Senaste nytt

Följetong 2013: Följ Igorius, Agö & Eli på väg mot Flying Blue Gold (eller Platinum)

Agö

Medlem
På det här forumet blir man bortskämd med lysande, underhållande och informativa skildringar från när och fjärran.

Den kanske sjukaste reserapporten är emellertid den Gnopps publicerade för ganska exakt ett år sedan. Det kan vara något av det galnaste jag läst.

http://www.businessclass.se/artikla...lyg-pa-9-dagar-i-ekonomiklass-pa-skyteam.html

http://www.businessclass.se/artikla...lyg-pa-9-dagar-i-ekonomiklass-pa-skyteam.html

Galenskapen tilltrots så var berättelsen synnerligen inspirerande för undertecknad.

Under 2012 genomförde Igorius och jag några nybörjarartade försök till segment runs.

Vi liverapporterade bl.a. från vår helgresa över Atlanten. Och för att bärga hem FBS klämde vi in sju segment i ekonomi intra-EU med Air France och KLM på vår väg till Bukarest (läs rapporten här).

Nytt år och nya utmaningar står för dörren. Utmaningen för 2013 är att till så lågt pris som möjligt fixa Flying Blue Gold (alternativt, om möjligheten finns, Flying Blue Platinum).

Ni följer våra mödor i den här tråden.

Trösklarna:

Silver 25,000 15
Gold 40,000 30
Platinum 70,000 60

Antal segment under 2013:

Agö: 30
Igorius: 32
Eli: 8

Antal poäng under 2013:

Agö: 13846
Igorius: 8807
Eli: ?

Skattade kronor:

Agö: 17530 DKK
Igorius: 23643 SEK
Eli: ?

Inklagade poäng:

Agö: 0
Igorius: 10 000
Eli: 0
 
Last edited:

Agö

Medlem
Först ut under 2013 blir en 24 timmar och 45 minuter lång vistelse i Venedig dit vi tar oss som följer:

Igorius

JAN19 / ARN-AMS / 10:55-13:00 / KL1108 / Economy (Boeing 737-800)
JAN19 / AMS-VCE / 15:00-16:45 / KL1655 / Economy (Embraer 190)
JAN20 / VCE-AMS / 17:30-19:40 / KL1656 / Economy (Embraer 190)
JAN20 / AMS-ARN / 20:50-22:55 / KL1121 / Economy (Boeing 737-800)

Agö:

JAN19 / CPH-AMS / 12:05-13:30 / KL1128 / Economy / (Boeing 737-700)
JAN19 / AMS-VCE / 15:00-16:45 / KL1655 / Economy (Embraer 190)
JAN20 / VCE-AMS / 17:30-19:40 / KL1656 / Economy (Embraer 190)
JAN20 / AMS-CPH / 20:55-22:20 / KL1139 / Economy (Boeing 737-800)

Vi får se om vi kan uppgradera någon sträcka vid gate till C.

Med 24 timmar och 45 minuter hinner vi kanske inte så mycket men vi har båda varit i staden tidigare.

Vi bor på Hilton Molino Stucky Venice i ett executive room med kanalutsikt. Det får väl bli en sväng till hotellets lounge.

Middag är bokad på enstjärniga Quadri på Markusplatsen, systerkrog till trestjärniga Le Calandre i Rubano.

Vi kickar igång imorgon. Väl mött!
 

Agö

Medlem
Kan Ni inte komplettera med priser också!?

Självklart!

Mitt pris för fyra segment enligt ovan: 1644 DKK (bokat 4 januari).
Igorius pris för fyra segment enligt ovan: 2335 SEK (bokat 4 januari)

För egen del alltså <500 SEK per segment vilket väl får anses vara ett kap. KLM är överlag mycket billigt och jag upplever bolaget som synnerligen aggressivt i sin prissättning mot den nordiska marknaden (vilket också visas av etableringen av linjer i Norden).
 

Jacob

Medlem
Är det enbart segment ni tänker kvalificera på? Annars skulle jag rekommendera en tur bort till Asien och flyga runt på lite Skyteam bolag där, blir garanterat en betydligt trevligare och intressantare upplevelse. Flying Blue har även den suveräna regeln att alla poäng som intjänas utöver de poäng som behövs för medlemsnivån man kvalificerat till flyttas över till nästa år.
 

Jonas C

Medlem
Är det enbart segment ni tänker kvalificera på? Annars skulle jag rekommendera en tur bort till Asien och flyga runt på lite Skyteam bolag där, blir garanterat en betydligt trevligare och intressantare upplevelse. Flying Blue har även den suveräna regeln att alla poäng som intjänas utöver de poäng som behövs för medlemsnivån man kvalificerat till flyttas över till nästa år.

Som beskrivningen antyder vill nog dessa herrar hålla kostnaden nere, och därav faller poängkvalificeringen ur ekvationen. Möjligtvis skulle det kanske gå med några Alitalia mistake fares, eller varför inte China Eastern till Australien för 5500kr.
 

Jacob

Medlem
Flying Blue räknar väl segment från alla Skyteam när jag tänker efter (till skillnad från exempelvis Eurobonus), så funkar väl det med.
 

David

Medlem
Kul tråd! Sitter själv och, lite sent, bygger statusplaner för 2013. Har säkrat *G ett par år redan så det blir nog OW... Eller ST efter ha läst detta. :) Vi får se.

Hursomhelst skall det bli väldigt kul att följa era äventyr. :)
 
Toppen