Senaste nytt

Förändring av intjäning och användning av Avios och TPs

Dr. Miles

Expert
från ba.com

"Are oneworld and other partner airlines also introducing peak and off-peak travel periods?

No. If you would like to redeem Avios to fly with British Airways airline partners you will need to use peak Avios pricing all year round.
There will be no off-peak pricing available for reward flights with our airline partners."
Tack @Homer!
Jag missade ditt inlägg för jag glömde att uppdatera sidan innan jag postade.

Det låter som en värre variant än Delta SkyMiles håller på med.
Delta hade Low, Standard och Peak. Numera har de Level 1, 2, 3, 4, 5 (1 billigast, 5 dyrast) men awardtabellen för partnerflygbolags flygningar är Level 1.

T ex så här ser awardtabellen ut på Delta SkyMiles
Screenshot20150128_1.png
 
Last edited:

Paby

Medlem
Förstår förändringen för LCY-JFK - det har blivit alltför mycket av en MR-linje tror jag. Dessutom svårt att motivera skillnaden när kabinklassen de facto är detsamma som LHR-JFK.

Peak/off-peak känns stökigt att hålla ordning på. Förutom Awards får det priset för Avios Upgrades att variera över året som jag förstår det. Uppgraderingspriserna till C/F går ju också upp.

Tycker det är en besvikelse att dom inte adresserar några av dom fundamentala problemen med att spendera Avios, t.ex. att man inte separerar Awards och Upgrades inventory. Har en viss förståelse för att dom hellre flyger med tomma stolar i First än att uppgradera hejvilt men att göra det i Business är bara korkat. Låt folk uppgradera så man får ett värde i Avios man skrapat ihop. Som det är nu så är det lotteri att lyckas använda Avios och extremt svårt i jämförelse med t.ex. SAS EB och UA MP.
 

agehall

Medlem
Jaha, då blev BA just mycket mindre attraktivt. Jag kan leva med en del saker, så som försämringen av elite-bonus för silver. Men att de sänker TP-intjäning på CW LCYJFK är inte OK. Höjning av uttagsnivåerna är inte heller något jag ser fram emot. Å andra sidan finns det ju knappt några platser att plocka ut awards med, så det spelar väl kanske mindre roll i praktiken.
 

jth

Medlem
Självklart gillar ingen sämre intjäningsmöjligheter. Av inläggen än så länge ser man ju den tydliga bilden att "man är sig själv närmast" :) Man ogillar just det som man själv drabbas av.
Men just ändringen av CW LCY-JFK har jag rent objektivt svårt att gråta över. Det är ju trots allt bara en vanlig cw-linje.
Däremot är ju försämrad aviosintjäning i ekonomi riktigt sniket, den var ju inte ens superbra förut.
Man får väl glädja sig över det lilla. Oförändrade regler för I-klass -bra!
Och att det ska bli lättare att uppgradera för avios, bra. Trots att de som sagt inte tar tag i problemen med tillgängligheten ordentligt.
 
Last edited:

Homer

Medlem
En optimistisk förhoppning är att de fortsätter att sänka bränsletillägget

sen var det ju det här som inte är lätt att bedömma

9 million reward seats will be available this year
We guarantee that more than 9 million reward seats will be available on our flights this year, with a minimum of two Club World/Club Europe and four World Traveller/Euro Traveller reward seats on all British Airways operated flights that are offered for sale on ba.com (excluding subsidiaries and franchises).
These minimum guaranteed reward seats will be made available 355 days before the flight and will remain available, if not booked, until 45 days before departure.


Däremot är ju försämrad aviosintjäning i ekonomi riktigt sniket,
den var ju inte ens superbra förut..

100% + 100% bonus för Silver/Guld vilket lojalitetsprog. ger mer än det?
 

Senator

Moderator
Trots att de som sagt inte tar tag i problemen med tillgängligheten ordentligt.

Nu är det svårt att veta läget idag, men BA säger:
"We guarantee that more than 9 million reward seats will be available on our flights this year, with a minimum of two Club World/Club Europe and four World Traveller/Euro Traveller reward seats on all British Airways operated flights that are offered for sale on ba.com"
 
  • Gilla
Reactions: jth

jth

Medlem
En optimistisk förhoppning är att de fortsätter att sänka bränsletillägget

sen var det ju det här som inte är lätt att bedömma

9 million reward seats will be available this year
We guarantee that more than 9 million reward seats will be available on our flights this year, with a minimum of two Club World/Club Europe and four World Traveller/Euro Traveller reward seats on all British Airways operated flights that are offered for sale on ba.com (excluding subsidiaries and franchises).
These minimum guaranteed reward seats will be made available 355 days before the flight and will remain available, if not booked, until 45 days before departure.




100% + 100% bonus för Silver/Guld vilket lojalitetsprog. ger mer än det?

Okej, skrev avios men jag tänkte egentligen på TP. Men visst, i ljuset av det som just hände med eurobonus så får man väl ta det.
Det med rewardplatser låter ju dock bra, hoppas det blir en reell skillad bara.
 

Kricka

Medlem
Blev riktigt orolig för min och Nota Bene's TP-run i november men så länge man
bokar innan 28/4 så gäller de gamla reglerna (som tur är..) !
 
Toppen