Senaste nytt

Fördröjning innan ombokning godkänns vid transatlantisk försening?

jsn

Medlem
En vän och fd kollega skall idag flyga ARN-EWR-(???-)SFO, med SAS på ARN-EWR. SAS-flighten är försenad och han kommer således missa anslutningen på EWR. Vännen är EBD.

Jag föreslog, efter en snabbslagning på ITA MAtrix, ARN-CPH-ORD-SFO med SAS till ORD och sedan något annat (United?) vidare därifrån.

Vännens svar var att SAS inte bokade om innan det hade gått 5 timmar...

Stämmer verkligen denna fördröjning? Jag tycker det låter väldigt märkligt, men har egentligen ingen egen erfarenhet på transkontinentala förseningar och ombokningar....
 

Mr Basic

Medlem
En vän och fd kollega skall idag flyga ARN-EWR-(???-)SFO, med SAS på ARN-EWR. SAS-flighten är försenad och han kommer således missa anslutningen på EWR. Vännen är EBD.

Jag föreslog, efter en snabbslagning på ITA MAtrix, ARN-CPH-ORD-SFO med SAS till ORD och sedan något annat (United?) vidare därifrån.

Vännens svar var att SAS inte bokade om innan det hade gått 5 timmar...

Stämmer verkligen denna fördröjning? Jag tycker det låter väldigt märkligt, men har egentligen ingen egen erfarenhet på transkontinentala förseningar och ombokningar....
Skulle han flyga ARN-EWR-SFO och missar flighten EWR-SFO?
Förstår inte vad (???) innebär, bolag/flygplats?
SAS kanske vill avvakta och se om/när flighten ARN-EWR avgår, för att därefter boka om passagerare?
 

jsn

Medlem
Skulle han flyga ARN-EWR-SFO och missar flighten EWR-SFO?
Ja
Förstår inte vad (???) innebär, bolag/flygplats?
Jag vet inte huruvida han har en direktflight EWR-SFO, eller om han mellanlandar någonstans på vägen.
SAS kanske vill avvakta och se om/när flighten ARN-EWR avgår, för att därefter boka om passagerare?
Troligtvis. Men min erfarenhet, baserad på intra-EU, säger att det är inga problem att bli ombokad "direkt" vid strul, bara jag har haft ett färdigt förslag.
Jag har aldrig tidigare hört talas om denna fördröjningstid innan ev ombokningar godkänns, därav frågar huruvida denna verkligen finns och används eller om de drog en rövare på ARN...
 

Mr Basic

Medlem
Troligtvis. Men min erfarenhet, baserad på intra-EU, säger att det är inga problem att bli ombokad "direkt" vid strul, bara jag har haft ett färdigt förslag.
Jag har aldrig tidigare hört talas om denna fördröjningstid innan ev ombokningar godkänns, därav frågar huruvida denna verkligen finns och används eller om de drog en rövare på ARN...
Jag har bara drabbats på ARN-LHR-YYZ där förseningen på ARN gjorde det omöjligt att hinna med flighten LHR-YYZ. SAS vägrade dock boka om (på Arlanda) och fick ta det i SAS disk på LHR. Oklart varför men vi kom iaf iväg med en senare flight.
 

danielhog

Medlem
Någon sådan exakt regel finns inte, däremot kanske de inte bokar om innan de vet hur sent flyget blir. Om det finns plats på din routing och du kan göra tillräkligt sannolikt att du missar anlutnigen borde du få en ombokning, tycker jag. Sen är ju frågan om SAS låter honom åka till EWR för att väl där bli ombokad eller inte. Min rekommendation är att vara medveten resenär och säga att pga denna försening missar jag sträcka X, föreslår att ni ombokar mig till Y, skulle vara mycket tacksam för det.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

jsn

Medlem
Nuvarande status: Flyget till EWR blev 3h sent innan det kom i luften, befinner sig i samma luft för tillfället, högst oklart hur fortsättningen blir...
 

Canadien

Medlem
Nuvarande status: Flyget till EWR blev 3h sent innan det kom i luften, befinner sig i samma luft för tillfället, högst oklart hur fortsättningen blir...
De brukar kunna ta in en timme i luften, men sedan beror det på hur mycket kö det är in till EWR, därför som de oftast inte vill boka om innan man faktiskt vet vilka alternativ man faktiskt kan hinna med.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu vet jag inte hur det gick för vännen och fd kollegan men jag tror de kom i tid till Newark för att hinna med sista flighten till San Francisco. Om det fanns plats vet jag inte men i teorin borde det fungerat.

Att de inte bokade om anslutningen FRÅN Newark till San Francisco innan det stod klart när planet verkligen skulle landa förstår jag.

Frågan är hur SAS hade agerat på Arlanda OM förseningen blev så stor att det inte hade funnits några mer flyg till SFO från EWR den dagen? Hade SAS låtit passagerna åka till EWR för att där bli omhändertagna eller varit proaktiva redan på Arlanda och ändrat routing. Tyvärr tror jag att det oftast är alltför enkelt för personalen att "sparka bollen vidare" och låta nästa flygplats ta hand om problemet. Det gäller i synnerhet när markpersonalen tillhandahålls av någon partner. På Arlanda har dock SAS egen personal och bör ha något större handlingsfrihet.

Men som skrivs ovan kan det löna sig att vara en medveten och proaktiv resenär och komma med förslag. Hittar man rätt person att fråga kan det lösa sig.
 

Canadien

Medlem
Det är säkert billigare för SAS att låta långa benet vara kvar på SAS metall och lösa ny anslutning i US än att t ex boka om till Lufthansas direktflyg
 
Toppen