Senaste nytt

Förbud att ta ombord vissa batterier "powerpack"

MarcusC

Medlem
Jag har inte bra koll på hur screening av bagaget fungerar på flygplatser men många speditörer är mycket noga med att det inte ska finnas några lithium batterier i godset.
@Marcus C kan säkert svara på detta. :)

Lithium Batterier är en djungel inom flyget. Generellt inga problem med batterier som sitter i enheter. Men har du flera enheter / lösa batterier så ökar komplexiteten. Vad gäller frakt så har dessutom de flesta bolag olika sk Carrier Regulations, där vissa inte alls hanterar batterier, medan de flesta accepterar om packat/deklarerat korrekt. Jag vågar nog påstå att fraktbolag har bättre koll på gods innehållande batterier än flygbolagen vad gäller passagerares bagage. Röntgen operatörer inom frakten kollar normalt iallafall efter lösa batterier. Svårare bedöma watt styrka etc via röntgen för batterier utrustning dokc.
 

Krabban

Ny medlem
Såhär ser reglerna ut överlag för lithium-ion batterier:
0-100Wh = Okej utan förgodkännande.
101-160Wh = Krävs godkännande av flygbolaget i förväg.

Uträkning av energi görs med följande formel: mAh/1000 + V = Wh

Volt är vanlgitvis 3.7v med vanliga 18650 celler som används för det mesta. Li-po börjar även användas i powerbanks i större utsträckning och man får helt enkelt kontrollera powerbanken. Det är dock viktigt att du har informationen med dig om de frågar så att de själva kan räkna ut detta.

Tänk på att du endast får förvara dem i handbagaget och inte i incheckat bagage. Alla flygbolag har även lite egna regler men detta är grundstenarna. Vill du läsa mer så finns det ytterligare information på ämnet att tillgå här: Är powerbanks tillåtna på flyget? - Allt du behöver veta om att resa med en portabel laddare - Powerbank Experten
 

agehall

Medlem
Uträkning av energi görs med följande formel: mAh/1000 + V = Wh
Nej, så räknar man inte ut energi. Du menar nog mAh/1000*V = Ah*V = Wh.

Sedan undrar jag om artikeln du länkar till verkligen är korrekt. Vad händer om man har ett batteri som har seriekopplade celler..?

Det finns även ett klart problem med att om man tittar på märkningen på olika powerpacks så verkar de flesta (iallafall de jag har) bara visa utspänning (vilket normalt sett är 5V) och total kapacitet. Därför skulle jag nog säga att om man flyger med batterier med mer än 20000mAh kapacitet är risken stor att man blir av med dessa i nitiska säkerhetskontroller.

Till sist - du inser att tråden är typ 3 år gammal va? :)
 

Krabban

Ny medlem
Nej, så räknar man inte ut energi. Du menar nog mAh/1000*V = Ah*V = Wh.

Sedan undrar jag om artikeln du länkar till verkligen är korrekt. Vad händer om man har ett batteri som har seriekopplade celler..?

Det finns även ett klart problem med att om man tittar på märkningen på olika powerpacks så verkar de flesta (iallafall de jag har) bara visa utspänning (vilket normalt sett är 5V) och total kapacitet. Därför skulle jag nog säga att om man flyger med batterier med mer än 20000mAh kapacitet är risken stor att man blir av med dessa i nitiska säkerhetskontroller.

Till sist - du inser att tråden är typ 3 år gammal va? :)

haha agehall, miss av mig imorse :p Ska justera inlägget tack för att du upplyste mig om blundern :)
Du har helt rätt om märkningen. Den jag har har redan Wh markerat på sig men kostade dock lite mer än de billigare varianterna.
Det har du rätt i många nämner inte cellernas enskilda styrka annat än i manualen antar jag och det kanske är vettigt att spara den för en produkt man äger iaf :)
Svar ja, jag hittade till denna artikel när jag själv letade information om ämnet och registrerade mig då sedan hittade jag sidan jag länkade till. Tänkte ja, hittade jag hit när jag letade information kanske det kan vara värt något för någon annan. God samarit runt 9.00-10.00, men endast på torsdagar ;)

ropå kravet med kortslutningssäkring. Är inte alla moderna powerbanks kortslutningssäkrade?
[\QUOTE]
Jo det har du rätt i att de flesta har men tror det är långt ifrån alla. Finns så mycke billigt strunt på tradera och fyndiq att få tag på, numer cdon också så att man blir mörkrädd.
 
Toppen