Senaste nytt

Förändring av intjäning och användning av Avios och TPs

jth

Medlem
Ändringarna här handlar inte om oss, det handlar om de som bidrar till intäkter och marginal för BA. Är ändringarna bra för mig personlig? Absolut inte.. Men det finns långt värre scenarier som jag ser det..

Försök titta på det ur objektiva ögon ibland, så förstår ni vad som händer.. Min största kritik är nog mer kopplat till komplexiteten., Känns väldigt komplext..

Jag håller med om vad du säger, och detta är ju ännu ett steg i trenden att ha "revenue-baserade" program som verkar vara dit alla bolag vill. Även de senaste eurobonus-ändringarna är ju ett steg åt det hållet. Det här var säkert inte det sista programmet som förändrades mot att vara mer baserat på bokningsklass än kabinklass.
Dock kan man se komplexiteten som en potentiell fördel. Jag tänker på intjäningen hos ett program när man flyger med ett annat bolag inom samma allians. De tabellerna kan de omöjligen hinna med att förändra i samma takt, så det är nog här vi ska hålla ögonen öppna för bra möjligheter under 2015.
 
Avgiften för avbokning av bonuresa med Avios kostar 350 SEK per person om du är registrerad medlem i Sverige.
http://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/spending-avios/booking-and-service-fees

Det kostar dock inte mer än summan av skatter&avgifter du har betalat. T ex om skatter för ett inrikesflyg i USA är bara 15 SEK, behöver du inte betala 350 SEK, utan det kostar bara 15 SEK.
Det här också diskuterats i den här tråden.
Sträckor som kan bokas med 4500 avios | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Tack för informationen!
Så 1200 SEK för fyra personer. Kan det vara värt ändå.
 

Swisser

Medlem
Verkligen synd att de höjer Avioskostnaden med hela 50% för peakresor i businessclass för zone 4 - 9. Det är ju en rejäl höjning, vilket även tyvärr innebär att det kommer att bli 100% dyrare att använda Avios för upgrade från WT+ till CE/CW för flighter inom dessa zoner (4-9).
 

trekker

Medlem
Nu har jag ocksa suttit och funderat pa detta i ett dygn. Det finns helt klart 2 olika satt att se pa detta och det finns ju bade for och nackdelar med vad BA gjort.

Jag vill borja det hela med att papeka att jag ar missnojd med prishojningen av reward flighter, detta gor Avioser redan intjanade varda mindre = uselt BA!

Resten tycker jag verkar mer genomtankt. Att halvera TP for billiga biljetter kan man forsta om man varit in loungerna i T5 pa LHR - det ar knokfully, farre silvermedlemmar = mindre folk i club loungerna. Innan jag fick mitt guldkort och spenderare tid i dessa lounger hade jag svart att ens hitta en sittplats. Det ar aven knokfullt i GF vissa dagar och tider. Ar man frekvent resenar inom Europa kommer man dock fortfarande att fa silver pa 50 legs, eller har jag missat nagot?

Jag tror de stora forlorarna ar de som reser mycket inom europa och jobbar pa foretag med trakig resepolicy. Men om man reser mycket men inte nar status sa borde man skaffa priority pass. Dock tycker jag har att BA borde/maste ge plats till en Priority Pass lounge i T5, det ar inte rimligt att man endast kommer in i en lounge med BA status.

Jag sjalv som kan styra mina bokningar och oftast bokar billiga club europe biljetter tror jag knappt berors av dessa andringar, kanske till det postivia om det blir farre pax i loungerna?

I det stora hela ar inte forandringarna jattedaliga, om du nu inte ar en av de som reser i billiga Eco biljetter. Men som sagt, fortjanar man lounge etc om man sitter och trycker i Eco pa arbetsgivarens bekostnad? Om arbetsgivaren tycker man ska ha battre sa satter dom en i battre klass.

Jag sitter pa projekt just nu dar de flesta andra reser genom sin arbetsgivare pa billigast mojliga biljett i economy - de skulle inte ens aka business om det kostade dom en femtiolapp extra - skall dom ha lounge etc? Samma personer sitter och klagar pa att de inte fick guld for att dom bara hade 1480TP nar deras ar gick ut trots att de kunnat tagit en inrikes mellan LHR - MAN for under £100 for att fa det......

Ledsen om inlagget blev lite osammanhangande men sitter pa hotellet efter ett par ol.......
 

Homer

Medlem
Jag vill borja det hela med att papeka att jag ar missnojd med prishojningen av reward flighter, detta gor Avioser redan intjanade varda mindre = uselt BA!

Resten tycker jag verkar mer genomtankt. Att halvera TP for billiga biljetter kan man forsta om man varit in loungerna i T5 pa LHR - det ar knokfully, farre silvermedlemmar = mindre folk i club loungerna. .......


Du har 3 månader på dig att använda dem till gamla kursen, för bokningar 1 år framåt
Att det är speciellt många som kvalificerar sig på ekonomibiljetter tvivlar jag starkt på.
Det behövs ju ett ganska stort antal resor även i longhaul.
 

Homer

Medlem
Om det betyder att tillgången blir bättre så är jag nöjd, har inte kunnat utnyttja de två senaste 2-4-1...

Och det är i Business du vill använda dem?
För platstillgången i 1:a klass kommer inte att bli bättre, det har de ju t.o.m skrivit.

Although we are not introducing a minimum number of seats for premium economy and first class we do expect to continue to see reward seat availability in these cabins as we do today
 

trekker

Medlem
Du har 3 månader på dig att använda dem till gamla kursen, för bokningar 1 år framåt
Att det är speciellt många som kvalificerar sig på ekonomibiljetter tvivlar jag starkt på.
Det behövs ju ett ganska stort antal resor även i longhaul.
Yes jag vet, hade dock tankt fa in en 2-4-1 och satsa pa GGL sa jag kan valja mina resor. Nu tappar jag nagra veckor att fixa detta da jag tankt anvanda veckorna runt manadskiftet april/maj. Nu blir det som sagt en etxra dimension i planeringen, som redan ar svar da jag inte har planerna for mars klara annu.....
 
Toppen