Senaste nytt

För stort plan på för liten flygplats!

falling

Medlem
Vi kan väl ändå konstatera att detta är dagens #FAIL ! Jag fattar verkligen inte hur de lyckades.

Ta en koll på googlemaps. Samma banriktning med rätta flygplatsen lite längre söderut. Har de tittat ut och gjort en visuell inflygning istället för gå på instrument helt och hållet kan jag förstå missen. Samma sak har ju hänt i Sverige ett par gånger; Emmaboda som redan nämnts och t ex i Kiruna där det ligger ett gammalt militärt flygfält strax söder om banan.

Men absolut, helt klart dagens fail :cool:
 

agehall

Medlem
Ta en koll på googlemaps. Samma banriktning med rätta flygplatsen lite längre söderut. Har de tittat ut och gjort en visuell inflygning istället för gå på instrument helt och hållet kan jag förstå missen. Samma sak har ju hänt i Sverige ett par gånger; Emmaboda som redan nämnts och t ex i Kiruna där det ligger ett gammalt militärt flygfält strax söder om banan.

Men absolut, helt klart dagens fail :cool:

Jo visst är det så, men varför göra en visuell approach när man flyger en modern kärra som Dreamliftern? Och framförallt om man inte är van vid flygplatsen man ska till - det låter ju som att piloten inte är helt hemma i regionen.
 

Dr. Miles

Expert
Jo visst är det så, men varför göra en visuell approach när man flyger en modern kärra som Dreamliftern? Och framförallt om man inte är van vid flygplatsen man ska till - det låter ju som att piloten inte är helt hemma i regionen.

OT.
När jag var riktigt trött efter jobbet försökte jag gå in i grannens rum på hotellet i Kina, så kanske piloterna inte var i bra kondition.
 

FF#1

Medlem
Jag tror att den mänskliga faktorn är större än man kan tro, antar att de flög på instrument tills de såg flygplatsen och sen så råkade de landa på fel plats. Tur att det inte var någon annan på banan. Men ändå jag har svårt att fatta att det kan bli så fel i dag med all utrustning.
 

OnlyAFool

Medlem
Har alltid tänkt på att man egentligen aldrig vet var man landar när man kliver av planet. Det här visar väl att den tanken inte har varit helt fel. Men har ju gått bra hittills ;)
 

Glenn E

Medlem
Detta hände på 80 talet en Linjeflyg F28 som skulle ner i Kalmar men hamnade på en annan flygplats som hade landningsbanan i samma riktning.
Visuell approach måste det ha varit i båda fallen.
 

jsn

Medlem
ATT de fick upp flugplanet i luften igen är ju tydligt, men hur tight var det egentligen? Vad jag har läst så kallades en specialbesättning in som fick flyga ut planet, men behövdes det egentligen? Vad kunde denna specialbesättning isf göra? Gå upp på 120% motoreffekt? "Leka lite med klaffarna" för att få bättre lyftförmåga? För en oinvigd som mig känns det som att lösningen är: 1. ställ dig vid ena banändan; 2. bromsa och dra upp motorerna på fulleffekt; 3. När motorerna går på full effekt så släpp bromsarna; 4. när flygplanet når rätt hastighet så dra i ratten och få planet att lätta...
 
Toppen