Senaste nytt

Fördelning av hur Du tjänar dina poäng & FlyPremium-prognos - Baserat på excel-fil från sas.se

Firetee

Medlem
Jag har hittat ett märkligt fel.

Jag har en post
"Copenhagen - New York Points used -80 000" som hamnar som plus i kategorin övrigt.
Dock står det fel i den redan importerade XLSX-filen från SAS och hemsidan också (men rätt i SAS-appen).
 

Tonton

Medlem
Tack @Big Birger!

För info så fungerade inte min först heller pga svenska datum. (Jag kör Mac OS med engelska som primärt språk på dator+excel).

Löste sig enkelt genom att ändra till att ha Svenska som primärt språk på min dator (tydligen behövdes det för att få excel på svenska).

Grymt verktyg - och nu inser man hur mycket Avis har betytt för en :rolleyes:
 

Big Birger

Medlem
Stort tack för ett grymt verktyg och att du delar med dig!

För mig klarade inte Ebcrawler-fliken av att få all data på rätt format. Insåg att det berodde på att mitt Excel var på svenska så datumformlerna lyckades inte förstå exempelvis January. Jag löste det via att ändra språket i systeminställningar till engelska.
Onekligen språk-issues när det gäller datum och excel. Bra, då har jag något att klura på. :)
 

Big Birger

Medlem
Jättebra script, tack så mycket!

Ett högst obetydligt förbättringspotential - Enligt ReadMe heter fliken "Poängfördelning" medan den verkar heta "Intjäningskategorier" på riktigt, kan vara bra att ändra då det kan förvirra någon.
Tack! Svårt med ett bra ord och jag har velat lite fram och tillbaka.

Har ändrat så det står rätt i nästa version, som jag får återkomma med när jag blivit mer kompis med datum-omvandlingar mellan svenska och engelska.
 

Big Birger

Medlem
Jag hade problem med att 3 siffriga poäng lagras som text(och då konverteras korrekt till värden) medans större summor lagras direkt som värden.

Visa bifogad bild 93864
Löses enkelt genom att ta bort alla mellanslag i EBdata kolumnerna (markera, CTRL+H, find what: tryck space bar, replace: tomt, klart).

Mycket bra ark, tack! Dock går den bananas på datumen (använder engelskt excel samt Windows, den klarar inte av de svenska månaderna).
Om du kan skicka mig några rader via PM hur din excel-fil ser ut från sas.se vore det toppen. I vilken flik blev 3-siffriga poäng text?
 

Big Birger

Medlem
Jag har hittat ett märkligt fel.

Jag har en post
"Copenhagen - New York Points used -80 000" som hamnar som plus i kategorin övrigt.
Dock står det fel i den redan importerade XLSX-filen från SAS och hemsidan också (men rätt i SAS-appen).
Låter som en utmaning. Exakt hur ser den raden ut i excel-arket från sas?
 

Big Birger

Medlem
Tack @Big Birger!

För info så fungerade inte min först heller pga svenska datum. (Jag kör Mac OS med engelska som primärt språk på dator+excel).

Löste sig enkelt genom att ändra till att ha Svenska som primärt språk på min dator (tydligen behövdes det för att få excel på svenska).

Grymt verktyg - och nu inser man hur mycket Avis har betytt för en :rolleyes:
Den berömda Avis-kampanjen var före min aktiva tid på BC. Bittert. :(
 

Tongen2

Medlem
Grymt! Snyggt jobbat!
Jag trodde inte att Amex utgjorde sån stor del för mig som den faktiskt gör. Känns ju som att det tar evigheter att handla ihop poäng på det kortet men det är ju klart, kampanjer och värvningar som gör att den posten blev rätt stor.
Kul!
 

Firetee

Medlem
Låter som en utmaning. Exakt hur ser den raden ut i excel-arket från sas?
"
Copenhagen - New York
Points used
"
Misstänker att appen reagerar på just orden "Points used"
Noterade att jag hade detta fel även på ett annat ställe:
"
EuroBonus Shop
Points used
"
(ja jag vet...hemskt)

Nuförden verkar det vara just minuspoäng i nästa kolumn samt den normala beskrivningen "Extra Points" istället.
 
Toppen