Senaste nytt

För den som bara reser med carry-on

Jag märker ju att många här inte har en aning om hur lastning går till. Varför inte helt enkelt slänga alla väskor i Hold 1? Vikten spelar ju ingen roll enligt er? Man blir ju mörkrädd..

Nej, lastningen spelar ingen roll. Inte alls.. (nu var detta tunga grejer som rörde på sig men principen är densamma, att det är viktigt att ha korrekt viktbalans i planet.)
http://www.youtube.com/watch?v=lksDISvCmNI
 
Last edited:

KNA

Medlem
Hade varit intressant att vet hur man lastar ett plan ;-)

Hittade det här på google , de försökte få pax att ta nästa plan

An easyJet spokesman told the newspaper that the plane was overweight due to an “exceptionally high proportion of male passengers” on board.
 

Dr. Miles

Expert
Du påstår något som inte gäller i verkligheten. "Piloten vet exakta vikten"

Som agehall skriver, om viktbalansering hade varit kritisk faktor hade flygbolaget vägt alla passagerare samt väskor.
 
Du påstår något som inte gäller i verkligheten. "Piloten vet exakta vikten"

Som agehall skriver, om viktbalansering hade varit kritisk faktor hade flygbolaget vägt alla passagerare samt väskor.

Jag har aldrig sagt att piloten ska veta den exakta vikten utan bara vikten som är uträknad av groundhandling och den är beräknad på ett snitt. Omöjligt att veta den exakta vikten då man som sagt inte väger passagerar utan drar ett snitt.

Varför tror du man är noga när man lastar väskor (och annan cargo) och fördelar på olika holds? Varför använder man ballast? Är det för att det är kul bara tror du? :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det är inte jag som påstod att piloten vet exakta vikten utan du.
Om du vill byta ämne (lastning av cargo) gör du på någon annanstans men svara rätt här.
 
An aircraft has weight and balance limitations in order to ensure safe operation. There is a limit to how much a loaded aircraft can weigh; therefore the cargo, PASSENGER and fuel load must be distributed so that the aircraft is "in balance" -- in other words, not too nose-heavy or tail-heavy. One of the jobs of the Operations agent is to ensure that the aircraft—as finally loaded—is "legal" (within safe limits) before the aircraft departs the gate. Upon satisfaction of this mandated requirement, that data is used to generate information which the pilot requires in order to ensure the safe operation of the aircraft.

Förväntar mig inte att "slipsnissar" ska veta speciellt mycket om lastning i alla fall så vi lägger väl ner..
 
Jag har aldrig sagt att piloten ska veta den exakta vikten utan bara vikten som är uträknad av groundhandling. Hur ska det gå till när man inte väger PAX utan drar ett snitt.

Varför tror du man är noga när man lastar väskor (och annan cargo) och fördelar på olika holds? Varför använder man ballast? Är det för att det är kul bara tror du? :)
Visst är det viktigt med viktfördelning, och framförallt att det inte skall röra på sig gällande bagaget. Dock förstår jag inte ditt resonemang gällande passagerare och varför ett snitt är good enough. Om 20 kg nu gör så mycket varför tar man snittet. Man kan inte veta om det är genomsnittsmän som sitter både fram och bak. Det kan ju hända att de där 100 kg-männen sitter längst bak och 60-kg männen där fram.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig sagt att piloten ska veta den exakta vikten. Hur ska det gå till när man inte väger PAX utan drar ett snitt.

Det där är också fel. Man tar inget snitt, för det kräver mätdata. Man har en uppskattning.

Jag tror de flesta har ganska bra koll på hur man ska lasta ett plan. Det är rätt uppenbart att man vill fördela vikten så jämt som möjligt. Att man har olika cargo holds beror nog mer på att man inte vill riskera lastförskjutning än något annat.
 
Toppen