Senaste nytt

Förkortningar inom flygvärlden

Nemo

Medlem
Undrar hur vanligt det är att folk som inte är berättigade utnyttjar detta för att få gå först i pass/säkerhetskontroller. Jag kan väl erkänna att jag själv tänkt tanken någon gång.
För en icke-rörelsehindrad kan det se ut som en lockelse, men har du en gång varit beroende av andras hjälp för att kunna förflytta dig är det inte lika roligt. Måste bokas minst 48h i förväg, du måste dyka upp på flygplatsen minst 1-2h i förväg, bra knöligt i säkerhetskontrollen, kan inte röra dig fritt airside etc. Nä, det är hemskt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mike@GOT

Medlem
Här kommer för övrigt några till (relevanta eller inte):

HUM: HUMan remains (lik, oftast i kista)
TAA: Terminal Arrival Area
ADO: Airport Duty Officer
C: Crew (gul skylt som kan ses lite runtom på vissa flygplatser)
BLT: Belt (bagageband)
CTOT: Calculated TakeOff Time (också kallad slot - anledningen till att flighter ibland blir sena)
 

henke12

Medlem
I dagligt tal använder vi DEP som benämning. Dock känner jag igen DEPA så det kan mycket väl vara så att det i mer formella sammanhang kallas för DEPA.
Ping @Svante

"Formellt" är det som följe:
DEPU: Deportee Unaccompanied (Utan följeslagare, man anser att det inte är någon risk för "flykt")
DEPA: Deportee - Accompanied (Med följeslagare)
 
Min favorit är nog antingen TLA- Three Letter Abbreviation. Skämtsamt påhittad för att förklara alla förkortningar som finns överallt i flyget.

Ananrs gillar jag när man har en TLA ie n TLA, typ VOR
VHF Omnidirectional Range. VHF = Very High Frequency.

Har i något skede funderat över hur mycket förkortningar jag kan som är flygrelaterade, jag gav snabbt upp igen...
 
A

Aurora

Guest
Min favorit är nog antingen TLA- Three Letter Abbreviation. Skämtsamt påhittad för att förklara alla förkortningar som finns överallt i flyget.

Ananrs gillar jag när man har en TLA ie n TLA, typ VOR
VHF Omnidirectional Range. VHF = Very High Frequency.

Har i något skede funderat över hur mycket förkortningar jag kan som är flygrelaterade, jag gav snabbt upp igen...

Kanskje du kan "shed some light" på noen forkortelser i noen SIGMETs jeg har vært usikker på fra drøyt 10 dager siden? :)


ENSV SIGMET B03 VALID 071100/071500 ENVV- ENOR NORWAY FIR OCNL SEV MTW FCST LAN AND FJORDS BTN N5830 AND N6200 AND W OF E00730 SFC/FL250 STNR NC

ENBD SIGMET C03 VALID 071100/071500 ENVV- ENOR NORWAY FIR OCNL SEV TURB FCST LAN AND FJORDS BTN N6200 AND N6500 SFC/FL100 STNR NC

ENOS SIGMET A02 VALID 071300/071700 ENMI- ENOR NORWAY FIR OCNL SEV TURB FCST WI N6000 E00730 - N6200 E00730 - N6200 E01000 SFC/FL100 STNR NC


Hva betyr LAN? Land? Og STNR NC - betyr det stationary ... NC? SEV TURB FCST WI = severe turbulence forecast WITHIN? Eller står WI for noe annet?
 
Jag fick faktiskt rota i lite dokument för att dubbelkolla, men det jag fått fram är:

WI är "Within", så inom ett visst område t.ex.
NC är en trend, "No change" som syftar på att intensiteten förväntas vara densamma. Kan även stå t.ex. WKN som står för "weaken"
STNR är mycket riktigt "stationary", kan även stå t.ex. MOV ESE 30KMH som då är "Moving East Sotuh East with 30 kilometers per hour"

LAN är inte listad i det där dokumentet, däremot står den listad i Norway AIP
LAN = inland (inne i landet). Så det verkar betyda att vädret inte bara påverkar kusten utan även längre in över landet.

SKYbrary - SIGMET
http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2506.pdf
 
Toppen