Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

Nemo

Medlem
Verkar som korten kommer att bli kreditkort istället för betalkort och inte "betalkort med möjlighet att delbetala" som jag trodde först. Kikar man på SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card | SE | så finns det ett filter för betalkort/kreditkort där SAS-korten ensamma hamnar under kreditkort.

På plussidan så ser jag väl fördelen att man svart på vitt får reda på vad för kreditgräns man har (samt möjligen kan välja den). På minussidan att kortets kredit numera kommer stå med på kreditupplysningar.

Här skriver Amex själva om kreditkort och betalkort och dess skillnader:
Kreditkort eller American Express betalkort | American Express Sverige

Betalkort med möjlighet att delbetala är väl per definition ett kreditkort?

Det har du rätt i. Jag tänkte dock på upplägget som Diners har där du kan välja ett kreditutrymme (ifall du vill ha möjligheten att delbetala) men inte måste. Dvs du har ett val att köra betalkort eller betalkort med möjlighet att delbetala. Hur som helst så ser jag positivt på förändringen så länge man inte försämrar annat.
Som jag förstått det är ett
Kontokort = samlingsnamn för debetkort, betalkort, kreditkort
Debetkort = bankkort = pengarna dras direkt från ditt konto
Betalkort = du får räntefri anstånd med att betala faktura 30-45 dagar
Kreditkort = räntan tickar på från inköpsdagen
Och för att förvirra det så är många kort
Betal- och kreditkort = räntefri anstånd att betala fakturan 30-45, men betalar du inte då så tickar räntan igång.
Olika kontokort - konsumenternas.se
AmEx är idag ett betal- och kreditkort (ränta från dag 30-45). Men spekulationen är om det övergår i ett rent kreditkort (ränta från dag 0).
 

JacobGBG

Medlem
AmEx är idag ett betal- och kreditkort (ränta från dag 30-45). Men spekulationen är om det övergår i ett rent kreditkort (ränta från dag 0).

Har svårt att tro att de kan hålla sig konkurenskraftiga med en sån modell, kreditkort har verkligen inte hittat en stark marknad i Sverige bland konsumenter,
 

Maja

Medlem
AmEx är idag ett betal- och kreditkort (ränta från dag 30-45). Men spekulationen är om det övergår i ett rent kreditkort (ränta från dag 0).

Isf lär de tappa väldigt många kunder är min gissning. Jag själv kommer inte stanna kvar om det blir ränta från dag 0.
 

jumbooze

Medlem
Hmm, om de skulle ha ränta från dag 0 så skulle jag vilja ha möjlighet att sätta in pengar i förskott annars så får jag nog se över om jag ska hoppa av
 

Axel55

Medlem
Som jag förstått det är ett
Kontokort = samlingsnamn för debetkort, betalkort, kreditkort
Debetkort = bankkort = pengarna dras direkt från ditt konto
Betalkort = du får räntefri anstånd med att betala faktura 30-45 dagar
Kreditkort = räntan tickar på från inköpsdagen
Och för att förvirra det så är många kort
Betal- och kreditkort = räntefri anstånd att betala fakturan 30-45, men betalar du inte då så tickar räntan igång.
Olika kontokort - konsumenternas.se
AmEx är idag ett betal- och kreditkort (ränta från dag 30-45). Men spekulationen är om det övergår i ett rent kreditkort (ränta från dag 0).

Njae, kreditkort brukar vara som betalkort bara att du har möjlighet att skjuta på betalningen (istället för att betala faktura 30-45 dagar kan du delbetala det du har handlat för men betalar då ränta från dag 30-45 tills dess att du betalar). Ränta från dag 0 kommer de aldrig att införa (det kan jag lova utan att ha någon som helst insyn i deras verksamhet).

Har svårt att tro att de kan hålla sig konkurenskraftiga med en sån modell, kreditkort har verkligen inte hittat en stark marknad i Sverige bland konsumenter,

Kommer inte att hända.

Isf lär de tappa väldigt många kunder är min gissning. Jag själv kommer inte stanna kvar om det blir ränta från dag 0.

Kommer inte att hända, ingen kortföretag i Sverige (mig veterligen) tar ut ränta från dag 0.
 
Toppen