Senaste nytt

Förändringar i catering hos British Airways

AABack2ARN

Medlem
Om de har bra produkter till vettiga priser och forstätter med att dela ut drickan gratis är jag benägen att tycka detta är bra - även om jag givetvis inte tycker om trenden. Dock har det jag fått i matväg i ekonomiklass senast varit under all kritik så jag har valt att inte ens ta emot eländet...
 
För min del säger jag såhär om hela à la carte-prissättningsgrejen:

Det går väl än sålänge man kan klicka i tillvalen i bokningsdialogen och på så vis "konvertera" en bokning från "All Exclusive" till "All Inclusive".

Vi har ju en liknande situation med kryssningsrederierna som försöker köra up sell via specialrestauranter och även där säger jag att det går väl bra - sålänge jag kan boka och betala dessa middagar redan när jag beställer arrangemanget. BAs tilltag är jag lite tveksam till OM det blir som med SAS Go där betalningarna tar så lång tid att vagnen knappt hinner fram innan skyltarna tänds för landning (detta har jag upplevt på LHR-CPH).

Kör man varianten med förbokning och betalning kan processen snabbas på - ut med brickorna till de som förbeställt, sedan kan resten köpa ombord. Kan man däremot inte förbeställa utan det blir en "loppmarknad" av det hela - d.v.s alla som vill ha mat förväntas köra hela proceduren i kabinen är jag desto mer tveksam.

Sedan är väl frågan om man inte kanske borde ha en särskild "All Exclusiveklass" med extrembilliga biljetter längst bak och sedan ha en "Meal Inclusive-klass" på övriga rader fram till Club Europe. Jag minns som igår när "Braathens Sverige" körde ett sådant koncept med "Best" och "Back". Man skulle ju kunna kalla det "Traveller" för de som valt måltid/snacks och "Traveller Basic" eller något för de som valt bort allt detta.

Det är en balansgång, kör man "traditionellt" BYOB-koncept i "hela" ekonomikabinen och samtidigt skippar förbeställningarna, d.v.s kör "loppisen" lär det definitivt skicka starka LCC-signaler. Vill man särskilja sig från rena LCC är det bättre att åtminstone inkludera "något" i stil med "snackbag" (t.ex en påse chips, en chokladbit, dryck eller en sandwich) och sedan köra upsell genom att erbjuda måltider som kan bokas.
 

Direktorn

Medlem
Nej. Jag dissar detta av den enkla anledningen att jag tycker det är krångligt när folk ska leta plånboken för att handla på planet. Tycker BA tappar här. Bättre biljetten är något dyrare och att allt ingår.
 

Dr. Miles

Expert
Nej. Jag dissar detta av den enkla anledningen att jag tycker det är krångligt när folk ska leta plånboken för att handla på planet. Tycker BA tappar här. Bättre biljetten är något dyrare och att allt ingår.
Av samma skäl gillar jag inte heller barer i Storbritannien. Betala varje gång man beställer ett glas.
Det är enklare med japansk nomihoudai (dryckbuffé). Allt ingår i priset dessutom billigare. ;)
 
Nej. Jag dissar detta av den enkla anledningen att jag tycker det är krångligt när folk ska leta plånboken för att handla på planet. Tycker BA tappar här. Bättre biljetten är något dyrare och att allt ingår.

Risken är att det blir som med SAS Go - en låååång väntan på vagnen som naturligtvis börjar rulla från skynket och bakåt när rad efter rad skall betala. BYOB är helt enkelt inte optimalt på sådana korta flighter som CPH-LHR och liknande.
 

AABack2ARN

Medlem
Nej. Jag dissar detta av den enkla anledningen att jag tycker det är krångligt när folk ska leta plånboken för att handla på planet. Tycker BA tappar här. Bättre biljetten är något dyrare och att allt ingår.

Jo, men om "allt" är av så dålig kvalitet och/eller smakar mer eller mindre vedervärdigt (viss överdrift jag vet) så vete tusan om jag verkligen håller med.
 
Toppen