Förändringar av AAdvantage under 2016 (bekräftat)

Diskussion i 'Oneworld' startad av Homer, 10 November 2015.

  1. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    @Dr. Miles
    Asien var ju lite bättre men min favoritsträcka Australien-Europa gick upp rejält 42%. 60 000 till 85 000. Mer semester i Asien! Award seats med Qantas till South Pacific är erkänt svåra att komma över tyvärr.
     
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kollade lite vad detta skulle innebära för min senaste resa till Hawaii.

    Fick 18458+24532 RDM = 42990 RDM (plus närmare 50000 poäng i olika kampanjer som American Airlines kör just nu). Detta som EXP. PLT får lika många poäng (men dock färre kampanjpoäng). "Billig" I-klass med inrikessegmenten i F för USD3150.

    Efter förändringarna skulle samma resa ge 34500 RDM (givet dagens växelkurser) för mig som EXP (11x) och 28350 RDM för en Platinum (9x).

    En ganska avsevärd försämring med andra ord - men tyvärr inte oväntat...
     
  3. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har American Airlines även lanserat förändringarna för intjäning hos partnerbolagen inom oneworld. Ändringarna börjar gälla 1 januari 2016.

    American Airlines AAdvantage Airline Partners | aa.com

    Enkelt kan man säga att Första, Business, Premium Economy ger 1,5 EQM per flugen mile, full fare Economy (Y och B) ger 1,0 EQM per flugen mile och resterande ekonomiklasser ger 0,5 EQM per flugen mile. Vissa tjuriga bolag (som exempelvis Cathay Pacific) ger fortfarande inga EQM för discounted economy :-(

    För bland annat AY och British Airways är detta avsevärda försämringar då man för närvarande tjänar 1,0 EQM per flugen mile oavsett bokningsklass...

    Om man flyger med American Airlines-kodad biljett ger alla bokningsklasser minst 1,0 EQM per flugen mile upp till 3,0 EQM per flugen mile i full F och J.
     
  4. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Inte förvånande att intjäningen på transatlantic JV går ned i och med att iaf British Airways redan gjort samma förändring (minskade TP och miles för flugen sträcka). Tråkigt att Cathay Pacific fortfarande har kass intjäning till nästan alla program.

    Dock inte några chockerande förändringar efter de redan annonserade.
     
  5. För min del är jag glad för att de behåller samma procent (100%) av intjäning av Base miles på Finnair flygningar.
    Jag skulle ändå inte kommer att flyga minst 4 American Airlines flygningar som krävs för att uppnå elitstatusen.
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr är ändringarna i linje med förväntningarna. Men lite surt att i stort sett samtliga ekonomiklassbiljetter utom Y och B enbart kommer ge 50% EQM av flugna miles från och med nu... Tycker också att man hade kunnat kosta på sig att ge 300% för F och 200% för C även hos sina partners i TATL JV.
    Som tur ar det dock fortsatt 150% för business så där är det ingen skillnad i alla fall.
     
  7. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är hemskt med intjäning i F på partners generellt. Åkte en del American Airlines F (inte dometic!) i oktober, och det ger bara 150% till BAEC. Finns även flera andra exempel på betald F som inte ger mer än 150% till partners.

    Visst hade det varit trevligt med 100% i Y, men eftersom British Airways sänkt detta till 25-50% är det inte förvånande att American Airlines går samma väg.

    Som tur är kan jag oftast motivera att flyga C på transatlantic.
     
  8. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Jag hittade ingen riktigt lämplig tråd för denna lilla annmärkning från American Airlines websajt:

    Tydligen är loungetråden på FlyerTalk föråldrad och AAdvantage har i något skede blivit nedgraderad. Det låter som om AAdvantage blir rätt så uselt efter att awardmiles blir vinstbaserade senare i år.

    Jag tror det blir nog ingen AAdvantage för mina kommande resor.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Så är det med amerikanska FFP. Där köper man istället loungeaccess för domestic.
     
  10. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    @agehall Japp, på basis av FT har jag lagt märke till att man borde t.o.m. vara nöjd med SK:s lounger och loungeregler här i Norden, i jämförelse med vad många eller största delen av American Airlines:s Admirals Club -lounger bjuder.

    Som tur nog har jag Priority Pass för att få ens sitta någonstans, oberoende hur lite fika som finns. Men framför allt hjälper mitt AMEX Platinum, vilket ger tillgång till Centurion Loungerna. Kommer hoppeligen att kunna besöka och recensera den splitternya Centurion Loungen på IAH (Houston) i juli. :) Den öppnas enligt ryktena i maj-juni.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×