Senaste nytt

Förbön inför flygning med Lionair!

Dr. Miles

Expert
And Insha'Allah, we'll reach our destination =}
En annan variant var "Ladies and Gentlemen, Insha'Allah. We are approaching Tokyo Narita airport in 15 minutes. Please fasten your seat belt."

Nu återgå jag till on topic (?):

Många indonesiska flygbolag (förutom Garuda Indonesia) har inte så bra säkerhetsrekord.
Alla indonesiska flygbolag förutom Airfast Indonesia, Garuda Indonesia, Republic Express Airlines och Indonesia AirAsia är svartlistade av EU.

List of airlines banned within the EU - Transport
 

chazzie

Medlem
Ja, rent spontant känns det som att man ska hålla sig till Garuda Indonesia... Jag vet inte hur Air Asia fungerar i de trakterna, de sköter väl sig väl i andra delar av Asien i alla fall.
 

NyfikenGrau

Medlem
...fast om vi för ett ögonblick inte ser det ur flygsäkerhetsperspektiv, utan ett rent allmänt säkerhetsperspektiv, så ÄR det rätt ok med en enda dödsolycka på bara 12 år. Det säger egentligen mer om den ofantligt höga flygsäkerheten vi har idag att detta facit tas upp som någonting dåligt :)
Dessutom är jag rätt imponerad över resultatet av olyckan 13 april 2013 sett till vad som hände...
 

Palazzi

Medlem
...fast om vi för ett ögonblick inte ser det ur flygsäkerhetsperspektiv, utan ett rent allmänt säkerhetsperspektiv, så ÄR det rätt ok med en enda dödsolycka på bara 12 år. Det säger egentligen mer om den ofantligt höga flygsäkerheten vi har idag att detta facit tas upp som någonting dåligt :)
Dessutom är jag rätt imponerad över resultatet av olyckan 13 april 2013 sett till vad som hände...

Ja, man ska väl alltid se det från den ljusa sidan :)

Men Lufthansa har t.e.x inte en enda krasch sedan 1993 (vilket troligen beror på att säkerhetstänket höjt, och produkterna förfinats). De lär ju även ha rätt så många mer flygningar/dygn än Lion Air.

Säkert relativt riskfritt även med nämnt bolag, men bönen gör det ju lätt att tänka på den lista jag postade.
 

NyfikenGrau

Medlem
Absolut, jag tycker mest det är intressant att fundera på i sådana här lägen vad följden skulle bli om vi lade säkerhetsribban lika högt för andra trafikslag - all privatbilism skulle förbjudas direkt, troligen alla andra transportmedel också - frågan är om man ens skulle få promenera ;)

(sorry för OT, är inte heller mycket för att lyssna på förbön från cockpit..)
 

Dr. Miles

Expert
Absolut, jag tycker mest det är intressant att fundera på i sådana här lägen vad följden skulle bli om vi lade säkerhetsribban lika högt för andra trafikslag - all privatbilism skulle förbjudas direkt, troligen alla andra transportmedel också - frågan är om man ens skulle få promenera ;)
Ja, dem som har åkt till länder som Kina, Vietnam och åkt taxi där har inte så mycket att säga om flygsäkerheten. ;)
och farligaste platsen hemma är köket. Tänk på nästa gång du går in i köket. :)

Köket farligaste platsen i hemmet - Skanska AB
 

dino_81

Medlem
Första gången jag flög med ett av Gulfbolagen var med Etihad från Bryssel till Abu Dhabi.

På väg mot startbanan spelades en bön upp i PA-systemet.


Av de tre "stora" där nere äv vad jag vet Etihad ensamma om detta.

En interaktiv karta på IFE med riktningen till Mecka vekar dock vara standard på dessa bolag.
 

agehall

Medlem
För tio år sedan ombord på en av Egyptairs A340-200 så hade de böneutrop innan start... Den var tydligen viktigare att hinna med än säkerhetsvideon - för den körde de när de hade lyft...:confused:

Det hade de för ett par år sedan också. Det var första och sista gången jag flyger Egypt Air...
 

cikada

Medlem
Väldigt imponerande... Jag tror jag väljer ett annat bolag, förbön eller inte =}
Tyvärr är Lionairgroup ensamma om vissa destinationer i Indonesien. Alternativet är då Pelni, det statliga rederiet, som trafikerar alla öarna. Bortsett från tidsåtgången så har de tyvärr inte heller någon lysande "meritlista".
 
Toppen