. Jag har 4001st där.

Du slipper då ISK skatt och via KF äger du dem inte själv direkt. Skatt på utdelning lär du aldrig få.

Du får även gå på bolagsstämmor och skulle det värsta inträffa, konkurs, är förlusten avdragsbar.
 

mha321

Medlem
Räkna med en viss tidsåtgång för stegen. Köp aktierna på en vanlig depå. Jag har 4001st där.

Du slipper då ISK skatt och via KF äger du dem inte själv direkt. Skatt på utdelning lär du aldrig få.

Du får även gå på bolagsstämmor och skulle det värsta inträffa, konkurs, är förlusten avdragsbar.
Även utan konkurs är förlusten när du säljer dem avdragbar :) (för något annat än förlust på aktierna lär det inte bli även utan konkurs)
 

mha321

Medlem
Jag kommer aldrig sälja dem. Enbart KK i mitt fall mot. Med det sagt kostar en post på 4001 aktier bara runt 1414sek idag. Betydligt värre mista EBD och poängen.
Det förutsätter ju tex att aktieägareförmånerna finns kvar gissar jag? Det vet man inte. Och med en utspädning på 99% som det pratas om är det ju inte orimligt att det blir 400,000 aktier som krävs och inte efter det...
 

M.K

Medlem
Då köper jag 396 000 aktier till bara ;-)

Jag är dock ganska säker på att det var 4 000st även när jag sålde mitt mycket stora innehav för 23,75sek/st (!!!) i februari 2019 när jag kollar depån nu. :cool: En fantatisk affär Jag informerade om i tråden en längre tid (6mån) under köpfasen och vid sälj.

Edit. Var kanske en split efter? Behöll nog 400st. Alltid många turer ( inte bara flyg) med vårt fina SAS.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Bra fråga. Jag har väl egentligen inga direkta skäl. Enbart back up till kampanjer detta om jag nu inte når upp till EBD ett år eller inte får mailen genom statusen. Kostar så lite dessa få aktier.

Förmånen var annorlunda tidigare ska också sägas med rabatterade priser i vanlig Go med bagage.
 
Toppen