Senaste nytt

Förändring av intjäning och användning av Avios och TPs

AABack2ARN

Medlem
Skulle kunna vara något, och om det är enda ändringen får man väl vara nöjd. Det är väl bäst att säkerställa att frun också blir EXP nästa år så att vi slipper det problemet ;)
 

Homer

Medlem
Gäller Off-peak / Peak tabellen även när man bokar en bonusresa med partnerflygbolags flygningar?

Sklijer en del om man bokar genom IB

146c6e9d39d2ce64cafb5e51ad31c471.png

FlyerTalk Forums - View Single Post - Executive Club Changes
 
Jag har aldrig bokat bonusresa med BA tidigare. Med tanke på den stora försämringen nu så funderar jag på att bjuda familjen på Singapore - Hongkong i business för poängen. Hur är det med avbokningar? Får man tillbaka både poäng och skatter?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig bokat bonusresa med BA tidigare. Med tanke på den stora försämringen nu så funderar jag på att bjuda familjen på Singapore - Hongkong i business för poängen. Hur är det med avbokningar? Får man tillbaka både poäng och skatter?
Avgiften för avbokning av bonuresa med Avios kostar 350 SEK per person om du är registrerad medlem i Sverige.
http://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/spending-avios/booking-and-service-fees

Det kostar dock inte mer än summan av skatter&avgifter du har betalat. T ex om skatter för ett inrikesflyg i USA är bara 15 SEK, behöver du inte betala 350 SEK, utan det kostar bara 15 SEK.
Det här också diskuterats i den här tråden.
Sträckor som kan bokas med 4500 avios | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

Senator

Moderator
Efter en dag med reflektioner så tänker jag såhär...

BAs har en väldig hög andel storkunder (named accounts, attended accounts) med ramavtal. Baserat på de samtal jag har fört, är min gissning ca 50% av BAs intäkter kommer från anställda från ramavtalskunder. Dessa kunder har ofta egna priser som bokas i högre bokningsklasser. Någon måste ju boka dessa J, C, D platser :)

BAs huvudfokus är utan tvekan den transatlantiska marknaden från London. Här finns det nog en stor "Captive Marked".

Så affärsmannen i mig tycker det finns en rimlig förklaring till att uttagen höjs när intjäningen höjs så markant för dyrare biljetter. Titta på tabellen under vad som händer....

BA.JPG


Ändringarna här handlar inte om oss, det handlar om de som bidrar till intäkter och marginal för BA. Är ändringarna bra för mig personlig? Absolut inte.. Men det finns långt värre scenarier som jag ser det..

Försök titta på det ur objektiva ögon ibland, så förstår ni vad som händer.. Min största kritik är nog mer kopplat till komplexiteten., Känns väldigt komplext..
 

mha321

Medlem
Ändringarna här handlar inte om oss, det handlar om de som bidrar till intäkter och marginal för BA. Är ändringarna bra för mig personlig? Absolut inte.. Men det finns långt värre scenarier som jag ser det..

Försök titta på det ur objektiva ögon ibland, så förstår ni vad som händer.. Min största kritik är nog mer kopplat till komplexiteten., Känns väldigt komplext..

Det är väl ungefär samma som med mycket av EuroBonus-förändringarna (förutom slopandet av sydeuropa-zonen). Dest största problemet är att det blir komplext. Och för de av oss som har som mål att "resa billigt och tjäna mycket" blir det svårt att styra var vi hamnar också. Kan man t.ex. på BA vid bokning styra om man hamnar i Economy(Lowest)=50% eller Economy(Lowest)=25%?

Men även där påverkar det knappast de stora avtalskunderna alls, som redan bokar mot de klasser som har bibehållen intjäning. (Eller i BAs fall ökad intjäning)

Det är någ väldigt svårt/omöjligt att faktiskt göra den typen av förändringar utan att det blir komplicerat. Tyvärr.
 

gunry

Medlem
Det finns en fördel med komplexitet också, det blir enklare att komma undan med försämringar i framtiden. Hur många kommer märka om BA t.ex. långsamt börjar öka antalet peak-dagar? På FT/BC kanske det blir liv, men den stora massan märker det inte ens.
 
Toppen